  • 21. Data: 2009-01-29 07:56:53
    Temat: Re: Jak wystawia rachunek osoba prywatna firmie ?
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > Chyba nie trzeba dodawać, że uzasadnienie tego przepisu (kiedyś był
    > VAT od *aktualnej* wartości rynkowej) było takie, żeby podatnikowi
    > zrobić dobrze, żeby nie musiał płacić większego VATu.
    > Nie, *nie* żartuję :> (istnieje przypadek kiedy tak jest, to że
    > tam chodzi o 3% a tu czasem o 99% VATu zapłaconego widać jest
    > bez znaczenia, byleby "podatnikowi zrobić dobrze" :P)

    Szczerze powiem, że nie wyobrażam sobie takiego przypadku.
    Widzę za to przypadek kupna samochodu firmowego, który przy przekazaniu na
    własne potrzeby może być mniej wart niż VAT, który przyjdzie za niego
    zapłacić.

    pozdrawiam
    Mariusz

  • 22. Data: 2009-01-29 07:59:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-01-2009 o 08:56:53 MariuszM <m...@t...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > Widzę za to przypadek kupna samochodu firmowego, który przy przekazaniu na
    > własne potrzeby może być mniej wart niż VAT, który przyjdzie za niego

    Przykładem mogłoby być złoto, ale ono zdaje się jest zwolnione.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 23. Data: 2009-01-29 08:03:00
    Od: <s...@a...pl>

    > Przeczytalem wszytskie odpowiedzi. I ciag byl taki, ze mozna z tym zrobic
    > cokolwiek jezeli nei byly wczesniej w ŚT. a w pytaniu wyraznie chodzilo o
    > osobe prywatna a nie o DG (sprzedajacy)

    A czy ja napisałem w pierwszym zdaniu o DG? Przeczytaj post dokładnie! Jeśli
    klient prowadził kiedys DG (tego nie podałes, stąd podałem to jako
    zastrzeżenie), a od 5 lat nie prowadzi to w przypadku sprzedaży takiej rzeczy
    (byłego ŚT) dochód wpisze do rubryki z przychodami z DG!

    Ale masz rację, Ciebie jako kupujacego guzik to obchodzi...

  • 24. Data: 2009-01-29 09:31:59
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Czuję się zaszokowany! :)
    > No i przyznaję że interpretacja IMO jest wbrew literze przepisu,
    > "nabycie" to nabycie, a "zbycie" to zbycie, zaś przepis dotyczy
    > samego podatnika, a nie tego kto otrzymuje :)

    > Byłoby miło, ale bym wolał żeby to zapisali po polsku w ustawie.

    > BTW: masz jakąś interpretację "oficjalną" na podorędziu?

    Na początek historyczna, zgodna z tym, co napisano w przepisie, a dalej
    jak zmienia sie punk widzenia tego samego przepisu;D

    Postanowienie Urzędu Skarbowego w Zamościu

    z dnia 18 stycznia 2006 r.

    POIV-443/70/05

    Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
    Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity: Dz. U. 2005 r. Nr 8 poz. 60 z
    późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 grudnia 2005 r. w sprawie
    zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:

    ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.

    Uzasadnienie
    Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

    Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług, który w roku 2002
    skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu
    samochodu ciężarowego Daewoo Lanos. W listopadzie 2005 r. przedmiotowy
    samochód został przekazany na potrzeby własne. Jako podstawę
    opodatkowania przyjęto obecną wartość rynkową pojazdu. W ocenie Strony
    podstawa opodatkowania została określona prawidłowo.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
    od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.)
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa
    towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez
    dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania
    towarami jak właściciel.

    Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i
    usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
    rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do
    jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez
    niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego
    pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców,
    akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów
    stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

    2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności
    darowizny

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w
    części.

    W myśl art. 29 ust. 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w
    przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą
    opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie
    istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

