  • 11. Data: 2007-11-26 13:08:27
    Temat: Re: Fiskus AD 2007 :)
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-11-2007 o 14:05:45 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Ale co jest najgorsze, zaraz odezwą się głosy (niech zgadnę, Tristan
    > będzie
    > pierwszy ;) ), że po co nam 2 numery, lepiej zrobić jeden supernumer. A
    > najlepiej taki w którym będzie się jeszcze zawierał numer DO i paszportu.
    >
    > I niewielu widzi w tym zagrożenie (ergo, prędzej czy później taki
    > supernumer
    > powstanie :( )

    Zagrożenie jakiego typu? (pomijając kwestię inwigilacji, która tak czy
    siak niedługo do nas zawita
    z pełnym uśmiechem)

  • 12. Data: 2007-11-26 16:05:33
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    t...@o...pl wrote:
    [...]
    > Zagrożenie jakiego typu? (pomijając kwestię inwigilacji, która tak czy
    > siak niedługo do nas zawita
    > z pełnym uśmiechem)

    Chodzi o bezpieczeństwo danych przed wyciekiem (atak od wewnątrz, od
    zewnątrz), przed dostępem przez złośliwego urzędnika itd, przed dostępem
    przez znajomego urzędniczki/urzędnika który/a ma dostęp do danych, a który
    to znajomy jest przypadkiem moim
    dłużnikiem/wierzycielem/komornikiem/"chłopakiem z miasta" któremu zalazłem
    za skórę , itd.....

    Jeżeli masz wszystkie dane zebrane w jednej bazie, to jak już wycieknie, to
    komplet twoich danych. Jak bazy są podzielone, to dostęp jest odpowiednio
    utrudniony.

    p. m.

  • 13. Data: 2007-11-26 16:12:48
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-11-2007 o 17:05:33 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > komplet twoich danych. Jak bazy są podzielone, to dostęp jest odpowiednio

    Odpowiem tak - KRS, EDG są jawne tak czy siak. W REGON nie ma nic
    ciekawego.
    Tylko w US/ZUS są ciekawe dane(w US myślę że ciekawsze finansowo, a w ZUS
    - chorobowo/rentowo itd).
    Więc teraz dwóch kolegów urzedników może namierzyć każdego tak czy siak.

  • 14. Data: 2007-11-26 16:44:26
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    t...@o...pl wrote:
    [...]
> [...]
    > - chorobowo/rentowo itd).
    > Więc teraz dwóch kolegów urzedników może namierzyć każdego tak czy siak.

    Raz, mieć dwóch kolegów zawsze trudniej niż jednego :). A dwa, zauważ że
    mówiłem o supernumerze, superurzędzie i superbazie danych, który się marzy
    co niektórym. A więc o wiele większym zakresie danych niż tylko ZUS + US.

    p. m.

  • 15. Data: 2007-11-26 17:05:40
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 26.11.2007 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał/a:

    > Artykuł jest jaki jest, ale bezmózgowość władców tego kraju przechodzi
    > pojęcie.
    > Osoby prawne mają KRS, jeśli nie KRS to REGON itd - numerolodzy w Polsce
    > czują się jak w raju :)
    > Ja rozumiem trudności organizacyjno-logistyczne, ale jakoś gdzie indziej
    > się da..

    Ale chodzi o to, żeby był JEDEN numer dla celów podatkowych. Ani PESEL
    (tylko osoby fizyczne), ani KRS (tylko osoby prawne), ani REGON (tylko
    przedsiębiorcy i organizacje) tego warunku nie spełnia... Można było
    ew. nadać REGON wszystkim.

    Natomiast w obecnym układzie najbardziej idiotyczny był REGON.
    REGONuje się przecież tylko podmioty posiadające NIP (tak mi się
    przynajmniej wydaje), zatem REGON jest podzbiorem bazy NIPu.
    --
    Samotnik

  • 16. Data: 2007-11-26 17:11:36
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-11-2007 o 17:44:26 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > t...@o...pl wrote:
    > [...]
    >>> utrudniony.

> [...]
    > marzy
    > co niektórym. A więc o wiele większym zakresie danych niż tylko ZUS + US.

