  • 1. Data: 2011-02-20 20:50:23
    Temat: Praca w dwóch państwach naraz
    Od: kashmiri <n...@n...com>

    Witam,

    Ktoś jest w stanie doradzić w następującej sytuacji?

    Znajoma od kilku lat mieszkała w Wielkiej Brytanii, gdzie ma też cały
    czas zarejestrowaną działalność (self-employment), regularnie opłaca
    brytyjskie składki na ubezpieczenie społeczne i generalnie rozlicza się
    z tamtejszym urzędem skarbowym. Polski US, zgodnie z procedurami, został
    lata temu poinformowany o zmianie kraju zamieszkania.

    W zeszłym roku znajoma ta została na krótki okres zatrudniona (umowa o
    pracę na czas oznaczony) przez polską instytucję państwową. Podczas
    podpisywania dokumentów podała - dość spontanicznie, jak również chcąc
    uniknąć komplikacji - polski adres zameldowania zgodnie z dowodem
    osobistym oraz polski NIP.

    Skutkiem tego instytucja odprowadzała ZUS i zaliczkę podatkową do
    polskiego US.

    Teraz, skala podatkowa w Wlk Brytanii jest dużo bardziej korzystna dla
    podatnika (zwłaszcza przy tych dość sporych sumach, jakie otrzymywała w
    Polsce), a biorąc pod uwagę, że składki na ubezpieczenie społeczne były
    i tak cały czas odprowadzane w obu państwach, znajoma chciałaby
    "wycofać" podatek wpłacony w Polsce i zapłacić go w Wlk Brytanii.

    Czy jest możliwość wystąpienia do US o zwrot podatku (już bez ZUS-u,
    żeby nie komplikować), powołując się na adres stałego zamieszkania za
    granicą i błąd w przekazywaniu podatku ze strony pracodawcy? Jak inaczej
    można by to ugryźć, żeby nie odpalać 30% dochodu "na remont polskich F-16"?

    k.

  • 2. Data: 2011-02-20 21:21:02
    Temat: Re: Praca w dwóch państwach naraz
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-20 21:50, kashmiri wrote:
    > Witam,
    >
    > Ktoś jest w stanie doradzić w następującej sytuacji?

    Doradzić to pewnie nie bo ponieważ tu chyba nie pisują doradcy
    podatkowi. Ale podyskutować możemy.

> [...]
    > osobistym oraz polski NIP.
    >
    > Skutkiem tego instytucja odprowadzała ZUS i zaliczkę podatkową do

    Prawidłowo.

    Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne płaci się tam gdzie jest umowa o
    pracę (rozporządzeniu UE nr 1408/71). Na tym zresztą opierają się
    "optymalizacje" ubezpieczeń społecznych.

    Podatek dochodowy od przychodu osiągniętego na terenie Polski płaci się
    w Polsce bez względu miejsce zamieszkania (ustawa o PDOF).

> [...]
    > można by to ugryźć, żeby nie odpalać 30% dochodu "na remont polskich F-16"?

    Nie da się. W dodatku jest jeszcze gorzej.

    IMHO, jeśli Twoja znajoma nie jest zatrudniona na umowę o pracę również
    w GB to na czas umowy o pracę w Polsce powinna:
    - wyrejestrować się z ubezpieczeń społecznych w GB i
    - *zarejestrować* się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych (z tytułu
    działalności gospodarczej prowadzonej w GB) w ZUS-ie.

    Jest jeszcze oczywiście kwestia brytyjskiego podatku od dochodów
    osiągniętych w Polsce ale szczęśliwie tu zadziała umowa o unikaniu
    podwójnego opodatkowania.

    Ponieważ wygląda na to, że Twoją znajoma będzie miała trochę
    "odkręcania" to sugerowałbym udanie się do doradcy podatkowego.

    Piotrek

  • 3. Data: 2011-02-20 21:31:40
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-20 21:50, kashmiri wrote:
    > podpisywania dokumentów podała - dość spontanicznie, jak również chcąc
    > uniknąć komplikacji - polski adres zameldowania zgodnie z dowodem
    > osobistym oraz polski NIP.

    Gdyby do umowy o pracę podała adres w GB to by to kompletnie niczego nie
    zmieniło w kontekście podatku dochodowego i ubezpieczeń społecznych.

    BTW, jak długo przebywała w Polsce? Pytam w kontekście ewentualnego
    podatku od jej przychodów w GB, który być może trzeba zapłacić w Polsce.

    Piotrek

  • 4. Data: 2011-02-20 21:54:38
    Od: kashmiri <n...@n...com>

    On 20/02/11 22:21, Piotrek wrote:

> [...]
    > w GB to na czas umowy o pracę w Polsce powinna:
    > - wyrejestrować się z ubezpieczeń społecznych w GB i

    Racja, powinna.

