  • 1. Data: 2002-10-15 10:38:57
    Temat: GUS RG1 - co wpisać ?
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam,

    Próbuję właśnie wypełnić formularz zgłoszeniowy RG-1 i już
    na pierwszej stronie dopadły mnie wątpliwości :-(
    W lewym górnym rogu jest takie pole (bez numeru):
    "Nazwa podmiotu zgłaszającego wniosek",
    a dalej pole nr 05 "Nazwa podmiotu, którego zgłoszenie dotyczy".

    Dajmy na to, że nazywam się Wincenty Kowalski i rejestruję DG
    pod nazwą "Kogucik" - co w takim razie powinienem wpisać w tych
    polach:
    - w pierwszym Wincenty Kowalski, a w drugim (05)"Kogucik"
    - w obu "Kogucik" Wincenty Kowalski
    - jeszcze coś innego ?

    Czytałem już nawet odpowiednie rozporządzenie ministra
    ale dalej nie mam jasności w tej sprawie.

    I jeszcze jedno - pole 06 ma nagłówek "Nazwa skrócona",
    tymczasem na druku zgłoszeniowym w UM w ogólne nie ma mowy
    o żadnej nazwie skróconej - co to jest ?

    pozdrawiam
    PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-10-15 14:27:42
    Temat: Re: GUS RG1 - co wpisać ?
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Oct 2002, ppinq wrote:

    >+ Witam,
    [...]
    >+ I jeszcze jedno - pole 06 ma nagłówek "Nazwa skrócona",
    >+ tymczasem na druku zgłoszeniowym w UM w ogólne nie ma mowy
    >+ o żadnej nazwie skróconej - co to jest ?

    To ja cię bardzo przepraszam, ale wziąłeś sobie skądś
    jakąś skróconą wersję formularza "do UM" ;) - ktos tu
    pisał że nie ma obowiązującego wzoru.
    Nazwa skrócona powinna[1] być, u mnie na "miejskim" była
    (to że wydrukowałem własny formularz bo mi opis się
    nie mieścił już pisałem :)).
    [1] nie wiem czy "musi być" czy tylko "może być" - ale
    to jest wygodne ! (można jej używac na dokumentach)

    Co do poprzednich pól - "pan[i] w GUS" nic nie doradził[a] ??
    (nie mam formularza pod ręką, jak wrócę do siedziby to obejrzę :)).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-10-15 15:19:21
    Od: "Maura" <m...@y...com>

    "ppinq" <p...@h...pl> wrote in message news:02101512385715@polnews.pl...
> [...]
    > "Nazwa podmiotu zgłaszającego wniosek",
    > a dalej pole nr 05 "Nazwa podmiotu, którego zgłoszenie dotyczy".

    (cut)

    Pierwsze pole
    To dotyczy sytuacji gdy podmiot jest juz "wpisany" i chodzi o jakies
    zmiany - tak przynajmniej wyjasnial mi pan w GUS-ie gdy poszlam po REGON w
    zeszlym tygodniu.

    Pole nr 5
    Właściwe do wypełniania przy nowo założonych podmiotach

  • 4. Data: 2002-10-15 15:20:11
    Od: "Maura" <m...@y...com>

    "Maura" <m...@y...com> wrote in message

> [...]
    > zeszlym tygodniu.
    >
    > Pole nr 5
    > Właściwe do wypełniania przy nowo założonych podmiotach
    To znaczy zawsze się je wypełnia, również przy zmianach. Sorki :)

  • 5. Data: 2002-10-15 15:32:07
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >To ja cię bardzo przepraszam, ale wziąłeś sobie skądś
    >jakąś skróconą wersję formularza "do UM" ;) - ktos tu
    >pisał że nie ma obowiązującego wzoru.

    Sam formularz został wzięty prosto z UM - takie mają.
    Jest tylko pole "nazwy firmy" :(

> [...]
    >nie mieścił już pisałem :)).
    >[1] nie wiem czy "musi być" czy tylko "może być" - ale
    >to jest wygodne ! (można jej używac na dokumentach)

    No właśnie - przeglądałem różniste przepisy (już mi się
    zaczyna trochę mieszać) i takiego pojęcia jak "nazwa skrócona"
    chyba nigdzie widziałem - dopiero na tym RG-1.
    Nie wiem czy w ogóle jest na to jakaś podstawa prawna, bo jeśli
    tak to spróbowałbym dopisać ręcznie i mógłbym się przy tym
    upierać.

