eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFreelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów. › Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 10 Mar 2016 11:32:57 -0800 (PST)
    Subject: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów
    różnych typów.
    From: Adam <a...@g...com>

    Witam serdecznie.

    DG, KPIR, VAT, VAT-UE

    Mam kilka wątpliwości, bardzo proszę osoby zorientowane o podpowiedzi i wskazówki.
    Z góry z całego serca dziękuję i przepraszam za długi list i być może banalne
    pytania.

    Wątpliwości: rozliczanie faktur z freelancer . com (australijski serwis pośredniczący
    w zleceniach pomiędzy klientem, a wykonawcą).

    1. Dostaję zlecenie (np. napisanie małego skryptu PHP czy pozyskanie danych z WWW) od
    klienta z Australii np. za 50 AUD. Wykonuję pracę, klient wpłaca kasę, serwis pozwala
    wypłacić kasę w PLN na konto firmowe.

    a) czy fakturę wystawiam na 50 AUD bez VAT (eksport usług?)
    - czy na fakturze ma być VAT 0 czy np. czy w ogóle brak kolumny ?
    - jaki typ transakcji (jeśli ktoś życzliwy ma Małą Księgowość RP) "poza
    terytorium kraju" to dobry wybór?

    b) czy od razu w adnotacji na fakturze mogę podać, kurs średni NBP z poprzedniego
    dnia roboczego i wpisać PLN i to księgować (bez faktury Wewnętrznej?).

    c) Czy zawsze muszę robić różnice kursowe (tak zawsze / tak, jeśli jest dodatkowy
    przychód / nie, jeśli nie chcę)?

    d) czy o czymś trzeba jeszcze pamiętać?

    2. Freelancer pobiera prowizję w wysokości 10% od kwoty zlecenia. Wystawia swoje
    faktury jest na nich mój numer VAT UE. Kwota jest (w przypadku punktu 1) 5 AUD.

    a) robię fakturę wewnętrzną wg. kursu średniego NBP z poprzedniego dnia
    roboczego.

    b) księguję jako import usług art.28b. Więc doliczam VAT i jednocześnie
    odliczam.

    3. Co, jeśli klientem będzie:

    a) klient z PL
    - kwota zlecenia np. 123 to brutto? I mam od niej odliczyć 23% VAT?
    czyli wystawić na 100 netto?

    b) klient z UE (bez VAT UE)

    - czy jest tak samo jak w PL?
    - księguję (w Małej Księgowości RP) jako "wewnątrzwspólnotową",
    "poza terytorium kraju" czy "art 100" ?
    - w formularzu VAT-UE chyba nie muszę tej transakcji dodawać?

    c) klient z UE z VAT-UE (sprawdzany w VIES)

    - nie dodaję VATu, na fakturze piszę o reverse charge,
    - czy VAT 0%, np. czy brak kolumny?
    - księguję jako art.100
    - umieszczam to w formularzu VAT-UE

    4 Freelancer ma różne płatne usługi dodatkowe, które rozlicza od razu w PLN
    a) przykładowo zrobienie testu/egzaminu umiejętności np. SQL
    kosztuje 20 PLN

    na fakturze nie ma informacji o wysokości VAT

    - czy takie faktury mogę też księgować (czy lepiej dać sobie spokój i nie
    kombinować) podobnie jak w punkcie 2.

    - Czy faktura wewnętrzna jest potrzebna?

    Czy o czymś jeszcze warto pomyśleć?

    Bardzo dziękuję za poświęcony czas.

    Pozdrawiam.