  • 1. Data: 2004-03-15 12:58:36
    Temat: Jak mniejszy ZUS? - krok po kroku moze wyjasnicie?
    Od: "ak" <a...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów!

    Od pewnego czasu zastanawiamy się z kolegą czy jakoś nie zalegalizować
    naszych wzajemnych działańgospodarczych. Dokładnie to jest tak że on zajmuje
    się moją stroną internetową a ja mu pomagam przy pewnych specyficznych
    problemach hardware'owych. Nic sobie nie płacimy traktując to jako usługi
    zbilansowane. Jednak po lekturze artykułów w prasie oraz różnych postów
    zaczeliśmy się zastanawiać czy nie byłoby korzystniej skończyć z tą fikcją i
    przy okazji nie obniżyć zobowiązań odnośnie ZUS'u. O ile dobrze rozumiemy
    jeśli wzajemne działania usankcjonujemy poprzez umowę-zlecenie to zgodnie z:

    Art.9.2. Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami
    emerytalnymi i rentowymi z kilku tytułów , o których mowa w art.6 ust.1 pkt.
    2,4-6 i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który
    powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być
    objęta ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi także z pozostałych,
    wszystkich lub wybranych tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, (...)

    oraz wyczytanym gdzie indziej:
    > Prowadzisz działalność z której musisz odprowadzać składki.
    > Podpisujesz umowę zlecenie z której również odprowadzane
    > są składki.
    > W tej sytuacji do ZUSu wpływały by podwójne skladki :)
    > Deklarujesz się, że chcesz aby płacone były składki z umowy zlecenia (na
    np:
    > 150 PLN brutto - wynagrodzenie).
    > Z tej umowy odprowadzane są składki za ok. 70 PLN.
    > Dodatkowo odprowadzasz obowiązkową składkę zdrowotną z tyt. prowadzenia
    DG.
    > (ok. 100 PLN)
    > W ten sposób legalnie obniżasz ZUS (i oczywiście swoją emeryturkę). ;)
    > Ale jeśli jesteś młody i potrzebujesz kase na działalność a nie na
    emeryturę
    > to jest genialne rozwiązanie.

    Z tego co napisałem to pewnie dla was wynika że już wszystko wiemy. A chała
    ;)
    Ztąd w temacie "krok po kroku".

    Jeśli znajdzie się jakaś osoba która w prosty sposób opisze niezbędne
    formalności to myślę że nie tylko nam ułatwi to przeprowadzenie sprawy.

    1. Rozumiem że podpisujemy umowę-zlecenie (czy to na jakiś okres jest? czy
    co miesiąc nowa? coś o czym trzeba by pamiętać żeby jakieś kuku nie wyszło?)
    2. Zgłaszamy to gdzie? Rozumiem że do ZUS'u na pewno ale czy tylko? Czy
    takie zgłoszenie to za pomocą "Płatnika" czy papierkowo w oddziale?

    Postaram się jeszcze ze znajomą księgową porozmawiać na ten temat ale jak
    już się przekonałem czytając forum często odpowiedzi tutaj są merytorycznie
    i szybkościowo na innym (lepszym) poziomie.

    PS. Obiło mi się o uszy że są zakusy aby zobowiązania ZUS'owe od osób
    prowadzących DG były różnicowane ze względu na dochody co w nie których
    przypadkach może doprowadzić do znacznego wzrostu składki w porównaniu do
    dzisiejszych prawie 700zł. Czy może już rodzą się jakieś pomysły jak się
    przed tym ewentualnym ale prawdopodobnym pomysłem SLD obronić?

    pozdrawiam, AK

    SPAMTRAP - w adresie e-mail c zamień na q

  • 2. Data: 2004-03-15 13:02:00
    Temat: Re: Jak mniejszy ZUS? - krok po kroku moze wyjasnicie?
    Od: "ak" <a...@g...pl>

    Jeśli to istotne dla odpowiedzi obaj mamy DG na zasadach ogólnych, VAT,
    osoba fizyczna.

    AK.

  • 3. Data: 2004-03-16 08:30:54
    Od: "diddo" <d...@w...pl>

    Jeżeli chodzi o umowe zlecenie to będzie podniesiony próg, i nie wiem czy
    będize się opłacać
    Ja zatrudniłem pracownika na zlecenie za grosze i poszedłem na L4 za
    zaoszczędzone pieniądze mam porządny III Filar. Oczywiście na 3 miesiace L4
    jeden pracy i moga mnie pocałować. Wole zapłacić lekarzowi 100 niż bandytom
    z ZUS. Trzeba być jednak twardym i krótko jechać z palantami z zus-u.
    Oczywiście nie opłacam chorobowego także zus tez mi nic nie płaci za L4
    także się nie przypieprzają. Zasada jest taka 6 miesięcy L4 2 miesiące
    pracy. Firma działa w terenie , pracownik pracuje u siebie w domu. Takze
    jakby przypadkiem się zjawili u Ciebie w domu sprawdzić L4 to akurat miałeś
    ostrą niewydolność jelit i siedziałeś akurat na kiblu :)

    pozdrawiam Robert

    ps. Robie tak od dłuższego czasu. Jeżeli mi coś grozi to poinformujcie
    grupowicze.

  • 4. Data: 2004-03-16 10:56:21
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-03-16 09:30, Użytkownik diddo napisał :
> [...]
    >
    > pozdrawiam Robert
    >
    > ps. Robie tak od dłuższego czasu. Jeżeli mi coś grozi to poinformujcie

    A nie jest tak, że jeżeli nie opłacałeś chorobowego, to mimo zwolnienia
    *musisz* płacić ZUS (51)? Dotychczas byłem przekonany, że płacenie
    chorobowego jest swoistym ubezpieczeniem chroniącym od płacenia ZUSu w
    czasie choroby.

    andy_nek

  • 5. Data: 2004-03-16 12:28:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Mar 2004, Andrzej Kłos wrote:

    >+ Dnia 04-03-16 09:30, Użytkownik diddo napisał :
    [...]
> [...]
    >+ *musisz* płacić ZUS (51)? Dotychczas byłem przekonany, że płacenie
    >+ chorobowego jest swoistym ubezpieczeniem chroniącym od płacenia ZUSu

    Też jestem przekonany iż tak jest.
    A lekarzowi za "proceder ciągły" również się piętno należy :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-03-16 15:14:22
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od Gotfryd Smolik news -----###
    > Też jestem przekonany iż tak jest.

    to chyba tak samo jak i ustawa, która zwalnia z płacenia składek
    społ. za okres pobierania zasiłku chorobowego a nie 'chorowania'

    a może coś się zmieniło, albo źle pamiętam?

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...