  • 1. Data: 2005-05-26 11:25:34
    Temat: Firma na ojca
    Od: " " <a...@g...pl>

    Witam

    Po dlugich rozwazaniach doszlem do tego, ze nakorzystniej bedzie otworzyc
    firme na pracujacego ojca. W ten sposob 560zl do przodu na ZUSie bedzie.
    Sam pracowalbym na umowy o dzielo.

    Mam w zwiazku z tym kilka pytan:
    1) Czy taka "konstrukcja" nie jest w 'pol-legalna' w swietle prawa? Czy warto
    tak zrobic, czy tez ojciec zlecajacy synowi wzbudzi podejrzenia?

    2a) Ojciec pracuje w dwoch miejscach na etacie, do tego wykonuje umowy o
    dzielo - niezwiazane z ta dzialalnoscia ktora by dla mnie zakladal. Jak w
    takim wypadku ma to wygladac od strony prawnej: czy firma bedzie osobna od
    etatu i umow o dzielo, beda skladane pity-5 co miesiac itd i zaliczki placone
    osobno z firmy przez ojca i osobno przez jego pracodawcow poza ramami firmy?
    2b) Jak bedzie wygladac rozliczenie roczne ojca? Czy wszystko bedzie musial
    wpisac na PIT-36, posumowac i uregulowac ewentualne niedoplaty podatku za
    wszystko razem? A jezeli wyjdzie zwrot to po prostu 'skasuje' te pieniadze do
    kieszeni?

    Sytuacja jest dla mnie dosyc zawila i nie wiem jak to ugryzc, dlateog prosze
    o pomoc.

    AL

  • 2. Data: 2005-05-26 16:35:35
    Temat: Re: Firma na ojca
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > firme na pracujacego ojca. W ten sposob 560zl do przodu na ZUSie bedzie.

    A co by ta firma miała robić, że nie możesz z końcowymi klientami umowy o
    dzieło zawrzeć?
    Zapoznałeś się z pojęciem "firmanctwo" i karami za nie?

    > Mam w zwiazku z tym kilka pytan:
    > 1) Czy taka "konstrukcja" nie jest w 'pol-legalna' w swietle prawa?

    Nie.
    Jest całkowicie nielegalna.

  • 3. Data: 2005-05-26 16:46:06
    Od: " " <a...@g...pl>

    Cavallino <k...@...pl> napisał(a):

> [...]
    > dzieło zawrzeć?
    > Zapoznałeś się z pojęciem "firmanctwo" i karami za nie?

    Tak myslalem, ale chodzilo mi o to ze pracowalbym na umowe o dzielo u ojca.

  • 4. Data: 2005-05-26 18:25:58
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Tak myslalem, ale chodzilo mi o to ze pracowalbym na umowe o dzielo u
    > ojca.

    Formalnie.
    Na tym właśnie polega firmanctwo.

  • 5. Data: 2005-05-27 22:14:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 May 2005, wrote:

    >+ Cavallino <k...@...pl> napisał(a):
    >+ > Jest całkowicie nielegalna.
    >+
    >+ Tak myslalem, ale chodzilo mi o to ze pracowalbym na umowe o dzielo u ojca.

    ...było :)
    http://groups.google.pl/groups?as_q=firmanctwo&as_ug
    roup=*.podatki&lr=&num=100&hl=pl
    ...doprawdy polecam :)