  • 41. Data: 2005-03-23 23:43:38
    Temat: Re: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Mar 2005, Cavallino wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    >+
    >+ > Nie definiuje się jednak tego pojęcia, a każda spółka może przecież
    >+ > prowadzić kilka przedsiębiorstw.
    >+
    >+ W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa może prowadzić działalność w wielu
    >+ miejscach - to prawda.

    To jest niezależne.
    Przedsiębiorstwo może składać się z oddziałów.
    Ale jeden *przedsiębiorca* może prowadzić kilka *przedsiębiorstw*.
    Aurat dla temtyki grupowej jest to bez znaczenia - bo podatki
    zazwyczaj są podmiotowe (płaci je *przedsiębiorca*) a nie podmiotowe
    (nie są płacone "od przedsiębiorstwa").

    >+ Zresztą jak widzisz w powyszym artykule - i w skarbówce nie ma
    >+ jednomyślności.

    Ale tam chodziło o co innego - i autorka jedynie na uboczu wskazywała
    fakt (zupełnie NIE poruszony w rozpatrywanym przykładzie, więc i US
    nawet pewnie nie pomyślał :>) iż *jakby* postawić taki przypadek
    to poddawane krytyce stanowisko napotyka na problem :)

    [...]
    >+ Tyle że zgodnie z przepisami KC definiującymi przedsiębiorstwo jest nim ten
    >+ podmiot który prowadzi księgi.

    Zagryzę.
    Podaj cytat.
    Tylko nie cytuj całego 55(1) jeszcze raz - podaj gdzie widzisz
    że PODMIOT jest PRZEDSIĘBIORSTWEM.
    Wybacz, ale bardzo źle czyję się w roli *przedsiębiorstwa*
    czyli *przedmiotu* :>

    >+ Czemu upierasz się że jest inaczej?

    Bo *PRZEDSIĘBIORCA* i *PRZEDSIĘBIORTWO* to są dwie różne
    rzeczy !

    W moim przypadku - przedsiębiorca to ja. Koniec listy.

    Przedsiębiorstwo to:
    - srodki trwałe i wyposażenie
    - wartości niematerialne i prawne
    - księgi do których wpisano powyższe oraz inne rzeczy (czyli
    przychody, rozchody i co tam VATu dotyczy).

    I ja (przedsiębiorca) jestem *właścicielem* przedsiębiorstwa.

    Przypomnę iż osnową artykułu w RP - w sumie uboczną dla naszej
    dyskusji - były dywagacje czy same składniki materialne (bez
    ksiąg) to przedsiębiorstwo czy nie.
    Mi tam wsio ryba jaki punkt widzenia przyjąć - czy z księgami
    czy bez, to JA *nie jestem* moim komputerem. No bardzo sobie
    wypraszam... choć rozumiem że z p. widzenie innego grupowicza
    nie widać co za podmiot klepie w przedmiot pt. "klawiatura" :)
    i rozumiem iż można gdybać czy to nie test Turinga i jakaś
    wartość niematerialna i prawna sama produkuje niniejszy
    post... jako *przedsiębiorstwo* (czyli rzecz) :)

    Kartezjańską dedukcją "myślę więc jestem" usiłuję cię przekonać
    że ja (przedsiębiorca) to ja :) (podmiot) - a *nie* przedsiębiorstwo
    (przedmiot) za pomocą którego (oczywiście w celu ściśle związanym
    z przychodem "w celu" ;>) usiłuję cię przekonać iż między
    przedmiotem i podmiotem jest różnica :)

    >+ > >+ Nie twierdzę że spółka nie ma majątku, tylko że to spółka jest
    >+ > >+ przedsiębiorstwem
    >+ >
    >+ > IMO - nie jest.
    >+ > Jest *przedsiębiorcą*.
    >+
    >+ Też.

    Nie "też".
    Nie w rozumieniu "jest też przedsiębiorstwem". NIE JEST
    przedsiębiostwem. Spółka handlowa to "ktoś" a nie "coś" - to
    *osoba*. Osoba prawna.
    Składająca się z umowy tudzież "organów" które w jej
    imieniu przemawiają - zarządu ew. rady nadzorczej.
    Natomiast nie składającej się z ksiąg czy hali produkcyjnej
    - bo to są jej rzeczy, jej własność. Jej przedmioty.