    Interpretacja indywidualna Ministra Finansów
    z dnia 7 sierpnia 2008 r.
    IBPP1/443-852/08/AZb (KAN-5823
    VAT - ustalenie podstawy opodatkowania dla darowizny samochodu
    wykorzystywanego w działalności gospodarczej
    OPIS SPRAWY
    Wnioskodawca wykorzystuje w działalności gospodarczej samochód osobowy
    marki Nissan Primera, który zakupił w dniu 4 września 2003 r. za kwotę
    73.800,00 zł (netto 60.491,80 zł + VAT 13.308,20 zł). Podatek został w
    całości odliczony. Samochód został wprowadzony do ewidencji środków
    trwałych. Wnioskodawca zamierza przekazać ten samochód nieodpłatnie
    córce. Darowiznę, dla celów podatku od towarów i usług, Wnioskodawca
    udokumentuje fakturą wewnętrzną.
    W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
    Jaka jest podstawa opodatkowania w przypadku darowizny samochodu
    wykorzystywanego w działalności gospodarczej, przy zakupie którego
    odliczono podatek od towarów i usług?
    Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania przy darowiźnie jest
    aktualna wartość rynkowa samochodu. Z uzasadnienia do ustawy z dnia 19
    września 2007 r. (Dz. U. Nr 192, poz. 1382) nowelizującej ustawę o
    podatku od towarów i usług, wynika, że zmiana wprowadzona do art. 29
    ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług podyktowana była
    koniecznością dostosowania polskich przepisów do art. 72 dyrektywy
    2006/112/WE oraz do definicji wartości rynkowej. Cena nabycia określona
    w momencie dostawy jest elementem konstrukcyjnym definicji wartości
    rynkowej zawartej w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług
    (art. 2 ust. 27b) oraz w art. 72 dyrektywy. Dlatego w przypadku
    darowizny podstawą opodatkowania od 1 stycznia 2008 r. nie będzie
    historyczna cena nabycia, lecz wartość rynkowa obliczona zgodnie z art.
    29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
    ARGUMENTACJA
    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w
    sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za
    prawidłowe.
    Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o
    podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej
    ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega
    odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
    Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak
    również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części,
    będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od
    towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na
    podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
    Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy
    rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak
    właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).
    Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której
[...]
    Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dla celów
    prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje samochód osobowy
[...]
    Z powołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że
    nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów,
    jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww.
    przepisu:
    1. nieodpłatne przekazanie towarów nie jest związane z prowadzeniem
    przedsiębiorstwa,
    2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
    o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z
    tymi towarami.
    W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż skorzystał z prawa
    odliczenia podatku naliczonego w całości, zatem dla celów niniejszego
    rozstrzygnięcia przyjęto, iż Wnioskodawca miał takie prawo. Ponadto z
    treści wniosku nie wynika, aby przekazanie samochodu osobowego
    nieodpłatnie córce miało związek z prowadzeniem działalności gospodarczej.
    Uwzględniając powyższe, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę
    samochodu osobowego wykorzystywanego uprzednio w działalności
    gospodarczej na rzecz córki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie
    z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
    W myśl art. 29 ust. 1 i ust. 10 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest
    obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120
    ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona
    o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia
    należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje
    i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę
    (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez
    podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przypadku dostawy
    towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena
    nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt
    wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem
    ust. 10a.
    Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w przypadku towarów przekazanych na
    cele inne niż związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podstawą
    opodatkowania jest cena nabycia tego towaru określona w momencie dostawy
    tego towaru, tj. w momencie jego przekazania. Oznacza to, że podstawą
    opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towaru lecz skorygowana na
    dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania przedmiotowych
    towarów, czyli wartość rynkowa.
    Zatem w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca za podstawę
    opodatkowania nieodpłatnego przekazania samochodu winien przyjąć zgodnie
    z art. 29 ust. 10 cyt. ustawy wartość rynkową samochodu z dnia przekazania.
    W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe
    oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, nieodpłatne przekazanie
    przez Wnioskodawcę samochodu na rzecz córki stanowi dostawę towarów w
    rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu
    podatkiem od towarów i usług. Podstawę opodatkowania stanowić będzie
    cena nabycia samochodu, skorygowana na dzień, w którym dochodzi do jego
    przekazania, zgodnie z art. 29 ust. 10 cyt ustawy.
    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

    ----Interpretacja
    indywidualna Ministra Finansów
    z dnia 18 czerwca 2008 r.
    IBPP3/443-352/08/AB (KAN-293
    VAT - opodatkowanie przekazania ruchomości akcjonariuszowi w wyniku
    likwidacji spółki
    TEZA
    W przypadku towarów przekazywanych nieodpłatnie akcjonariuszowi po
    zakończeniu postępowania likwidacyjnego podstawą opodatkowania jest cena
    nabycia określona w momencie dostawy przekazywanych towarów, tj. w
    momencie przekazania ruchomości akcjonariuszowi. Oznacza to, że podstawą
    opodatkowania jest wprawdzie cena nabycia towarów lecz skorygowana na
    dzień, w którym dochodzi do nieodpłatnego przekazania akcjonariuszowi
    przedmiotowych towarów, czyli wartość rynkowa (art. 29 ust. 10 ustawy z
    2004 r. o VAT).

  • 25. Data: 2009-01-29 16:30:39
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl-skasujto>

    > Tyle że wychodzi na to że jednak wiesz lepiej,

    Gdzie to napisalem ? Gdzie wogole napsialem ze cos wiem na ten temat ?