    >Co do poprzednich pól - "pan[i] w GUS" nic nie doradził[a] ??
    >(nie mam formularza pod ręką, jak wrócę do siedziby to obejrzę :)).

    A tego jeszcze nie wiem, bo jestem jeszcze przed.

  • 6. Data: 2002-10-15 18:21:43
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >To znaczy zawsze się je wypełnia, również przy zmianach. Sorki :)

    Thx - chyba zaryzykuję i wszędzie wpiszę to samo - zobaczymy
    co z tego wyniknie.
    Orientujesz się może co to "forma organizacyjna" (51)?
    Jest jakiś spis tych form, czy to wymyśla się samemu z sufitu ?
    Jako wskazówka w formularzu jest napisane: "sklep, szkoła,
    punkt apteczny" - a u mnie nic z tych rzeczy :-(

    poz.PinQ

  • 7. Data: 2002-10-15 21:47:41
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ >pisał że nie ma obowiązującego wzoru.
    >+
    >+ Sam formularz został wzięty prosto z UM - takie mają.

    Napisz swój ;) (nie żartuję, jak zaprotestuja - zapytaj
    czy wzór jest obowiązujący, bo "ty tu znalazłeś lukę, nie
    ma miejsca na informację" :))

> [...]
    >+ Nie wiem czy w ogóle jest na to jakaś podstawa prawna, bo jeśli
    >+ tak to spróbowałbym dopisać ręcznie i mógłbym się przy tym

    Opisy w których autor wydłubywał (niczym ziarenka maku wydłubywali
    mnisi tybetańscy [zdaje się] na szkoleniu z cierpliwości) z ustaw
    różniastych masz tu:

    http://217.11.136.157/free_download/szablony/FIS.OLD
    /RAD00001.htm

    Sądzę że powinieneś poszukać rozporządzenia ministra
    na temat *prowadzenia ewidencji podmiotów gospodarczych* :),
    tam coś powinno być; znalazłem np. dla ZOZów (no, tak
    mi wyszło :>):
    http://sidoz.ids.pl/serwis_prawny/qs/zdrowie/Z02_o_z
    oz/Dz.U.00.74.864.htm
    - i tam wyraźnie widać że nazwa skrócona jest (dla ZOZu) opcjonalna.

    >+ >Co do poprzednich pól - "pan[i] w GUS" nic nie doradził[a] ??
    [...]
    >+ A tego jeszcze nie wiem, bo jestem jeszcze przed.

    Niektóre wątpliwości wyłoży ci "od ręki" (typu "jaki kod").

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-10-15 23:57:13
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 15 października 2002 o godzinie (12:38:57) napisano:
    p> Witam,

    p> Próbuję właśnie wypełnić formularz zgłoszeniowy RG-1 i już
    p> na pierwszej stronie dopadły mnie wątpliwości :-(
    p> W lewym górnym rogu jest takie pole (bez numeru):
    p> "Nazwa podmiotu zgłaszającego wniosek",
    p> a dalej pole nr 05 "Nazwa podmiotu, którego zgłoszenie dotyczy".

    1. W obu wpisujesz to samo - nazwe firmy, taka jak masz zgloszona w
    ewidencji lub KRS (tutaj: ewidencja). W polu 5 masz nawet dopisek
    "Podaj zgodnie z dokumentem formalno-prawnym". Roznica miedzy
    podmiotem "zglaszajacym", a "ktorego zgloszenie dotyczy" w tym wypadku
    nie wystepuje - dlatego wpisujesz to samo.

    p> Dajmy na to, że nazywam się Wincenty Kowalski i rejestruję DG
    p> pod nazwą "Kogucik" - co w takim razie powinienem wpisać w tych
    p> polach:
    p> - w pierwszym Wincenty Kowalski, a w drugim (05)"Kogucik"
    p> - w obu "Kogucik" Wincenty Kowalski
    p> - jeszcze coś innego ?