    >+ > Podmiotem.
    >+ > A "przedsiębiorstwo" to *przedmiot* !
    >+
    >+ No i właśnie taka spółka jest zarówno podmiotem jak i przedmiotem

    Podpisz ten protokół rozbieżności :)
    Ja się nie zgadzam - i nie mam siły na dalszą walkę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 42. Data: 2005-03-24 00:06:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Mar 2005, Cavallino wrote:

    >+ Za szybko wysłałem, ale w cytowanym przez Ciebie artykule możesz sam znaleźć
    >+ zaprzeczenie swoich teorii:

    IMO - naciągasz.

> [...]
    >+ sprzedaży przedsiębiorstwa lub oddziału albo samobilansującego się zakładu.
    >+ Nie >definiuje się jednak tego pojęcia, a każda spółka może przecież
    >+ prowadzić kilka przedsiębiorstw. Nie pozostaje więc >nic innego, jak odwołać
    >+ się do art. 55 1 kodeksu cywilnego. Wynika z niego, że zbiór składników
    >+ majątkowych
    >+ >(których katalog nie jest zamknięty) sam w sobie nie jest
    >+ przedsiębiorstwem.
    >+
    >+ A Ty twierdzisz coś dokładnie odwrotnego......

    Nieprawda.
    Problemem poruszanym w artykule jest sprawa czy sprzedaż NIEKOMPLETNEGO
    przedsiębiorstwa jest sprzedażą przedsiębiorstwa.

    I przyznam że rozumiem stanowisko US...
    Przecież księgi zawierają tajemnice przedsiębiorstwa.
    Stanowią więc wartość niematerialną i prawną.
    Wychodzi na to iż przedsiębiorca sprzedający nie sprzedał CAŁEGO
    przedsiębiorstwa !
    Pominął coś co *wchodziło* w jego skład.
    Tak jakby Coca-Cola chciała sprzedać linię produkcji koncentratu
    jednocześnie nie sprzedając informacji ile czego dodawać (zdaje
    się iż to jest ścisła tajemica - rozlewnie dowiadują się tylko
    ile wody i dwutlenku węgla dodać do koncentratu; jak informacja
    nie jest ścisła to mam nadzieję że przynajmniej wyjaśnia ideę
    znaczenia WNiP dla *przedsiębiorstwa* - no i wychodzi sprawa
    poniżej, kto ma decydować o *granicy* co jest "niezbędne").

    Uznanie że można zostawić *jakąś* część przedsiębiorstwa
    w majątku przedsiębiorcy który twierdzi że sprzedał *przedsiębiorstwo*
    (co jak można domniemywać znaczy CAŁE przedsiębiorstwo) spowoduje pytanie:
    "a gdzie jest granica" ?
    Jeśli wolno sprzedać "niemal wszystko" nie sprzedając jednej WNiP
    która *z tym przedsiębiorstwem* była ewidentnie związana - to
    być może wolno sprzedać bez dwu WNiP. A być może bez trzech.
    I bez przeniesienia umów o pracę. I bez niektórych ST.
    Na deser wyjdzie że takim razie sprzedaż *jednego* ST będzie
    mogła być uważana za "sprzedaż przedsiębiorstwa" :> (a chodzi
    o zwolnienie z VAT, więc sprawę niebłahą).

    Rozumiem więc stanowisko "wszystko albo nic" !
    Niemniej - rozumiem również :) stanowisko przeciwne, sprowadzające
    do uznania za "kompletne" przedsiębiorstwo które NIE JEST
    "kompletne" w sensie "wszystkiego co *BYŁO* związane z tym
    przedsiębiorstwem ale jest "kompletne" w rozumieniu interpretacji
    "może zacząć samodzielnie funkcjonować już od chwili zakupu",
    przytoczonej przez autorkę.
    A o to jak rozumiem poszło.

    To jest niedopatrzenie ustawodawcy (IMHO, chyba że jest jakiś
    przepis wyjaśniający o którą "kompletność" chodzi przeoczony przez
    wszystkie strony).
    Ale NIE podważa ów artykuł faktu że NA PEWNO owa "ściślejsza
    kompletność" warunek "bycia przedsiębiorstwem" spełnia - i że
    chodzi NIE o *przedsiębiorcę* a właśnie "zespół składników"
    których ów przedsiębiorca jest WŁAŚCICIELEM !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 43. Data: 2005-03-24 10:20:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa może prowadzić działalność w wielu

    Coś się podatkolodzy uwzięli żeby popierać mnie przeciw twojej
    tezie (że spółka to przedsiębiorstwo) :) - ostatni cytat w dzisiejszej
    Dobrej Firmie (ale ja naprawdę nie ma znajomości w RP :) tak że
    to nie po moim telefonie ;)):
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firma_050324/fi
    rma_a_4.html
    ++++
    Jeœli podatnik VAT prowadzi dwa przedsiębiorstwa [...]
    95proc. sprzedaży w naszej spółce [...]
    Wkrótce jednak otworzymy sklep [...]
    ----

