  • 1. Data: 2009-01-26 08:26:47
    Temat: Faktura za hosting a odliczenie VAT
    Od: Piotr <P...@f...pl>

    Witam,

    Wczoraj jeden księgowy (zajmuję się VAT'em w dużej firmie) wbił mi
    gwoździa...

    Otóż wg. niego nie można odliczać VAT'u z usług typu hosting/domeny
    internetowe w dacie wystawiania (otrzymania) faktury, gdyż USŁUGA JEST
    NIEWYKONANA. Wg nie go jeśli faktura jest wystawiona np. w styczniu 2009
    za abonament +1rok, to VAT od tej faktury można odliczyć dopiero w
    2010r, kiedy abonament się skończy.

    Dodatkowo wg. niego nie można tutaj stosować 86 ust. 10 pkt 3, gdyż
    usługi typu hosting/domena nie łapią się w:
    - art 19, ust 13, pkt 1a
    - art 19, ust 13, pkt 1b (hosting i domeny to nie są usługi
    telekomunikacyjne ani radiokominikacyjne - było już kilka interpretacji
    US w tej sprawie)
    - art 19, ust 13, pkt 1c - (nie są to usługi związane z dostarczaniem
    wody)

    Czy może spotkał się z tym problemem?

    Piotr

  • 2. Data: 2009-01-26 09:28:02
    Temat: Re: Faktura za hosting a odliczenie VAT
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-26, Piotr <P...@f...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > US w tej sprawie)
    > - art 19, ust 13, pkt 1c - (nie są to usługi związane z dostarczaniem

    Wg mojej interpretacji hosting podpada pod:

    Art. 19.

    [...]

    13. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą:

    [...]

    4) otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z
    upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu
    świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa
    ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej;
    "

    Hosting, to przecież nie jest wykupienie na własność i IMVVVHO jest to
    usługa co najmniej podobna z charakteru do dzierżawy, jeno rozliczana
    rocznie. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2009-01-26 10:49:25
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-01-2009 o 09:26:47 Piotr <P...@f...pl> napisał(a):

> [...]
    > US w tej sprawie)
    > - art 19, ust 13, pkt 1c - (nie są to usługi związane z dostarczaniem

    Ja. Z tym że jest kilka linii obrony:
    1) To co Wojtek napisał
    2) Hosting polega na przyznaniu konta na rok - więc w tym sensie usługa jest
    wykonana w momencie udostępnienia loginu i hasła
    3) Faktury zaliczkowe można odliczać jeśli powstał od nich obowiązek podatkowy
    u sprzedawcy - a w momencie w którym płacisz ten obowiązek powstaje. Można
    więc uznać taką fakturę za zaliczkową i odliczać

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-01-26 11:01:20
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-01-2009 o 11:49:25 Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > Ja. Z tym że jest kilka linii obrony:

    Dodam jeszcze że ja widzę sporo różnych problemłw które
    nie istnieją nawet dla mojego doradcy podatkowego (niezłego, IMHO).

    Np - skoro ta usługa nie jest wykonana to wystawienie na nią
    faktury jest przestępstwem(w skrajnym przypadku z art. 271KK - do 8 lat)
    - a jakoś hostingów przybywa i nie zasilają więzień.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2009-01-27 20:54:00
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl-skasujto>

> [...]
    > faktury jest przestępstwem(w skrajnym przypadku z art. 271KK - do 8 lat)
    > - a jakoś hostingów przybywa i nie zasilają więzień.

    No i tak samo jest chyba nawet z uslugami telefonicznymi. Przeciez abonament
    dostaje sie na miesiac do przodu.

    Fantom

  • 6. Data: 2009-01-27 21:09:59
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-01-2009 o 21:54:00 Fantom <s...@p...onet.pl-skasujto> napisał(a):

    > No i tak samo jest chyba nawet z uslugami telefonicznymi. Przeciez abonament
    > dostaje sie na miesiac do przodu.

    Są też szczególne zasady wystawiania faktur, można miesiąc do przodu dla niektórych
    usług. Natomiast rok do przodu nie można nic fakturować.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-01-28 00:37:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Jan 2009, Fantom wrote:

    > No i tak samo jest chyba nawet z uslugami telefonicznymi.

    Chyba nie. Raczej masz ustawę o VAT do przejrzenia na okoliczność
    wyjątkowych terminów obowiązku podatkowego :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-02-02 16:51:29
    Od: <s...@a...pl>

    > Są też szczególne zasady wystawiania faktur, można miesiąc do przodu dla
    > niektórych
    > usług. Natomiast rok do przodu nie można nic fakturować.

    Hmm, czy oby napewno? Zamawiajać reklamę prasową na rok i płacąc z gory
    otrzymuję faktrurę, na ktorej są daty emisji, ale ani jednego słowa "zaliczka".
    Mowa o fakturach z jednej ze znanych regionalnych gazet.

  • 9. Data: 2009-02-02 17:02:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-02-2009 o 17:51:29 <s...@a...pl> napisał(a):

    > Hmm, czy oby napewno? Zamawiajać reklamę prasową na rok i płacąc z gory
    > otrzymuję faktrurę, na ktorej są daty emisji, ale ani jednego słowa "zaliczka".
    > Mowa o fakturach z jednej ze znanych regionalnych gazet.

    Możesz się dowiedzieć czy to jest faktura zaliczkowa czy jak oni to traktują?
    Bo czytając dosłownie przepisy i zakładając że to nie jest faktura zaliczkowa
    powiedziałbym, że ktoś tu popełnia przestępstwo skarbowe albo i pospolite...

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek