    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jaka spolke zalozyc w danej sytuacji?
    Date: Thu, 24 Mar 2005 00:43:38 +0100

    On Wed, 23 Mar 2005, Cavallino wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    >+
    >+ > Nie definiuje się jednak tego pojęcia, a każda spółka może przecież
    >+ > prowadzić kilka przedsiębiorstw.
    >+
    >+ W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa może prowadzić działalność w wielu
    >+ miejscach - to prawda.

    To jest niezależne.
    Przedsiębiorstwo może składać się z oddziałów.
    Ale jeden *przedsiębiorca* może prowadzić kilka *przedsiębiorstw*.
    Aurat dla temtyki grupowej jest to bez znaczenia - bo podatki
    zazwyczaj są podmiotowe (płaci je *przedsiębiorca*) a nie podmiotowe
    (nie są płacone "od przedsiębiorstwa").

    >+ Zresztą jak widzisz w powyszym artykule - i w skarbówce nie ma
    >+ jednomyślności.

    Ale tam chodziło o co innego - i autorka jedynie na uboczu wskazywała
    fakt (zupełnie NIE poruszony w rozpatrywanym przykładzie, więc i US
    nawet pewnie nie pomyślał :>) iż *jakby* postawić taki przypadek
    to poddawane krytyce stanowisko napotyka na problem :)

    [...]
    >+ Tyle że zgodnie z przepisami KC definiującymi przedsiębiorstwo jest nim ten
    >+ podmiot który prowadzi księgi.

    Zagryzę.
    Podaj cytat.
    Tylko nie cytuj całego 55(1) jeszcze raz - podaj gdzie widzisz
    że PODMIOT jest PRZEDSIĘBIORSTWEM.
    Wybacz, ale bardzo źle czyję się w roli *przedsiębiorstwa*
    czyli *przedmiotu* :>

    >+ Czemu upierasz się że jest inaczej?

    Bo *PRZEDSIĘBIORCA* i *PRZEDSIĘBIORTWO* to są dwie różne
    rzeczy !

    W moim przypadku - przedsiębiorca to ja. Koniec listy.

    Przedsiębiorstwo to:
    - srodki trwałe i wyposażenie
    - wartości niematerialne i prawne
    - księgi do których wpisano powyższe oraz inne rzeczy (czyli
    przychody, rozchody i co tam VATu dotyczy).

    I ja (przedsiębiorca) jestem *właścicielem* przedsiębiorstwa.

    Przypomnę iż osnową artykułu w RP - w sumie uboczną dla naszej
    dyskusji - były dywagacje czy same składniki materialne (bez
    ksiąg) to przedsiębiorstwo czy nie.
    Mi tam wsio ryba jaki punkt widzenia przyjąć - czy z księgami
    czy bez, to JA *nie jestem* moim komputerem. No bardzo sobie
    wypraszam... choć rozumiem że z p. widzenie innego grupowicza
    nie widać co za podmiot klepie w przedmiot pt. "klawiatura" :)
    i rozumiem iż można gdybać czy to nie test Turinga i jakaś
    wartość niematerialna i prawna sama produkuje niniejszy
    post... jako *przedsiębiorstwo* (czyli rzecz) :)

    Kartezjańską dedukcją "myślę więc jestem" usiłuję cię przekonać
    że ja (przedsiębiorca) to ja :) (podmiot) - a *nie* przedsiębiorstwo
    (przedmiot) za pomocą którego (oczywiście w celu ściśle związanym
    z przychodem "w celu" ;>) usiłuję cię przekonać iż między
    przedmiotem i podmiotem jest różnica :)

    >+ > >+ Nie twierdzę że spółka nie ma majątku, tylko że to spółka jest
    >+ > >+ przedsiębiorstwem
    >+ >
    >+ > IMO - nie jest.
    >+ > Jest *przedsiębiorcą*.
    >+
    >+ Też.

    Nie "też".
    Nie w rozumieniu "jest też przedsiębiorstwem". NIE JEST
    przedsiębiostwem. Spółka handlowa to "ktoś" a nie "coś" - to
    *osoba*. Osoba prawna.
    Składająca się z umowy tudzież "organów" które w jej
    imieniu przemawiają - zarządu ew. rady nadzorczej.
    Natomiast nie składającej się z ksiąg czy hali produkcyjnej
    - bo to są jej rzeczy, jej własność. Jej przedmioty.

    >+ > Podmiotem.
    >+ > A "przedsiębiorstwo" to *przedmiot* !
    >+
    >+ No i właśnie taka spółka jest zarówno podmiotem jak i przedmiotem

    Podpisz ten protokół rozbieżności :)
    Ja się nie zgadzam - i nie mam siły na dalszą walkę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)