    Jak na mój gust oczywistym od zawsze było że taki *odrębny* sklep
    (jeśli firma nie ma np. magazynu wspólnego dla kilku sklepów)
    będzie odrębnym przedsiębiorstwem. Własnością tego samego przedsiębiorcy
    który również ma inne przedsiębiorstwa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 44. Data: 2005-03-24 17:24:48
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Zwyczajnie.
    > Wziąć i zabrać.
    > Nie kupić, nie pożyczyć, nie zastawić...
    > Wziąć - "bo moje". Dajmy na to że w lodówce mam *moje* piwo - bo
    > je kiedyś kupiłem :) to jest *moje*. Więc idę i biorę...

    A to z tym nie ma problemu. :-))

    > Organ wykonawczy reprezentuje *przedsiębiorcę* a więc właściciela
    > *przedsiębiorstwa* - firmę, w tym przypadku spółkę handlową.
    > Firma *nie jest* przedsiębiorstwem - co ty zakładasz i dlatego
    > używasz określenia "bycia przedsiębiorstwem" zamiast z "bycia
    > przedsiębiorcą"

    Nie.
    Ale to zależy w stosunku do kogo.

    > z czym ja się absolutnie nie zgadzam.

    Nie ma obowiązku.
    Gorzej że nie zgadzasz sie też z ustawodawcą.

    A w prawnym, to jak go sprzedam, wystawię fakturę ze spółki.

    > No nie tak :)
    > Jak biorę MOJE to nie muszę się nikomu tłumaczyć po co biorę !

    Do czasu kontroli ze skarbówki dokładnie tak jest, a przy kontroli musisz w
    obu przypadkach, jeśli wrzuciłeś w koszty.

    > W najgorszym układzie muszę oddać podatki które *warunkowo* mogłem
    > odliczyć (czyli dostałem zgodę na odliczenie kwoty wydatku od
    > przychodu oraz VAT od VAT należnego *o ile* zechcę ujawnić iż
    > używam *mojej* rzeczy do DG - mówię "już więcej nie chcę się
    > tłumaczyć", oddaję podatki i po kłopocie).

    Trochę więcej zamieszania, ale rezultat ten sam.

    > Zacytowałeś 55(1) w odpowiedzi na moją uwagę o 55(1) właśnie
    > i nie wiedzieć czemu z definicji PRZEDSIĘBIORSTWA wywiodłeś
    > że to spółka - która jest PRZEDSIĘBIORCĄ - miałaby być
    > owym przedsiębiorstwem.

    Ano - jako że tam przedsiębiorstwo charakteryzuje się paroma cechami -
    spółka takowe właśnie posiada.
    Przedsiębiorstwo rozumiane jako majątek tej spółki nie posiada cech
    wymaganych przez kc.

  • 45. Data: 2005-03-24 17:31:18
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Zagryzę.
    > Podaj cytat.

    Znowu?
    Niedawno cytowałem, więc wyjaśnij jakiego kryterium nie spełnia
    przedsiębiorstwo w sensie "cała spółka".

    > Bo *PRZEDSIĘBIORCA* i *PRZEDSIĘBIORTWO* to są dwie różne
    > rzeczy !

    Podstawa?

    > W moim przypadku - przedsiębiorca to ja. Koniec listy.

    A w przypadku spółki to spółka.
    Nieważne jakiego formatu.

    > Przedsiębiorstwo to:
    > - srodki trwałe i wyposażenie
    > - wartości niematerialne i prawne
    > - księgi do których wpisano powyższe oraz inne rzeczy (czyli
    > przychody, rozchody i co tam VATu dotyczy).

    Ano.
    Gdybym musiał prowadząc działalność w dwóch zupełnie różnych miejsach i
    zakresach prowadzić dwie księgowości - miałbyś rację.
    Prowadzę jedną - ergo spółka jest JEDNYM przedsiebiorstwem wyczerpującym
    definicję kc.
    Nie brakuje jej nic - posiada zarówno środki trwałe, wartości niematerialne
    i prawne, jak i prowadzi księgi.
    Żaden z tych moich oddziałów nic takiego OSOBNO nie posiada.
    Czyli nie spełnia ani jednego warunku.

    > Nie w rozumieniu "jest też przedsiębiorstwem". NIE JEST
    > przedsiębiostwem. Spółka handlowa to "ktoś" a nie "coś" - to
    > *osoba*. Osoba prawna.

    Ano.
    To coś nazwya się "przedsiębiorstwo"
    Jak wolisz - ten ktoś to właśnie "przedsiębiorstwo".

