    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura vat - liczenie podatku, zagadka :)
    Date: Wed, 21 Feb 2007 19:17:56 +0100

    On Wed, 21 Feb 2007, ajt wrote:

    > To przeczytaj jeszcze raz :) Różne sposoby liczenia są poprawne, ale skoro
    > już powiedziałeś "a", tzn. sprzedałeś po cenie równej 20*cena brutto jednej
    > sztuki, to tego się teraz trzymaj, żeby się zgadzało.
    > Znajdziesz w rozporządzeniu m. in. fragment zaczynający się jakoś tak "jeśli
    > podatnik stosuje ceny brutto" czy podobnie. To jest właśnie Twój przypadek.

    :)

    > Pod spodem oczywiście tabelka z wykazem wg stawek, jak na typową fakturę vat
    > przystało :)

    Dla poszukujących uzupełnię jeszcze, że trzeba szukać "podatnik może" aby
    ustalić dodatkowo że PODATNIK MOŻE:
    - brać jako "sumę" kwoty z "tabelki głównej", czyli zawierającej wykaz
    wszystkich pozycji
    - j.w. brać sumę z "tabelki podsumowującej", czyli zawierającej wykaz
    z podsumowań według stawek
    - liczyć od netto lub od brutto o czym jest wyżej :)
    - liczyć od brutto na 3 sposoby:
    * kwota*(1/(1+stawka)) liczone *matematycznie* (dokładnie, a później
    zaokrąglone)
    * najpierw *podatek, czyli kwota*stawka/(1+stawka) co z połączeniu
    z zakazem zaokrąglania po drodze daje kilka możliwości :>
    * kwota*"współczynnik urzędowy", czyli "urzędowo zaokrąglone" wartości
    tego 1/(1+stawka) zapisane w ustawie o czym niżej.

    No i deser - oprócz tego wszystkiego na co pozwala rozporządzenie, mamy
    rozrzucone w całej ustawie:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    ...których rozporządzenie nie uchyla, bo nie może, tam m.in. jest
    coś co pozwalam sobie nazwać "kanoniczną postacią wzoru na VAT",
    wskazującą że pierwotną wartościa (nazywaną "obrotem") jest kwota
    BRUTTO (!) oraz ów "urzedowy współczynnik" ułamka o którym wyżej.

    W każdym razie, otrzymanie dla wielopozycyjnej f-ry kilku RÓŻNYCH
    i POPRAWNYCH sum jest normalne :)

    pzdr, Gotfryd