  • 1. Data: 2012-03-07 09:09:35
    Temat: Jednorazowy import z Chin
    Od: zly <b...@N...fm>

    Witam
    Mam na oku partię towaru (ok 100sztuk), która chciałbym sprzedać u nas. Nie
    prowadzę działalności gospodarczej, akcja ma być jednorazowa, może
    ewentualnie powtórka.
    Pierwsze primo, czy da się to zrobić legalnie? Drugie primo, czy coś poza
    transportem, vatem i cłem jeszcze trzeba uwzględnić w obliczeniach?
    --
    marcin

  • 2. Data: 2012-03-07 09:24:53
    Temat: Re: Jednorazowy import z Chin
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-03-07 10:09, zly wrote:
> [...]
    > ewentualnie powtórka.
    > Pierwsze primo, czy da się to zrobić legalnie?

    Z całą pewnością da się. Całkiem sporo firm z *zarejestrowaną*
    działalnością robi to całkiem legalnie. ;-)

    > Drugie primo, czy coś poza
    > transportem, vatem i cłem jeszcze trzeba uwzględnić w obliczeniach?

    To zależy co planujesz importować. Jeśli dla tego przykładu jakieś
    gadżety elektroniczne to proponuję uwzględnić ewentualne kary
    administracyjne za wprowadzanie sprzętu do obrotu bez rejestracji w GIOŚ.

    Pewnie możesz też pomyśleć o jakichś mandatach/grzywnach za prowadzenie
    DG bez rejestracji, zaległe ZUS-y i inne cuda-wianki jeśli Cię
    konkurencja podkabluje.

    Piotrek

  • 3. Data: 2012-03-07 12:51:07
    Od: SDD <s...@t...pl>

    zly pisze:
    > Witam
    > Mam na oku partię towaru (ok 100sztuk), która chciałbym sprzedać u nas. Nie
    > prowadzę działalności gospodarczej, akcja ma być jednorazowa, może
    > ewentualnie powtórka.

    Jesli te 100 szt jest na wlasny uzytek, to oczywiscie nie musisz
    rejestrowac DG.

    Jesli chcesz sprowadzic w celu odsprzedazy - to juz konkurencja
    prowadzaca DG i sprzedajaca to samo powinna sie postarac, by oduczyc Cie
    prowadzenia takich interesow :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2012-03-07 13:25:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Mar 2012, zly wrote:

    > Nie prowadzę działalności gospodarczej,

    Już dostałes różne odpowiedzi :), ale spróbuję nakierować na drobna
    różnicę:
    "nie mam zarejestrowanego prowadzenia DG".
    Jesli chodzi o przedmiotowe zdarzenie, fakt prowadzenia lub
    nieprowadzenia może być drugorzędny.

    Przekładajac na polski: tzw. "nielegalne prowadzenie DG" (formalnie:
    prowadzenie niezarejestrowanej DG) to *jest* prowadzenie DG.
    Inaczej nie byłoby podstaw do karania za niedopełnienie obowiazków
    z tym zwiazanych.

    Inna sprawa, to fakt że ustawowych definicji DG jest od metra (ktos
    liczył, wyszło 7 lub więcej).
    Czyli *jest* możliwe, że jakies zdarzenie *nie* będzie wymagało
    rejestracji DG w rozumieniu przepisów o DG, ale to nie jest
    równoznaczene z osiaganiem obrotu z DG (sam przyznałes, że VAT
    trzeba będzie rozliczyć) ani odpowiednio przychodu z DG, zas
    to ostatnie powinno implikować ZUS.

    > akcja ma być jednorazowa,

    ...co jak rozumiem ma wyłaczać "sposób zorganizowany" oraz "ciagle".
    Ale na poczatek trzeba przyznać, że w sposób niezorganizowany nie
    da się tak niechcacy kupić tych 100szt, więc pole obrony przed
    zarzutem że to jednak *jest* DG zaczyna się kurczyć.

    > Pierwsze primo, czy da się to zrobić legalnie?

    Sugeruję uważać na pułapki: pierwsza jest taka, że do wielu
    celów (m.in. podatku dochodowego) rejestracja jest wymagana
    *po*, a nie przed (już nie pamiętam czy 7 czy 14 dni).
    Z czego wniosek, że odpowiedz może brzmieć "tak", mimo że nie
    oznacza braku obowiazków do załatwienia pózniej.

    > Drugie primo, czy coś poza
    > transportem, vatem i cłem jeszcze trzeba uwzględnić w obliczeniach?

    Zakładasz że SADy wypełnisz sam czy wliczyłes obsługę do "cła"?

