  • 1. Data: 2013-01-12 13:45:55
    Temat: Darowizny od obcych
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Jak się rozlicza z US darowizny od osób zupełnie obcych?
    Powiedzmy, że mam prywatną stronę www na jakiś hobbystyczny temat, na której
    proszę o wsparcie. Załóżmy, że ludzie przekazują mi na konto drobne datki. Co i
    jak mam zrobić, aby być OK wobec fiskusa?
    Czy jest jakiś limit, do którego nie muszę tego zgłaszać i opodatkowywać?
    Czy mogę datki zsumować, czy z każdej rozliczać się oddzielnie?

    Dziękuję,

    Latet

  • 2. Data: 2013-01-12 14:10:32
    Temat: Re: Darowizny od obcych
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    P.S. Sorry za temat postu. Dopiero teraz zdałem sobie sprawę, że może być
    zrozumiany jako jakiś głupi żart (że niby datki od kosmitów).
    latet

  • 3. Data: 2013-01-12 14:30:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2013, Latet wrote:

    > Witam,
    >
    > Jak się rozlicza z US darowizny od osób zupełnie obcych?
    > Powiedzmy, że mam prywatną stronę www na jakiś hobbystyczny temat, na której
    > proszę o wsparcie.

    Prześliznąłeś się zgrabnie nad celem tego wsparcia.
    Na jakieś 100% w zeszłym roku, najpóźniej dwa wstecz, była albo tu albo
    na .prawo dyskusja nad kwestią braku "świadczenia zwrotnego".
    Na drugi rzut oka wydaje się, że cel nie związany z ową prywatną
    stroną jest "lepszy" podatkowo dla proszącego, bo ewidentnie
    wypełnia przesłanki darowizny.
    Na drugi, bo na pierwszy na ogół trudno w ogóle różnicę zauważyć,
    a na trzeci to nie wiem, bo żadnym rozważań NSA nad takim problemem
    nie widziałem :]
    Idzie oczywiście o bardzo rygorystyczną definicję darowizny: jeśliby
    z zebranych pieniędzy miała być opłacone utrzymanie tej strony albo
    dajmy na to program freeware prezentowany w okolicy, to powstaje
    wątpliwość dotycząca świadczenia wzajemnego.
    IMO nie wyklucza to obrony tezą, że wartość rynkowa takiego
    świadczenia wynosi zero (tezę przyjął NSA w sławnym "procesie
    o freeware"), a warunek w KC brzmi "bezpłatnego" (nie wymaga
    więc nieistnienia świadczenia wzajemnego, na mój gust wykonanie
    niewarunkowanego świadczenia wzajemnego o zerowej wartości
    rynkowej wypełnia warunek "bezpłatności", ale co może wymyśleć
    ewentualny US tego nie wiem).

    Ktoś mógłby w końcu taką sprawę wygrać w WSA, mielibyśmy
    jasność ;)

    > Załóżmy, że ludzie przekazują mi na konto drobne datki. Co
    > i jak mam zrobić, aby być OK wobec fiskusa?

    Jak drobne i nie podważamy wersji że to darowizna, to nic.

    > Czy jest jakiś limit, do którego nie muszę tego zgłaszać i opodatkowywać?
    > Czy mogę datki zsumować, czy z każdej rozliczać się oddzielnie?

    No, ja bym wręcz przeciwnie, za nic nie chciał ich sumować :P

    Przepis z ustawy o podatku od darowizn przewiduje dolny limit
    sumy przychodów liczonych w okresie 5 lat, aktualnie jest to
    4902 zł.
    Od jednej osoby (w tym okresie).
    Art.9 ustawy:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,167,1018,
    ,,ustawa-z-dnia-28071983-r-o-podatku-od-spadkow-i-da
    rowizn.html

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-01-12 15:18:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Latet wrote:
    > Witam,
    >
    > Jak się rozlicza z US darowizny od osób zupełnie obcych?

    do 4000 z groszami od jednej osoby w ostatnich pieciu latach zwolnione

    > Powiedzmy, że mam prywatną stronę www na jakiś hobbystyczny temat, na
    > której proszę o wsparcie.

    o wsparcie czego?

    bo tak jak napisal gotfryd za chwile moze sie okazac, ze to nie jest
    darowizna.

    i skonczysz, albo z tematem zbiorki publicznej, albo z zapłatą za cos tam.

    napisz dokladniej o czym ta strona, kto ja robi , kto ja utrzymuje, kto
    placi ze serwer domene i dokładną treść tego "wsparcia na stronie".