    Jak dla mnie to ingerencja rządowa zaszła daleko za daleko, CBA już ma
    hotlinka
    do ZUS, a to dopiero początek.
    Natomiast tutaj *chyba* mylisz dwie sprawy. Np dane z ewidencji kierowców
    nie muszą wchodzić w skład bazy danych związanej z twoim super-id.
    Może to być dalej osobna baza, widoczna jedynie policji i wydziałowi
    komunikacji
    (oraz spec-cwelom), a super-id byłoby po prostu jednym z kluczy.

    A żeby ochronić tożsamość przed skasowaniem, musi być jakis paper-trail
    tożsamości,
    wtedy deponujesz takie coś w pięciu bankach czy innych przechowalniach - i
    śpisz
    spokojnie(na tyle na ile się da).

    Więc jak dla mnie kwestia jest taka, czy ułatwiamy sobie życie już teraz,
    przyspieszając
    o 5 czy 10 lat to co nieuniknione(bo na razie nie zanosi się żeby jacyś
    anty-totalniaccy
    anty-etatyści wygrali wybory w ciągu nastepnej dekady), czy też czekamy
    dalej.

  • 17. Data: 2007-11-26 17:16:24
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 26-11-2007 o 18:05:40 Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > REGONuje się przecież tylko podmioty posiadające NIP (tak mi się
    > przynajmniej wydaje), zatem REGON jest podzbiorem bazy NIPu.

    numer w EDG podobnie, numer w KRS podobnie...

    Tak na marginesie, nowela ustawy o "swobodzie" dg wprowadzała od 1/1/2007
    nową
    formułę edg, posły znowelizowały to na 1/10/2008, a esencja była taka, że
    miałeś
    tam podawać także NIP. Ale.. jak znam życie, to nic by to nie zmieniło
    i dalej numer w EDG byłby kolejnym numerkiem do kolekcji..

  • 18. Data: 2007-11-26 17:47:19
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 26 listopad 2007 14:05
    (autor mvoicem
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <fieglr$8gv$1@nemesis.news.tpi.pl>):

> [...]
    > będzie pierwszy ;) ), że po co nam 2 numery, lepiej zrobić jeden
    > supernumer. A najlepiej taki w którym będzie się jeszcze zawierał numer DO

    Nie, nie zawierał. Taki co będzie po prostu jednoznacznie identyfikował
    wszędzie. Bo obecnie jest 10000000 numerów do pamiętania i chaos, chaos...

    > I niewielu widzi w tym zagrożenie (ergo, prędzej czy później taki
    > supernumer powstanie :( )

    Tak, wiem, ONI będą o Tobie wiedzieli wszystko. Sęk w tym, że już wiedzą. I
    dwa czy nawet 10 numerów nie zmieni tego faktu.

    --
    Tristan
    napisz tu: t...@w...pl k...@n...pl

  • 19. Data: 2007-11-26 17:48:23
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek, 26 listopad 2007 17:44
    wasz znak: <fiet70$glp$1@atlantis.news.tpi.pl>):

> [...]
    > co niektórym. A więc o wiele większym zakresie danych niż tylko ZUS + US.

    Ale po co ta konspiracja? Takim superurzędem już są google :D
    --
    Tristan
    napisz tu: t...@w...pl k...@n...pl

  • 20. Data: 2007-11-26 19:30:13
    Od: Jacek_P <M...@c...edu.pl>

    t...@o...pl <t...@o...pl> napisal:
    > Zagrożenie jakiego typu? (pomijając kwestię inwigilacji, która tak czy
    > siak niedługo do nas zawita z pełnym uśmiechem)

    Kradziez tozsamosci. Jak przyjdzie ci splacac cudzy kredyt,
    albo placic za cudzy mandat gapowicza, ewentualnie placic
    za cudze dlugi handlowe i procesowac sie z komornikiem
    przez lata, to zmienisz zdanie.

    Warto tez spojrzec na taki przypadek, ktory wlasnie siedzial
    w sadzie:

    http://tinyurl.com/3ammdv

    --
    Pozdrawiam,