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-03-07 17:02:50
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Wed, 7 Mar 2012 14:25:59 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    Do przedpiśców: tak wiem, że z zarejestrowną działanością da się to zrobić
    'legalnie'. Mnie interesuje, czy bez niej się da. Konkurencja mnie raczej
    nie martwi, bo to dość hermetyczny rynek :)

    > ...co jak rozumiem ma wyłaczać "sposób zorganizowany" oraz "ciagle".

    Przede wszystkim ciągle. Na chwilę jestem po prostu ciekaw, czy by się
    udało. O ile zakup cła etc dają dość duży procentowo zysk, o tyle koszty
    DG, powodują, że się narobię, a jeszcze dopłacę do interesu. Koszt zakupu
    dla mnie to ok 2tys zł, więc tak naprawdę śmieszna kwota. Niemniej jednak
    zysk spory, niestety rozłożony w czasie, bo na pewno nie zejdzie od razu. A
    parę miesięcy samego ZUSu spowoduje, że będzie to bez sensu. Aha, sprawa
    tyczy się branży powiedzmy zabawkowej, bez elektroniki :)

    > Zakładasz że SADy wypełnisz sam czy wliczyłes obsługę do "cła"?

    I znowu, pośrednik zapewne uczyni całą akcję bezsensowną, więc zakładam, że
    się douczę w tych kwestiach i zrobię to sam. Pytanie przy okazji jak robią
    na cle z takimi paczkami? Kiedyś kupowałem większą ilość kart do gry, dla
    siebie, choć mogło to wyglądać na hurt. I cała akcja przy odbierze
    sprowadzała się do podpisania jakiegoś papierka i opłat w kasie. Jaki
    czynnik powoduje, że zaczyna się z tego robić 'poważna biurokracja'?

    --
    marcin

  • 6. Data: 2012-03-07 18:51:14
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 07.03.2012 18:02, zly pisze:
    > parę miesięcy samego ZUSu spowoduje, że będzie to bez sensu.

    A nie pracujesz nigdzie choćby na minimalną krajową?

    > Aha, sprawa
    > tyczy się branży powiedzmy zabawkowej, bez elektroniki:)

    Tu bym się na twoim miejscu rozejrzał w przepisach, czy nie ma czegoś co
    cię zobowiązuje do jakichś certyfikatów, atestów itd...

    I drżałbym czy jakiemuś dziecku coś się nie stanie. No chyba że
    napiszesz w instrukcji (którą chyba masz obowiązek dostarczyć) że
    przeznaczone dla dzieci od lat 18 :).

    p. m.

  • 7. Data: 2012-03-07 19:14:16
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    m pisze:

    > A nie pracujesz nigdzie choćby na minimalną krajową?

    > Tu bym się na twoim miejscu rozejrzał w przepisach, czy nie ma czegoś co
    > cię zobowiązuje do jakichś certyfikatów, atestów itd...

    "Branża powiedzmy zabawkowa" kojarzy mi się z lalami, ale dla nieco
    starszych, więc może o atesty nie trzeba się martwić :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 8. Data: 2012-03-07 22:15:18
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 07.03.2012 20:14, ajt pisze:

    > "Branża powiedzmy zabawkowa" kojarzy mi się z lalami, ale dla nieco
    > starszych, więc może o atesty nie trzeba się martwić :)

    O ja niedomyślny! W takim razie ryzyko mniejsze, ale zawsze niezerowe.

    p. m.

  • 9. Data: 2012-03-07 22:27:16
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    m pisze:

    > O ja niedomyślny! W takim razie ryzyko mniejsze, ale zawsze niezerowe.

    No i mina urzędnika z US bezcenna, jak się dowie, że te 100 sztuk to na
    własny użytek :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 10. Data: 2012-03-08 09:50:33
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Wed, 07 Mar 2012 19:51:14 +0100, m napisał(a):

    > A nie pracujesz nigdzie choćby na minimalną krajową?

    Ooo... O tym nie pomyślałem. To rzeczywiście zmienia postać rzeczy. Czy są
    jakieś przeciwskazania by otworzyć DG na kilka miesięcy i potem ją zamknąć?

> [...]
    > I drżałbym czy jakiemuś dziecku coś się nie stanie. No chyba że
    > napiszesz w instrukcji (którą chyba masz obowiązek dostarczyć) że

    Docelowym użytkownikiem jest raczej młodzież powiedzmy 12+ i dorośli.
    Instrukcja w zasadzie nie ma racji bytu, ale to jakby nie problem by ją
    utworzyć. Zabawka może podchodzić pod sprzęt sportowy raczej niż erotyczny
    :)

    --
    marcin