    > Załóżmy, że ludzie przekazują mi na konto
    > drobne datki. Co i jak mam zrobić, aby być OK wobec fiskusa?

    zakladajac ze to bedzie darowizna i ze drobne datki nie przekraczajace
    limitu to nic.

    > Czy jest jakiś limit, do którego nie muszę tego zgłaszać i opodatkowywać?

    jak wyzej. nie pamietam dokladnej kwoty cos kolo 5 tys.

    > Czy mogę datki zsumować, czy z każdej rozliczać się oddzielnie?

    sumowac od danej osoby.

  • 5. Data: 2013-01-12 17:08:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jan 2013, witek wrote:

    > sumowac od danej osoby.

    Swoją drogą, nie spodziewam się żeby Latet spodziewał się aż
    takich kwot z pojedynczych wpłat, ale rzeczywiście ostrzeżenie
    o tym możliwym "myku" US jest na miejscu: trzeba umieć uzasadnić
    "dlaczego Pan twierdzi, że to są wpłaty od różnych osób".
    Pół biedy, jak to są wpłaty z kont bankowych, bo wtedy oczywiście
    dowód jest w kategorii "czarno na białym".

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-01-12 17:51:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-12 13:45, Latet pisze:
> [...]
    > Czy jest jakiś limit, do którego nie muszę tego zgłaszać i opodatkowywać?
    > Czy mogę datki zsumować, czy z każdej rozliczać się oddzielnie?

    Trzeba by się spytać Michalkiewicza jak on swoje otrzymane darowizny (a
    jest ich sporo) rozlicza. Choć nie zdziwiłbym się, gdyby po przyjrzeniu
    się tematowi, okazało się, "że się nie da" (w rozsądny sposób).

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-01-12 20:35:39
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

> [...]
    > napisz dokladniej o czym ta strona, kto ja robi , kto ja utrzymuje, kto placi
    > ze serwer domene i dokładną treść tego "wsparcia na stronie".

    Powiedzmy, że jet to polsko-jakiśtam, dostępny dla użytkowników za darmo, nie
    wyświetlający reklam, tworzony 1-osobowo, prwatnie, niekomercyjnie i utrzymywany
    dotąd wyłącznie z prywatnych pieniędzy autora. Treść prośby mówi mniej więcej
    że:

    "Tworzenie i utrzymanie słownika w internecie pociąga za sobą koszty. Nie jestem
    już w stanie sam ich pokrywać. Proszę o wsparcie, aby strona nie tylko nie
    zniknęła z sieci, ale mogła się nadal rozbudowywać."

    No, jeśli to nie spełnia krytriów darowizny, to nie mam pojęcia, co może je
    spełniać.

    Dzięki,

    latet

  • 8. Data: 2013-01-12 20:37:24
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > No, ja bym wręcz przeciwnie, za nic nie chciał ich sumować :P

    Nawet po zsumowaniu wszystkich - daleeeeeeeko do limitu 4902 zł.

    latet

  • 9. Data: 2013-01-13 21:37:30
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > o wsparcie czego?
    >
    > bo tak jak napisal gotfryd za chwile moze sie okazac, ze to nie jest
    > darowizna.
    >
    > i skonczysz, albo z tematem zbiorki publicznej, albo z zapłatą za cos tam.

    Czy jeśli chrześniak dostanie od matki chrzestnej 2000 zł i kupi za to
    telewizor (albo od razu dostanie telewizor) i następnie zaprosi ją na
    wspólne oglądanie telewizji, to już przestanie być darowizna?

    W ogóle nie mogę się oprzeć wrażeniu, ze wszystkie normalne czynności
    dnia codziennego typu 'robimy zbiórkę na bilety i Kazio kupuje 10
    biletów na mecz' albo 'ja dziś tobie stawiam obiad, a ty mnie stawiasz
    obiad za tydzień i nikt tego nigdzie nie zgłasza i nie rozlicza' są
    sprzeczne z literą jakiegoś przepisu.

    MJ

  • 10. Data: 2013-01-13 22:17:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > biletów na mecz' albo 'ja dziś tobie stawiam obiad, a ty mnie stawiasz
    > obiad za tydzień i nikt tego nigdzie nie zgłasza i nie rozlicza' są

    Witamy w Polsce.

    --
    Liwiusz