  • 1. Data: 2004-12-05 11:30:25
    Temat: Dochodowy + VAT przy specyficznej dzialalnosci
    Od: "makak" <m...@o...pl>

    Witam,

    jestem o krok od nawiazania stalej wspolpracy z firma z USA,
    dla ktorej mialbym wykonywac (wraz z kilkoma osobami
    "zatrudnionymi" przeze mnie na umowe o dzielo lub zlecenie)
    nastepujace czynnosci:
    - przygotowywanie stron WWW (grafika + kod HTML/PHP)
    - przygotowywanie bannerow reklamowych (grafika)
    - optymalizacja stron dla wyszukiwarek (generalnie babranie
    sie z HTMLem, uslugi na pograniczu informatyki i programowania).

    Oczywiscie czeka mnie teraz zalozenie dzialalnosci gospodarczej,
    wybor formy opodatkowania itd. Naturalnie zalezy mi na placeniu
    jak najnizszych podatkow, wiec mam kilka pytan - byc moze ktos
    bedzie w stanie mi pomoc...

    1. Co do podatku dochodowego - koszty dzialalnosci beda stanowic
    niewielki ulamek przychodow, wiec chcialbym sie rozliczac za
    pomoca ryczaltu. Czy w przypadku w/w dzialalnosci wchodzi to
    w gre, a jesli tak, to jaka bylaby stawka?

    2. Jest tez problem z VAT'em. Poniewaz nie bedzie to eksport
    uslug sensu stricte (calosc prac wykonywana w Polsce, nastepnie
    przekazywana do zleceniodawcy), czy bede musial odprowadzac
    VAT? W sumie mocno obniza to oplacalnosc calego przedsiewziecia,
    bowiem nie bardzo bede mial jak sobie ten VAT odliczyc...

    Nie moge wybrac zwolnienia z VAT, bowiem jeszcze na poczatku
    tego roku prowadzilem dzialalnosc gospodarcza jako "vatowiec".

    Jesli mialoby to cos pomoc, przyszli zleceniodawcy zgodzili
    sie na to, bym wystawial faktury np. wylacznie na jedna z
    powyzszych uslug.

    Mam tez jeszcze pytanie na temat faktury, jaka sie wystawia
    zleceniodawcy ze Stanow. Czy musi byc ona przez niego
    potwierdzona? I czy wzor faktury wystawianej kontrahentowi
    zagranicznemu rozni sie od faktury "krajowej"?

    To tyle na poczatek. Oczywiscie po szczegolowe wytyczne i tak
    bede musial sie zglosic do prawnika lub dobrej ksiegowej
    (przy okazji, jesli ktos ma namiar na taka osobe we Wroclawiu,
    dobrze obeznana w tych kwestiach, bardzo prosze o podanie),
    ale chcialbym miec jakis punkt zaczepienia. Bardzo licze na
    Wasza pomoc :)

    Pozdrawiam,
    makak