  • 1. Data: 2007-02-21 16:23:16
    Temat: Faktura vat - liczenie podatku, zagadka :)
    Od: " " <t...@g...pl>

    Witam,

    Przejrzałem archiwum grupy i wiem, że temat był już wałkowany, ale nie
    znalazłem do końca odpowiedzi na moje wątpliwości. Do rzeczy.. :)

    Prowadzę sklep internetowy.

    Klient kupił 20 opakowań baterii.
    1 opakowanie = 1.59 zł brutto. Na moje konto wpłacił 31,80 zł
    Prosi mnie o wystawienia faktury.

    Skoro zapłacił mi już 31,80 zł to rozumiem, że ta kwota ma być na fakturze i
    od niej liczę.

    Ale nie wiem teraz jak policzyć kwotę netto i vat. Czy suma netto to:
    1) (1.59-vat)*20 = 1,30 * 20 = 26 zl
    2) 31,80-vat = 26,07 zł.

    Czyli vat wychodzi:
    1) 31,80 - 26 = 5,80 zł
    2) 31,80 - 26,07 = 5,73 zł

    Które rozwiązanie jest poprawne? A może oba? Prosiłbym o ile to możliwe jakąś
    interpretacja US bądź ustawę. ROZPORZąDZENIE MINISTRA FINANSów z dnia 25 maja
    2005 r. czytałem, ale nic mi nie pomogło ;(

    Pozdrawiam wszystkich serdecznie,
    Tomek

  • 2. Data: 2007-02-21 16:34:32
    Temat: Re: Faktura vat - liczenie podatku, zagadka :)
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    t...@g...pl napisał(a):
> [...]
    > interpretacja US bądź ustawę. ROZPORZąDZENIE MINISTRA FINANSów z dnia 25 maja
    > 2005 r. czytałem, ale nic mi nie pomogło ;(

    To przeczytaj jeszcze raz :) Różne sposoby liczenia są poprawne, ale
    skoro już powiedziałeś "a", tzn. sprzedałeś po cenie równej 20*cena
    brutto jednej sztuki, to tego się teraz trzymaj, żeby się zgadzało.
    Znajdziesz w rozporządzeniu m. in. fragment zaczynający się jakoś tak
    "jeśli podatnik stosuje ceny brutto" czy podobnie. To jest właśnie Twój
    przypadek. Czyli wystawiasz fakturę od cen brutto:
    cena jednostkowa brutto 1,59
    sztuk 20
    wartość brutto 31,80
    stawka vat 22%
    kwota vat (liczona od tego 31,80) 5,73
    wartość netto 26,07

    Pod spodem oczywiście tabelka z wykazem wg stawek, jak na typową fakturę
    vat przystało :)
    Andrzej

    Andrzej

  • 3. Data: 2007-02-21 18:17:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Feb 2007, ajt wrote:

> [...]
    > podatnik stosuje ceny brutto" czy podobnie. To jest właśnie Twój przypadek.

    :)

    > Pod spodem oczywiście tabelka z wykazem wg stawek, jak na typową fakturę vat
    > przystało :)

    Dla poszukujących uzupełnię jeszcze, że trzeba szukać "podatnik może" aby
    ustalić dodatkowo że PODATNIK MOŻE:
    - brać jako "sumę" kwoty z "tabelki głównej", czyli zawierającej wykaz
    wszystkich pozycji
    - j.w. brać sumę z "tabelki podsumowującej", czyli zawierającej wykaz
    z podsumowań według stawek
    - liczyć od netto lub od brutto o czym jest wyżej :)
    - liczyć od brutto na 3 sposoby:
    * kwota*(1/(1+stawka)) liczone *matematycznie* (dokładnie, a później
    zaokrąglone)
    * najpierw *podatek, czyli kwota*stawka/(1+stawka) co z połączeniu
    z zakazem zaokrąglania po drodze daje kilka możliwości :>
    * kwota*"współczynnik urzędowy", czyli "urzędowo zaokrąglone" wartości
    tego 1/(1+stawka) zapisane w ustawie o czym niżej.

    No i deser - oprócz tego wszystkiego na co pozwala rozporządzenie, mamy
    rozrzucone w całej ustawie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    ...których rozporządzenie nie uchyla, bo nie może, tam m.in. jest
    coś co pozwalam sobie nazwać "kanoniczną postacią wzoru na VAT",
    wskazującą że pierwotną wartościa (nazywaną "obrotem") jest kwota
    BRUTTO (!) oraz ów "urzedowy współczynnik" ułamka o którym wyżej.

    W każdym razie, otrzymanie dla wielopozycyjnej f-ry kilku RÓŻNYCH
    i POPRAWNYCH sum jest normalne :)

    pzdr, Gotfryd