  • 1. Data: 2004-04-21 08:21:35
    Temat: Darowizna mieszkania
    Od: Bunio <a...@b...pl>

    Witam

    Człowiek chce darować bliźniemu i jego żonie działkę na wsi
    jest to tzw siedlisko z zabudowaniami. Na działce jest dom drewniany o
    powierzchni oko 70 m^2. Ponieważ darczyńca należy do 1 grupy darczyńców
    (czy jak to zwał ) więc podatek będzie niewielki.

    ale

    Do darowania na rzecz powyżej obdarowanego jest też (od tego samego
    darczyńcy ) dom w centrum miasta dużej wartości o powierzchni oko 120
    m^2 i teraz.....

    darowizna do 112 m^2 domu na cele mieszkalne jest bez zwolniona od
    podatku od darowizn ale jeśli obdarowany będzie miał już te 70 m to nie
    będę się kwalifikował do darowania na cele mieszkaniowe.

    Kolejności darowizn nie można zamienić

    Czy da się coś skombinować ?

    Czy istnieje jakaś możliwość zmiany kwalifikacji pierwszej darowizny na
    cele rekreacyjne. ?

    Nie wiem kiedy będzie darowany dom ..ale chyba kiedyś zakładam
    niezmienność prawa w tej materii.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-04-21 09:24:55
    Temat: Re: Darowizna mieszkania
    Od: "Slayer" <s...@N...gazeta.pl>

    Bunio <a...@b...pl> napisał(a):

> [...]
    > powierzchni oko 70 m^2. Ponieważ darczyńca należy do 1 grupy darczyńców
    > (czy jak to zwał ) więc podatek będzie niewielki.

    jeżeli jest to budynek mieszkalny to można skorzystać z ulgi z art. 16 ustawy
    o podatku od spadków i darowizn, o ile się nie posiada się innego lokalu
    mieszkalnego, domu itp.. (zakładam że darczyńca jest z pierwszej grupy
    podatkowej zarówno dla ciebie jak i małżonki)

> [...]
    > podatku od darowizn ale jeśli obdarowany będzie miał już te 70 m to nie
    > będę się kwalifikował do darowania na cele mieszkaniowe.

    zwolnienie (hmm, zawieszenie podatku na 5 lat) dotyczy tylko 110m2, nie
    112m2, jeżeli to poprzednie nie jest budynkiem mieszkalnym to ulga
    przysługuje... 2m2 pozostaje do opodatkowania...

    > Kolejności darowizn nie można zamienić
    >
    > Czy da się coś skombinować ?

    jak zwykle w polskim prawie są dziury...;-P
    jeżeli od obu darowizn minie 5 lat...
    IMHO ustawa oposid mówi że aby skorzystać z ulgi z art. 16 nie można być
    posiadaczem innego lokalu, budynku itd.. nie wspomina natomiast o sytuacji w
    której jest się posiadaczem UDZIAŁU w bydynku, lokalu itd.. a z treści twego
    posta wynika że darowizna pierwszej nieruchomości będzie na 2 osoby w udziale
    po 1/2 części.... czyli IMHO nikt z was w dalszym ciągu nie będzie
    posiadaczem CAŁEGO budynku, lokalu itd... czyli ulga przysługuje cały czas,
    nawet w przypadku jeżeli będziecie posiadali kilka nieruchomości na
    współwłasność..:-P

    TO MOJA RADOSNA TWÓRCZOŚĆ, ZWERYFIKOWAĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!

    > Czy istnieje jakaś możliwość zmiany kwalifikacji pierwszej darowizny na
    > cele rekreacyjne. ?

    a po co??

    > Nie wiem kiedy będzie darowany dom ..ale chyba kiedyś zakładam
    > niezmienność prawa w tej materii.

    oj, prawo zmienne bywa...