    > skoro negujesz wydawałoby się prawidłowe odpowiedzi.

    Gdzie cos zanegowalem ?

    > W takim razie po co piszesz/odpowiadasz?

    Wlasnie po to, ze nie wiem i pytam. Nigdzie nie dawalem zadnej odpowiedzi

    Fantom

  • 26. Data: 2009-01-29 21:59:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2009, MariuszM wrote:

    > Szczerze powiem, że nie wyobrażam sobie takiego przypadku.

    Hurtownik który zamyka DG i zostaje mu towar na stanie.
    "Wartość rynkowa", czyli wartość po której *każdy* może kupić towar
    to wartość *sprzedaży* u hurtownika (a nie zakupu), więc w myśl
    przepisu (starego) o konieczności odprowadzenia VAT o wartości
    rynkowej musiałby marżę doliczyć.
    Nie muszę dodawać że to ZDECYDOWANIE wygląda na pretekst i to
    mocno naciągany :(

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2009-01-29 22:02:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2009, gonia wrote:

    > Na początek historyczna, zgodna z tym, co napisano w przepisie, a dalej jak
    > zmienia sie punk widzenia tego samego przepisu;D

    Dziękuję bardzo, rzut interpretacją MF może być dostatecznie
    "ciężki" :D

    > Cena nabycia określona w momencie dostawy jest elementem
    > konstrukcyjnym definicji wartości rynkowej

    Niezłe, podoba mi się, choć "proste" i "jasne" to nijak nie jest :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 28. Data: 2009-01-29 22:16:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jan 2009, Fantom wrote:

    > Znaczy sie mam rozumiec, ze temat zszedl na bok

    Nie.
    Na początek Twoje określenie jest... ekhm. Dobra: "mocno nie na temat".

    DG osoby fizycznej jest jak najbardziej PRYWATNA.
    I wszystkie rzeczy ujęte w majątku tej DG *też* są prywatne.
    To po pierwsze.

    Na jakieś 98,5% ;) miałeś na myśli sprzedaż rzeczy "posiadanej
    w celach nie związanych z DG", najczęściej będzie to zgodne
    z określeniem "posiadanej w celach osobistych", a krócej choć
    mniej ściśle - "posiadanej osobiście".
    Jak ktoś bardzo lubi może napisać "niefirmowej", przynajmniej
    wiadomo do czego jest "nie" :)

    Zaprzeczeniem "firmowego" *nie jest* "prywatne", bo firmowe
    *jest* prywatne!

    Po drugie: dane osoba może nie prowadzić DG.
    Teraz nie prowadzić (i to napisałeś: "czy osoba która nie prowadzi DG").
    Ale mogła DG prowadzić *w przeszłości*.

    I teraz tertio czyli deser :)
    Prawo do amortyzacji mają nie tylko osoby prowadzące DG.
    Takie prawo mają również osoby *wynajmujące* majątek!

    Jak ktoś kiedyś kupił powiedzmy spychacz albo dajmy na to
    młotkowiertarkę i postanowił je *wynajmować* to wcale nie
    musiał mieć DG.
    Miał pełne prawo amortyzować.
    Art.22a.1 zdanie za myślnikiem.
    Ale wynajmować, a nie samemu świadczyć usługi tymi sprzętami
    - jak ktoś wykonuje nimi umowy "osobiste" zlecenia lub
    o dzieła to prawa do amortyzacji nie ma.

    Przeczytasz ten przepis czy postanowisz dalej się upierać, że
    czytelnicy mają obowiązek zgadywać co masz na myśli? ;)
    O, tu leży:

    > i nie odpowiada na moj glowny post. I tu jest problem.

    Chyba trzeba sprawdzić co było w "głównym poście" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2009-01-29 22:23:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2009, s...@a...pl wrote:
    [...do Fantoma...]
    [...]
> [...]
    > (byłego ŚT) dochód wpisze do rubryki z przychodami z DG!
    >
    > Ale masz rację, Ciebie jako kupujacego guzik to obchodzi...

    Hm... zaglądam do Ordynacji, zaglądam (dobrze że postanowiłem sprawdzić)
    i wychodzi że przepis o odpowiedzialności nabywcy ST za zaległości
    podatkowe sprzedawcy znikł!
    Dobrze widzę?

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2009-01-30 10:08:56
    Od: <s...@a...pl>

    > Hm... zaglądam do Ordynacji, zaglądam (dobrze że postanowiłem sprawdzić)
    > i wychodzi że przepis o odpowiedzialności nabywcy ST za zaległości
    > podatkowe sprzedawcy znikł!
    > Dobrze widzę?

    A tego nie wiem. Załozyłem, że wartość zakupu będzie oiniżej byłego (jeśli jest
    tak jak mówisz) limitu.