eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy złożenie zeznania za 2007 w dniu 31-12-2007 daje prawo do uproszczonej formy zaliczek w 2008 roku? › Czy złożenie zeznania za 2007 w dniu 31-12-2007 daje prawo do uproszczonej formy zaliczek w 2008 roku?
    From: k...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Czy złożenie zeznania za 2007 w dniu 31-12-2007 daje prawo do uproszczonej
    formy zaliczek w 2008 roku?
    Date: 20 Dec 2007 19:42:52 +0100

    Zamierzam złożyć zeznanie za rok 2007 dnia 31-12-2007, a tuż po nowym roku
    skierować do Naczelnika Urzędu skarbowego "zawiadomienie o wyborze
    uproszczonej formy opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od
    osób fizycznych" o treści m.in.:

    ==== cytat
    Prowadzę dział. gosp. od 1-10-2006 i zawiadamiam, że począwszy od 2008 roku
    wybieram uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób
    fizycznych. Podstawą obliczenia zaliczki będzie dochód wykazany w zeznaniu
    rocznym za 2007r złożonym w roku ubiegłym/dwa lata temu* w wysokości ........
    (około 10.100zł)

    Wg art. 44 ust. 6c pkt. 1 ustawy, prawo do uproszczonych zaliczek daje
    zeznanie &#8220;ZŁOŻONE w poprzednim roku&#8221;, dlatego (aby uzyskać prawo do
    wyboru
    uproszczonej formy opłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od
    osób fizycznych) zeznanie za 2007r. złożyłam 31-12-2007, co moim zdaniem jest
    zgodne z art. 45 ust.1 ustawy, który nakazuje złożenie zeznania za 2007r.
    &#8220;do&#8221;
    30-04-2008, ale nie zabrania składania zeznania za 2007 w ostatnim dniu 2007,
    po zakończeniu pracy (sprzedaży) oraz po podsumowaniu i po zamknięciu roku
    podatkowego 2007.

    Ponieważ na rok 2007 i na lata następne wybrałam tzw. podatek liniowy wg
    stawki 19% (art. 30c ustawy), kwota należna do wpłacenia na konto organu
    podatkowego z tytułu miesięcznych zaliczek w 2008r., tj. 19% z 1/12 z 7320,45
    po pomniejszeniu o podlegającą odliczeniu od podatku dochodowego (7,75%
    podstawy naliczania składki) część składki na ubezpieczenie zdrowotne (NFZ),
    wyniesie co miesiąc 0,00 zł.

    Jeżeli wg organu podatkowego w ww. przypadku prawo do wyboru uproszczonej
    formy opłacania zaliczek mnie NIE przysługuje, proszę o kontakt telefoniczny
    (numery telefonów) lub pisemny w terminie umożliwiającym obliczenie i
    wpłacenie zaliczki w formie nie-uproszczonej.

    W Waszym ew. piśmie proszę o wskazanie mi bezwzględnie obowiązujących
    przepisów prawa, wykluczających opłacanie przeze mnie zaliczek na podatek
    dochodowy w 2008 w uproszczonej formie.
    ===== koniec cytatu

    I w związku z powyższym mam do Was kilka pytań:

    1) ustawa mówi o zeznaniu "złożonym" w poprzednim roku. Wyżej cytowane pismo
    będę składać na początku 2008 roku. Jeżeli złożę zeznanie za 2007 w 2007 roku
    to wówczas będę mieć DWA zeznania "złożone w ubiegłym roku", czyli jedno dot.
    roku 2007 z dochodem ok. 10.000zł i jedno (złożone 30-04-2007) dot. roku
    2006, z mizernym dochodem ok. 600zł.

    Czy wówczas można będzie art. 44 ust. 6c pkt. 1 ustawy ("zeznanie ZŁOŻONE
    w poprzednim (2007) roku") odnieść akurat do zeznania za 2007 rok (które
    dawałoby prawo do uproszczonych zaliczek) czy do zeznania za 2006 rok (które
    z uwagi na niską kwotę wykazanego dochodu nie daje takich uprawnień.

    2) Pan na (dez)informacji podatkowej (22)3300330 powiedział mi, że nie wolno
    składać zeznania za 2007 w sylwestra, bo "trzeba zamknąć rok", a 31-12-2007
    rok podatkowy 2007 "jeszcze trwa". Powołał się na art. 45 ust 1 ustawy.

    Moim zdaniem kompletna bzdura, ja art. 45 ust 1 ustawy widzę że zeznanie
    składa się "do" 30-04-2008 ale nie mówi "od" kiedy. Co o tym myślicie?

    3) Być może istnieją jakieś niezauważone przeze mnie powody, dla których
    ewentualne przedterminowe złożenie zeznania za rok 2007 w roku 2007 niestety
    NIE przyniesie mi planowanej korzyści (w postaci prawa do uproszczonych
    zaliczek). Jeśli ktoś dostrzega takie powody, proszę o podanie ich...

    pozdr
    Sebastian
    PS: proszę nie wytykać mi rodzaju żeńskiego w piśmie skierowanym do US,
    bo sprawa dot. kobiety z mojego najbliższego otoczenia.