    2. (OT)Nasuwa mi sie tu moja odwieczna watpliwosc, czy przedsibiorca
    (osoba fiz.) moze sie poslugiwac czyms takim jak "firma" czy jak to
    sie potocznie mowi "nazwa firmy". Bo IMO przedsiebiorca ma obowiazek
    poslugiwac sie swoim imieniem i nazwiskiem. To samo dotyczy np. spolek
    cywilnych, ktore powinny poslugiwac sie nazwiskami wspolnikow - nie
    istnieje z puntu widzenia przepisow cos takiego jak "nazwa spolki
    cywilnej" podobnie jak "nazwa os. fiz. prowadzacej DG". Ktos kto
    posluguje sie nazwa np. "Kogucik Marek Kowalski" to w rzeczywistosci
    Marek Kowalski i kropka. "Kogucik" moze byc co najwyzej marką, ktora
    sie posluguje lub znakiem towarowym, jesli go zarejestruje. Cala ta
    praktyka rejestrowania nazw w ewidencji w formie imie i nazwisko +
    "nazwa firmy" czy tez odwrotnie, to tylko kolejna "praktyka
    urzednicza". No, ale moze sie nie znam, szkole dawno skonczylem :).

    p> Czytałem już nawet odpowiednie rozporządzenie ministra
    p> ale dalej nie mam jasności w tej sprawie.

    p> I jeszcze jedno - pole 06 ma nagłówek "Nazwa skrócona",
    p> tymczasem na druku zgłoszeniowym w UM w ogólne nie ma mowy
    p> o żadnej nazwie skróconej - co to jest ?

    3. Nazwa skrocona wystepuje w przypadku spolek. Jezeli np. firma spolki
    brzmi: "Exportex spółka z ograniczona odpowiedzialnoscia" to jezeli
    zostalo to zastrzezone w umowie spolki, spolka moze sie tez poslugiwac
    forma "Exportex sp. z o.o.". To jest ta nazwa skrocona. W praktyce malo
    kto na to zwaza i nawet jak w deklaracjach stoi jak byk, ze trzeba
    wpisac nazwe pelna, to sie wpisuje skrocona (bo krocej! :)).

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 9. Data: 2002-10-16 09:47:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 16 Oct 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ 2. (OT)Nasuwa mi sie tu moja odwieczna watpliwosc, czy przedsibiorca
    >+ (osoba fiz.) moze sie poslugiwac czyms takim jak "firma"

    Widać grupy nie czytasz ;)
    Ostatnio wałkowaliśmy ten problem - poszukaj wątku z tematem "DG",
    w nim podwątek (z później temat "DG (nazwa S.C. a dwie rejestracje)")
    zahaczył był o tą dziedzinę.
    Prawidłowa odpowiedź proponowana na grupie (akurat nie sprawdzałem
    w KSH więc cytuję czyjś wniosek): "nie może.

    >+ czy jak to sie potocznie mowi "nazwa firmy".

    Co do "potoczności" to zgoda (nazwa nazwy... !).
    Prawidłowo ma być: "nazwa działalności gospodarczej".

> [...]
    >+ cywilnych, ktore powinny poslugiwac sie nazwiskami wspolnikow - nie
    >+ istnieje z puntu widzenia przepisow cos takiego jak "nazwa spolki

    Sprzeciw, wysoki sądzie :)

    >+ podobnie jak "nazwa os. fiz. prowadzacej DG".

    Bo zapis jest nieprawidłowy leksykalnie, zależy zamienić
    podmiot z przedmiotem ;) (zaraz Maddy zrobi wykład z częsci
    zdania i częsci mowy) i tekst powinien brzmieć:
    "nazwa DG osoby fizycznej".
    Podstawa ustawowa: PSG art.4.7: "oznaczenie przedsiębiorcy
    - firmę lub nazwę przedsiębiorcy [...] w przypadku osoby
    fizycznej - imię i nazwisko przedsiębiorcy oraz nazwę, pod
    którą wykonuje działalność gospodarczą."

