eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)? › Jak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)?
    From: Rex <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Jak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)?
    Date: Tue, 17 Jul 2012 14:30:05 -0700 (PDT)

    Witam,

    zamierzam swoją księgarnię internetową "podpiąć" pod firmę kolegi (osoba fizyczna
    prowadząca DG) i stworzyć z nim nieformalną spółkę. Taki manewr, żeby zaoszczędzić na
    ZUS-ie i prowadzeniu księgowości. Dla niewtajemniczonych: dla prowadzących DG obecnie
    składki ZUS bez składki chorobowej (jedyna dobrowolna składka) wynoszą obecnie 930 zł
    miesięcznie.

    Wiąże się z tym kilka aspektów:

    1. Aspekt podatkowy.
    W jaki sposób kolega ma "odkupić" książki, żebyśmy obaj zapłacili jak najniższy
    podatek dochodowy?
    Jeśli książki "sprzedam" po śmiesznie niskiej cenie to ja zapłacę niewielki
    podatek, ale za to kolega zapłaci wysoki podatek - marża na każdej książce będzie
    wysoka. Jeśli "sprzedam" książki po takiej cenie po jakiej je kupiłem od dostawców to
    ja zapłacę spory podatek. Jestem ryczałtowcem - płacę 3% podatku od przychodu. Czy
    jest jakiś sposób na to, żeby uciec przed podatkiem PIT przy przekazywaniu książek
    firmie kolegi? Darowizna? Wartość hurtowa książek wynosi ok. 15 tys. zł. Czy jeśli
    "sprzedam" te książki po rzeczywistej cenie, kolega zapłaci podatek od czynności
    cywilnoprawnych?

    2. Rozliczanie dochodów generowanych przez księgarnię. W jaki sposób część dochodów
    (wynikających z mojego "udziału"), które generuje księgarni kolega ma mi przekazać?
    Chodzi mi o to, żeby od strony podatkowej było to najbardziej elektywne. Kolega jest
    na KPiR. Umowa o dzieło, zlecenie, o pracę na 1/.... etatu? Przy okazji, chciałbym
    być ubezpieczony w NFZ; jaki jest najtańszy sposób na takie ubezpieczenie w moje
    sytuacji? Dla osób nie prowadzących DG koszt takiego ubezpieczenia to ponad 300 zł
    miesięcznie.

    3. Chciałbym mieć możliwość formalnego decydowania o tym co się w księgarni dzieje.
    Czy wypisanie przez kolegę pełnomocnictwa dla mnie załatwi sprawę? Chodzi o to, że
    jeśli będę podpisywał dokumenty (np. umowy barterowe, handlowe itp.) to będę
    potrzebował dokumentu świadczącego o tym, że mam do tego prawo (formalnie
    właścicielem księgarni będzie kolega).

    4. Czy spisanie umowy z której będzie wynikało, że mam tyle a tyle udziału w
    dochodzie generowanym przez księgarnię będzie miało od strony formalno-prawnej
    jakąkolwiek wartość?
    Chodzi mi o umowę typu:
    Dnia ... X z Y postanowili, że: a) X przekazuje Y książki i materiały związane z
    prowadzeniem księgarni, b) wartość udziału w księgarni X wynosi .....%, Y - ......%,
    c) podział dochodu generowanego przez księgarnię jest proporcjonalny do udziału w
    księgarni, d) w razie sprzedaży księgarni strony dzielą się dochodem proporcjonalnie
    do udziału w księgarni, e) podział obowiązków jest taki a taki, itp.
    Czy taka umowa z punktu widzenia sądu czy fiskusa będzie miała jakąś wartość?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi i sugestie związane z tematem.

    Pozdrawiam,
    Rex