  • 1. Data: 2005-01-31 14:36:32
    Temat: Info: GP, "interpretacje US"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/27.html?numer=1386
    &dok=1386.27.3.2.5.2.0.3.htm
    "Organy skarbowe będš wydawały wišżšce interpretacje prawa podatkowego do
    sytuacji hipotetycznych [...]"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2005-01-31 14:49:08
    Temat: Re: Info: GP, "interpretacje US"
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0501311535450.856@athlon>,

> [...]
    > tm
    > "Organy skarbowe będš wydawały wišżšce interpretacje prawa podatkowego do

    Khem. "Materiał płatny, dostępny po zalogowaniu". Lubię dyskutować, ale
    nie aż tak :)

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 3. Data: 2005-02-01 06:52:54
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:jareks-5AA46D.15490831012005@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...
> [...]
    &dok=1386.27.3.2.5.2.0
    .3.h

    > Khem. "Materiał płatny, dostępny po zalogowaniu". Lubię dyskutować, ale

    Podatki.
    WiĄŻĄce interpretacje DOTYCZĄCE SPRAW PRZYSZŁYCH

    Trzeba właściwie sformułować wniosek

    Organy skarbowe będą wydawały wiążące interpretacje prawa podatkowego do
    sytuacji hipotetycznych, a więc takich, które dopiero się wydarzą. Jednak
    podstawą jest odpowiednie sformułowanie wniosku. Podatnik musi opisać stan
    faktyczny, który u niego dopiero zaistnieje, w taki sposób, jakby miał on
    już miejsce. Urząd nie będzie badał, czy zdarzenie takie już zaistniało,
    tylko wyda interpretacje - wynika z informacji, jakie uzyskaliśmy w
    Ministerstwie Finansów.

    W "Gazecie Prawnej" informowaliśmy o dość kontrowersyjnej instrukcji
    opracowanej przez Ministerstwo Finansów dotyczącej m.in. sposobu
    postępowania z wnioskami o udzielenie interpretacji prawa podatkowego w
    indywidualnych sprawach podatników. Wynikało z niej, że organy podatkowe
    będą merytorycznie rozpatrywały jedynie te wnioski, w których podatnicy
    przedstawili sytuację już zaistniałą, natomiast nie będą wydawały
    odpowiedzi na pytania odnoszące się do sytuacji przyszłych,
    hipotetycznych, które jeszcze nie zaistniały (pisaliśmy o tym w "GP" z 12
    i 13 stycznia br.).

    Jednak teraz okazało się, że organy podatkowe będą wydawały interpretacje
    dotyczące zdarzeń przyszłych. Jak powiedział "GP" Andrzej Żelechowski,
    dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego Ministerstwa Finansów, resort
    nie zmienił zdania w tej kwestii, a jedynie od początku w poważny sposób
    traktował interpretacje podatkowe. - Przepisy są takie, jakie są, i sprawą
    podatnika jest to, co on opisuje we wniosku o wydanie interpretacji, i czy
    sytuacja, którą on opisał jako stan faktyczny, rzeczywiście zaistniała czy
    też nie. Wobec tego, jeśli podatnik opisuje jakiś stan, to urząd skarbowy
    nie bada, czy to jest stan, który istniał, czy to stan, który ewentualnie
    zaistnieje - podkreślił Andrzej Żelechowski. Dodał również, że jeśli
    podatnik we wniosku podkreśli, że przedstawiony stan jest hipotezą, to
    niestety taki wniosek nie będzie rozpatrzony przez organ skarbowy, bo tego
    zabrania ustawa. Natomiast jeśli podatnik nie wskaże na fakt, że jest to
    sytuacja przyszła, tylko zapyta o wyjaśnienie konkretnej sprawy, to organ
    nie będzie badał, czy ta sprawa już miała miejsce, tylko wydaje
    interpretacje. - Podatnik powinien zatem opisać we wniosku sytuację, która
    u niego zaistniała, czy zaistnieje w taki sposób, jakby już się zdarzyła.
    Trzeba było w ten sposób rozwiązać ten problem, aby nie naruszać
    przepisów. Jest to kwestia sformułowania wniosku przez podatnika - dodał
    Andrzej Żelechowski.

    Dyrektor jednocześnie podkreślił, że wiążące interpretacje nie miałyby
    najmniejszego sensu, gdyby miały one dotyczyć tylko zdarzeń, które już
    zaistniały i więcej nie zaistnieją. Jeśli urząd skarbowy raz wyda w danej
    sprawie wiążącą interpretację, to ta wydana już interpretacja powinna tak
    samo odnosić się i powinna być tak samo wiążąca do każdej następnej
    sprawy, jaka zaistnieje o identycznych lub o takich samych podstawowych
    parametrach stanu faktycznego. Jeśli podatnik opisze jakiś stan, który
    dopiero zaistnieje, a prawo w międzyczasie się nie zmieni, a sytuacja się
    w końcu wydarzy, to ta wydana już interpretacja będzie ważna dla tej
    sytuacji.

