  • 1. Data: 2007-09-09 10:05:21
    Temat: Darowizna z zagranicy - podatek ?
    Od: ziooom <z...@N...MAM.MEJLA.ziooom.pl>

    Witam!

    Mam taki problem z darowizną z zagranicy:
    Córka mieszkająca na stałe w RPA chce przesłać matce 10 tyś. Euro na remont
    domu. Czy w takim wypadku wystarczy tylko zgłosić darowiznę do US czy
    trzeba zapłacić jakiś podatek?
    Jak będzie wyglądała sprawa ewentualnego sprawdzenia dochodu córki w
    Polsce? - czy w wypadku przyjazdu US będzie żądał rozliczenia się z
    dochodów (no i zapłaty podatku) czy po prostu nie będzie się do tego
    czepiał (córka nie posiada żadnych dochodów w PL więc do wielu lat nie
    składa żadnych deklaracji podatkowych - jednak podczas ostatniej wizyty
    zameldowała się tutaj i zapomniała wymeldować, czyli dla US przebywa cały
    czas w Polsce).
    Dodam że córka posiada podwójne obywatelstwo - może to w czymś ułatwi
    sprawę.

    Z góry dziękuję za pomoc

    ziooom

  • 2. Data: 2007-09-09 15:16:14
    Temat: Re: Darowizna z zagranicy - podatek ?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ziooom wrote:
> [...]
    > Córka mieszkająca na stałe w RPA chce przesłać matce 10 tyś. Euro na remont
    > domu. Czy w takim wypadku wystarczy tylko zgłosić darowiznę do US czy

    wystarczy zgłosic w US w ciągu 30 dni od dnia otrzymania darowizny.
    oczywiscie dane corki, adres podac ten w RPA

    > Jak będzie wyglądała sprawa ewentualnego sprawdzenia dochodu córki w
    > Polsce?

    nijak, nikt tego nie bedzie sprawdzal bo to nie podlega pod US w Polsce
    Ona w Polsce nie mieszka.

> [...]
    > składa żadnych deklaracji podatkowych - jednak podczas ostatniej wizyty
    > zameldowała się tutaj i zapomniała wymeldować, czyli dla US przebywa cały

    Nie. Nie przebywa w Polsce i nie podlega pod poslki system podatkowy.
    Co najwyzej niedopelnila obowiazku meldunkowego.

    > Dodam że córka posiada podwójne obywatelstwo - może to w czymś ułatwi
    > sprawę.
    bez znaczenia
    tak dlugo jak dlugo w Polsce nie mieszka, nie przebywa dluzej niz 183
    dni nie jest rezydentem i placi ewentualne podatki tylko od dochodu w
    Polsce.