  • 1. Data: 2011-02-21 18:58:46
    Temat: Darowizna obwarowana warunkiem a podatki
    Od: "Ajgor" <n...@...pl>

    Witam.
    Od niedawna jestem emerytem (dokładniej od nieco ponad miesiąca). Mam syna,
    który ma 23 lata, studiuje, i pracuje (dorabia sobie).
    Ma kredyt studencki, który chciał bym mu pomóc spłacić. Chcę mu przekazać
    około 20-22tyś. zł jako darowiznę, przeznaczoną na spłatę tego kredytu.
    Chciał bym jednak spisać z nim umowę, w której ta darowizna będzie
    obwarowana jednym warunkiem. Niespełnienie tego warunku spowodowało by, że
    musiał by mi tą darowiznę zwrócić (nie koniecznie z odsetkami - może być
    bez). Umowa z założenia była by tylko między nami - beż żadnych notariuszy
    itp... I tu mam pytanie - jak taka darowizna wygląda z punktu widzenia
    prawnego? Wiem, że od darowizny syn nie musiał by płacić podatku, ale musi
    ją zgłosić w Urzędzie Skarbowym, ale czy to obwarowanie nie zmieni w jakiś
    sposób prawnych warunków? Czy nie będzie musiał wtedy zapłacić? Czy
    ewentualny zwrot tej darowizny (powiedzmy za dwa-tray lata) nie spowoduje
    jakichś skutków prawnych, lub podatkowych?

    Pozdrawiam.
    Ajgor