    Ewa Matyszewska

  • 4. Data: 2005-02-01 10:39:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    >+ Khem. "Materiał płatny, dostępny po zalogowaniu". Lubię dyskutować, ale
    >+ nie aż tak :)

    ...ależ ja nie namawiam do zakupu ;)
    Przecież z tego kawąłka który jest "za darmo" :) wynika sam *fakt*.
    Brak szczegółów to już drobiazg ;)
    A dokładniej: jest sygnał iż powinny pojawić się inne opisy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-02-01 11:23:58
    Temat: Re: Info: GP,
    Od: "Pawel N" <p...@N...gazeta.pl>

    > http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/27.html?
    numer=1386&dok=1386.27.3.2.5.2.0.3.ht
    > "Organy skarbowe będš wydawały wišżšce interpretacje prawa podatkowego do
    > sytuacji hipotetycznych [...]"

    Tyle że ten przyszły stan faktyczny nie będzie mógł być sformułowany np w ten
    sposób: jeśli zrobie tak i tak to czy będzie tak i tak [tu urząd skarbowy
    zamienia sie w doradce podatkowego i udziela odpowiedzi], lecz bedzie chodzic
    o hipotetyczną sytuację która ma się wykonać w przyszłości bo ma jakiś
    związek z obecną sytuacją podatnika.
    Dla zainteresowanych wklejam z prywatnych zasobów informację następującą:

    "...Pod koniec grudnia Ministerstwo Finansów wysłało do urzędów skarbowych i
    izb celnych instrukcję dotyczącą wydawania wiążących interpretacji, z której
    wynikało, że mogą one dotyczyć tylko tych zdarzeń, które już miały miejsce.
    Ograniczenie interpretacji do przeszłości zmniejszyło ich atrakcyjność.
    Podatnikom, zwłaszcza przedsiębiorcom, chodziło przede wszystkim o
    wyjaśnienia dotyczące przyszłości. Ułatwiłoby to planowanie działalności
    gospodarczej.
    Ministerstwo Finansów postanowiło naprawić ten błąd. Do urzędów skarbowych
    wysłało pismo uzupełniające instrukcję wydawania wiążących interpretacji
    (SP1/76/8010-4/170/05/AA). Tym razem resort finansów wyraźnie zaznacza, że
    interpretacje mogą dotyczyć także przyszłości. Tłumaczy, iż użyte w ustawie
    pojęcie "stan faktyczny" nie oznacza tylko zdarzeń, które już zaistniały.
    Za "Słownikiem języka polskiego" przytacza, że słowo "faktyczny"
    oznacza "zgodny z faktami, oparty na faktach, będący faktem, rzeczywisty,
    realny, istotny".
    "Nie oznacza to jednak niemożności rozstrzygnięcia kwestii, które mogą
    zaistnieć w przyszłości - czytamy w uzupełnieniu instrukcji. - Jeśli we
    wniosku zostanie opisany dokładnie stan faktyczny (poszczególne elementy
    stanu faktycznego są spójne), bez zastosowania trybu warunkowego, organ
    podatkowy (...) powinien udzielić stosownej interpretacji. Interpretacja ta
    będzie wiążąca, jeżeli przedstawiony w niej stan faktyczny się ziści i nie
    ulegnie zmianie stan prawny". Zgodnie z najnowszymi instrukcjami urzędy
    skarbowe i izby celne nie mają sprawdzać, czy opisane we wniosku zdarzenia
    rzeczywiście miały lub będą miały miejsce."

    Wyjasnienie Ministra Finansów w związku z nowymi interpretacjami skierowane
    do urzędów i izb skarbowych jest tu:
    http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=144&id=40636

    pzdr

  • 6. Data: 2005-02-02 11:14:33
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <ctn907$pbj$1@news.onet.pl>, "Jano" <m...@h...gula>
    wrote:

    > Trzeba właściwie sformułować wniosek

    [artykuł]

    Dzięki :)

  • 7. Data: 2005-02-02 11:18:11
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0502011138160.1212@athlon>,

    > ...ależ ja nie namawiam do zakupu ;)
    > Przecież z tego kawąłka który jest "za darmo" :) wynika sam *fakt*.
    > Brak szczegółów to już drobiazg ;)
    > A dokładniej: jest sygnał iż powinny pojawić się inne opisy :)

    Eee, no to chyba rozszerzymy z żoną działalność o pisanie opowiadań z
    gatunku Skarbówka Fiction :)