    From: "Tomasz Polus" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Date: Mon, 14 Mar 2005 09:46:42 +0100
    Sender: t...@p...onet.pl@awb19.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Witam serdecznie,

    Od razu zastrzegam, ze nie znam sie na prawie i podatkach,
    dlatego moje pytanie moze zawierac niescislosci. W takim
    przypadku prosze sie nie smiac tylko mnie poprawic :)

    Sytuacja wyglada tak, ze moj Ojciec ma dzialalnosc gospodarcza,
    firma produkuje urzadzenia elektroniczne. Roczny dochod tej
    firmy to 200 tys. zl.

    W najblizszym czasie planujemy we dwoch przeksztalcic te firme
    w spolke, ktorej bedziemy wspolwlascicielami. Mamy do siebie
    oczywiscie pelne zaufanie jako przyszli wspolnicy. Roczny dochod
    tej spolki prawdopodobnie nie bedzie przekraczal 200 tys. zl
    chociaz jak dobrze pojdzie... nie wiadomo tak naprawde ;)

    Ojciec ma juz ustalone prawo do emerytury, zatem nie placi ZUS
    (wylacznie skladke zdrowotna). Podatek dochodowy liniowy 19%.
    Ja oczywiscie bede musial placic ZUS (jestem takze zapisany
    na II filar).

    Z zwiazku z tym przeksztalceniem pojawilo sie sporo pytan,
    bede bardzo wdzieczny za wszelkie porady:

    1) Czy dobrze zrozumialem, ze ja takze musze zalozyc dzialanosc
    gospodarcza, a dopiero wtedy bedziemy mogli zalozyc spolke?

    2) Czy korzystniej jest w naszej sytuacji zalozyc spolke cywilna
    czy spolke jawna?

    3) Jaki ZUS bede musial placic jako wspolwlasciciel tej firmy?

    4) Czy korzystniej w naszej sytuacji bedzie przydzielic wiekszosc
    udzialow spolki mojemu Ojcu, czy mnie? Prosze o porade zwlaszcza
    w tej ostatniej sprawie.

    Dziekuje bardzo za pomoc,

    --
    Tomasz Polus