    Zapis "firmę lub nazwę" wyraźnie (IMO) stanowi, ze nazwa
    która *nie jest* firmą jest również właściwa dla określania
    DG, a dalsza częśc zapisu - że wbrew twoim oporom jest
    tak również dla DG OF. Prawda, ustawa nie mówi że wolno
    posługiwać się "nazwą" *zamiast* "imię nazwisko" - ale
    jak na mój gust *jakieś* określenie (nazwa) jest wymagane
    - choć wcale nie musi to być nazwa zastrzeżona.

    Osoba fizyczna ma rózne właściwości - i sama opisywana
    jest przez imię i nazwisko. Ale określenia tego co ona
    posiada *również* mogą mieć nazwę - i choć np. twój
    kot[1] może mieć nazwę - to owa nazwa nie jest wymagana
    ustawowo; ale twoja DG musi mieć nazwę... (oczywiście
    ani DG ani kota nie musisz posiadać :)).
    [1] - Wiem, nie mogłem wymyśleć gorszego przykładu niż kot :)
    ale tak mnie naszło...

    >+ Ktos kto
    >+ posluguje sie nazwa np. "Kogucik Marek Kowalski" to
    >+ w rzeczywistosci Marek Kowalski i kropka.

    Nie. Za wszystko co robi "Kogucik" odpowiada Marek Kowalski,
    ale to nie znaczy że Marek Kowalski robi to osobiście; jego
    pracownicy mogą coś sfuszerować - i wtedy M.K. odpowiada
    za fuszerkę. Ale jego pracownicy w tym samym czasie mogą
    coś ukraść - i choć można powiedzieć że "Kogucik" kradnie[2]
    to nie można powiedzieć że M.K. kradnie :) (bo odpowiedzialność
    karna jest osobista).
    [2] jak się oburzy to można dać do gazety ogłoszenie że
    "przepraszasz iż napisałeś iż >>Kogucik<< kradnie", miało
    być że "pracownicy >>Kogucika<< kradną" - będzie się miał
    z pyszna ;>

    >+ "Kogucik" moze byc co najwyzej marką, ktora
    >+ sie posluguje lub znakiem towarowym, jesli go zarejestruje.

    Nie bardzo się zgodzę.
    IMO jest to ustawowo wymagany element DG OF.
    Można go uznać za "markę"; ale nie "co najwyżej" !

> [...]
    >+ "nazwa firmy" czy tez odwrotnie, to tylko kolejna "praktyka
    >+ urzednicza". No, ale moze sie nie znam, szkole dawno skonczylem :).

    Widać PDG czytaleś 'nn' nowelizacji wstecz :)
    Wystarczy chwilę nie uważać - i już nam prawo zmienili :[ (ile
    to rzeczy zmieniono w zakresie VAT w br ? 'fafdziesiąt' będzie,
    nieprawdaż ?
    [...]
    >+ 3. Nazwa skrocona wystepuje w przypadku spolek.

    No... ja spółką nie będąc n.s. tez mam :)
    [...]
    >+ wpisac nazwe pelna, to sie wpisuje skrocona (bo krocej! :)).

    A to się zgadzamy w zupełności :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-10-16 11:10:59
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Napisz swój ;) (nie żartuję, jak zaprotestuja - zapytaj
    >czy wzór jest obowiązujący, bo "ty tu znalazłeś lukę, nie
    >ma miejsca na informację" :))

    Możliwe, że naprawdę tak będę musiał zrobić bo coś zaczyna mi
    się zakres nie mieścić.
    Przy okazji może faktycznie spróbuję ta nazwę skróconą gdziś
    wcisnąć - ciekawe czy przejdzie.

    >Opisy w których autor wydłubywał (niczym ziarenka maku wydłubywali
    >mnisi tybetańscy [zdaje się] na szkoleniu z cierpliwości) z ustaw
> [...]

    A u mnie coś się nie chce otworzyć :(

    >Sądzę że powinieneś poszukać rozporządzenia ministra
    >na temat *prowadzenia ewidencji podmiotów gospodarczych* :),
    (..)
    Przeszukałem różniste ewidencje - od rolników i "zwierząt żywych"
    aż do podatników i statków :) Na razie bez sukcesu.

    >[...]
    >
    >Niektóre wątpliwości wyłoży ci "od ręki" (typu "jaki kod").

    Tych na szczęście nie mam bo wybierałem zakres z PKD w ręku.

    thx.poz.PinQ