  • 11. Data: 2009-06-18 22:53:42
    Temat: Re: E-faktura, zgadzać się?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Jun 2009, Maddy wrote:

    > A komu co chcesz udostępniać??? Ty im sprzedajesz to paliwo?

    Orzeczenie NSA, biorące w ochronę podatników, wcale nie jest
    takie oczywiste, biorąc pod uwagę fakt że zapadło dopiero
    po apelacji.
    IMVHO NSA również się rozpędził, bo odniósł się do tezy US/IS
    o wymaganiu na "natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą
    elektroniczną" sugerującego internet, a ona wcale NIE JEST tożsama
    z zapewnieniem dostępu przez Internet, zupełnie abstrahując
    od sprawy zakresu tego udostępnienia (czyli tego na co zwrócił
    uwagę NSA - że "w ramch kontroli" i innych takich czynności,
    a nie wot tak sobie).

    Po prostu - w celu zapewnienia dostępu "online" podatnik
    mógłby np. wystawić modem i powiedzieć, że jak ktoś puści
    sobie po danym numerze telefonu przez modem DNA po DDCMP
    to będzie mógł sobie online ściągnąć zbiory, co rozwiązywało
    by problem podatnika :| (jest "online"? - jest, kto
    ma środki techniczne do takiej komunikacji zabytkową wersją
    protokołu zastąpioną przez stos OSI [nie myliść z IP)? - ano
    parę firm w skali kraju na krzyż :>)

    Znaczy w wersji niekorzystnej, czyli takiej jak chciał
    US - ale to po stronie US byłaby możliwość skorzystania
    z rozwiązania które umożliwiałoby dostęp "natychmiastowy,
    pełny i ciągły" - "ja tak mam, proszę bardzo, dostaniecie
    hasła, ale co to jest DDCMP to sobie sami poczytajcie" :P
    Rozporządzenie (pomijając słuszność lub niesłuszność
    interpretacji *zakresu*) nie określało warunków technicznych
    tego udostępniania
    :D

    > Zważywszy na fakt, że nieprawidłowa faktura elektroniczna pozbawia Cię
    > jedynie prawa do odliczenia VAT niewątpliwie masz straaaaszny problem.

    Moment, IMO przesadzasz w optymiźmie jeśli idzie o *literę* tego
    co piszesz.
    JEŚLIBY pominąć fakt, że ledwo od paru miesięcy mamy "ochronę
    podatników wyrokiem NSA", to sprawa wcale nie jest taka oczywista
    jak piszesz: faktura w nieprawidłowej FORMIE wcale nie jest dokumentem
    księgowym.
    Każdy kto twierdzi inaczej twierdzi że prawidłowa jest faktura
    np. w formie ustnej :>
    IMVHO rozpędziłaś się w tym miejscu, w którym odnosisz się do
    formy samej faktury - bo uprzednio mowa była o *prawidłowej* f-rze
    elektronicznej (prawidłowo wystawionej i przechowywanej),
    a wątpliwości dotyczyły obowiązków związanych z jej "obsługą"
    ponad ten zakres (które wcale nie oznaczały nieprawidłowości f-ry,
    lecz mogłyby skutkować innymi karami dla podatnika).
    A w przypadku f-ry elektronicznej "nieprawidłowość" można
    rozumieć jako w ogóle niezachowanie formy (bo w odróżnieniu
    od "papieru" sama treść nie jest fakturą - w ogóle, decyduje
    podpis!).

    pzdr, Gotfryd