    Posiadający hale i prowadzący księgi.

  • 46. Data: 2005-03-24 17:35:08
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Problemem poruszanym w artykule jest sprawa czy sprzedaż NIEKOMPLETNEGO
    > przedsiębiorstwa jest sprzedażą przedsiębiorstwa.

    A raczej czy sprzedaż majątku trwałego należącego do przedsiębiorstwa jest
    sprzedażą przedsiębiorstwa.

    > Tak jakby Coca-Cola chciała sprzedać linię produkcji koncentratu
    > jednocześnie nie sprzedając informacji ile czego dodawać

    To sprzedałaby środki trwałe.
    Gdyby natomiast sprzedała należącą do nie spółkę zajmującą się rozlewem i
    posiadającą tą linię - wtedy sprzedałby przedsiębiorstwo.

> [...]
    > w majątku przedsiębiorcy który twierdzi że sprzedał *przedsiębiorstwo*
    > (co jak można domniemywać znaczy CAŁE przedsiębiorstwo) spowoduje pytanie:

    Właśnei tam gdzie nasz spór - w interpretacji definicji.

    > Ale NIE podważa ów artykuł faktu że NA PEWNO owa "ściślejsza
    > kompletność" warunek "bycia przedsiębiorstwem" spełnia

    Czytałeś chyba inne litery.
    Skarbówka uznała że nie spełnia i IMO miała rację.

  • 47. Data: 2005-03-24 17:41:22
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Coś się podatkolodzy uwzięli żeby popierać mnie przeciw twojej
    > tezie (że spółka to przedsiębiorstwo) :)

    Jednocześnie podważając Twoją, (że spółka przedsiębiorstwem nie jest).

> [...]
    rma_a_4.html
    > ++++
    > Jeœli podatnik VAT prowadzi dwa przedsiębiorstwa [...]

    Mówić sobie można co się chce - dla celów podatkowych oba te (oddziały,
    zakłady czy przedsiębiorstwa - nazywaj sobie jak chcesz) traktowane są
    łącznie.
    Nie ma powodu sądzić, że akurat dla podatku od spadków miałoby być inaczej.
    Zwłaszcza że takowe przedsiębiorstwo jak Ty mówisz, nie jest nim w rozumiemu
    KC.

    > Jak na mój gust oczywistym od zawsze było że taki *odrębny* sklep
    > (jeśli firma nie ma np. magazynu wspólnego dla kilku sklepów)
    > będzie odrębnym przedsiębiorstwem.

    Nie w rozumieniu kc.

  • 48. Data: 2005-03-24 20:12:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Mar 2005, Cavallino wrote:
    [...]
    >+ Mówić sobie można co się chce - dla celów podatkowych oba te (oddziały,
    >+ zakłady czy przedsiębiorstwa - nazywaj sobie jak chcesz) traktowane są
    >+ łącznie.

    ...dlatego że opodatkowany jest PODATNIK - przedsiębiorca, a nie
    przedsiębiorstwo.
    W kwestii różnicy przedsiębirca <> przedsiębiorstwo już napisałem
    co miałem i poza uznaniem różnicy poglądów nic więcej nie wymłócimy
    więc zmilczę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 49. Data: 2005-03-24 20:14:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ A raczej czy sprzedaż majątku trwałego należącego do przedsiębiorstwa jest

    Sprzedaży nie podlegały wyłacznie ST - sprzedano "niemal wszystko"
    przekazując również umowy o pracę.

    >+ To sprzedałaby środki trwałe.
    >+ Gdyby natomiast sprzedała należącą do nie spółkę zajmującą się rozlewem i
    >+ posiadającą tą linię - wtedy sprzedałby przedsiębiorstwo.

    "Protokół rozbieżności nr 1".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 50. Data: 2005-03-24 21:10:45
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > On Thu, 24 Mar 2005, Cavallino wrote:
    > [...]
    >
    > ...dlatego że opodatkowany jest PODATNIK - przedsiębiorca, a nie
    > przedsiębiorstwo.

    Nie ważne.
    Wypełnia wymogi kc - znaczy jest przedsiębiorstwem.

    > W kwestii różnicy przedsiębirca <> przedsiębiorstwo już napisałem
    > co miałem i poza uznaniem różnicy poglądów nic więcej nie wymłócimy
    > więc zmilczę :)

    Tylko jeszcze napisz jak przedsiębiorstwo nie prowadzące ksiąg wyczerpuje
    definicję która uznaje za przedsiębiorstwo prodmiot prowadzący księgi i
    będzie git....