    > - *zarejestrować* się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych (z tytułu
    > działalności gospodarczej prowadzonej w GB) w ZUS-ie.

    Umowa o pracę nie była wykonywana w ramach jej samozatrudnienia -
    pracodawca nie był świadomy, że ma gdzieś za granicą zarejestrowaną
    działalność. Po prostu zaoferowano umowę, którą kobieta podpisała. Nie
    wiem, co polski ZUS ma do jej brytyjskiego samozatrudnienia w tym samym
    czasie.

    > Jest jeszcze oczywiście kwestia brytyjskiego podatku od dochodów
    > osiągniętych w Polsce ale szczęśliwie tu zadziała umowa o unikaniu
    > podwójnego opodatkowania.

    Czyli będzie musiała ująć polski dochód w zeznaniu podatkowym w Wlk
    Brytanii?

    > Ponieważ wygląda na to, że Twoją znajoma będzie miała trochę
    > "odkręcania" to sugerowałbym udanie się do doradcy podatkowego.

    Dzięki, zasugeruję.

    k.

  • 5. Data: 2011-02-20 21:55:55
    Od: kashmiri <n...@n...com>

    On 20/02/11 22:31, Piotrek wrote:

    > Gdyby do umowy o pracę podała adres w GB to by to kompletnie niczego nie
    > zmieniło w kontekście podatku dochodowego i ubezpieczeń społecznych.

    Hmmm, czy osoba samozatrudniona - obojętne czy w Polsce czy za granicą -
    nie może świadczyć usług podmiotom zagranicznym i/lub poza granicami
    państwa? Jakoś nie chce mi się wierzyć... tłumacze konferencyjni, piloci
    wycieczek, kierowcy itd.?

    > BTW, jak długo przebywała w Polsce? Pytam w kontekście ewentualnego
    > podatku od jej przychodów w GB, który być może trzeba zapłacić w Polsce.

    W Polsce praktycznie nic. Była to niejako kilkumiesięczna delegacja
    zagraniczna do jeszcze innego państwa (z tym że nie była to "delegacja"
    w świetle przepisów podatkowych, ale po prostu umowa o pracę na czas
    określony z miejscem wykonania pracy za granicą).

    W skrócie: ekspert wysłany przez polską instytucję za granicę.

    k.

  • 6. Data: 2011-02-20 22:13:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-20 22:54, kashmiri wrote:

> [...]
    > działalność. Po prostu zaoferowano umowę, którą kobieta podpisała. Nie
    > wiem, co polski ZUS ma do jej brytyjskiego samozatrudnienia w tym samym

    Ubezpieczeniom społecznym można podlegać (równocześnie) tylko w jednym
    państwie. I podlega się w państwie w którym ma się umowę o pracę.

    Tak więc o ile konieczność wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych w
    GB rzeczywiście istnieje to jednak z rejestrowaniem do ZUS
    samozatrudnienia w GB to jednak trochę przesadziłem (ze względu na
    konstrukcję art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) ...

    > Czyli będzie musiała ująć polski dochód w zeznaniu podatkowym w Wlk
    > Brytanii?

    Zgaduję, że tak. Ale to Twoja znajoma powinna znać brytyjską ustawę o
    podatku dochodowym.

    Piotrek

  • 7. Data: 2011-02-20 22:16:53
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-02-20 22:55, kashmiri wrote:

> [...]
    > nie może świadczyć usług podmiotom zagranicznym i/lub poza granicami
    > państwa? Jakoś nie chce mi się wierzyć... tłumacze konferencyjni, piloci

    No przecież może i świadczy. Tyle tylko, że od przychodów z Polski płaci
    podatki w Polsce. A żeby nie "zapomniała" zapłacić podatku to zaliczkę
    na podatek dochodowy pobiera płatnik.

> [...]
    > określony z miejscem wykonania pracy za granicą).
    >
    > W skrócie: ekspert wysłany przez polską instytucję za granicę.

    Czyli w Polsce rozlicza się tylko z przychodu osiągniętego na terenie
    Polski.

    Piotrek

  • 8. Data: 2011-02-20 23:05:51
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

    > Ubezpieczeniom społecznym można podlegać (równocześnie) tylko w jednym
    > państwie. I podlega się w państwie w którym ma się umowę o pracę.

    Z jakiego przepisu wynika taki wniosek?
    A jak ma się umowę o pracę w dwóch krajach?

  • 9. Data: 2011-02-20 23:20:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Click --> http://tinyurl.com/UE-1408-71

    > A jak ma się umowę o pracę w dwóch krajach?

    Jeśli mieszkasz w jednym z nich to tam gdzie mieszkasz. Jeśli mieszkasz
    w państwie trzecim to chyba tam gdzie się wcześniej zatrudniłeś, ale
    rzuć okiem do rozporządzenia.

    Piotrek

  • 10. Data: 2011-02-20 23:22:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>