  • 1. Data: 2002-07-31 17:11:01
    Temat: KASA MIESZKANIOWA A DUZA ULGA BUDOWLANA!!!
    Od: "Jurek" <j...@a...net>

    Panie i Panowie!

    Oto moje pytanie dotyczące Kasy Mieszkaniowej, i dalszych odliczeń od
    podatku 30% sumy zgromadzonej na koncie KASY MIESZKANIOWEJ , w ramach DUZEJ
    ULGI BUDOWLANEJ:

    W grudniu 2001 założyłem sobie Kase Mieszkaniową, aby załapać się na
    DUŻĄ ULGĘ BUDOWLANĄ. Pewien że przez 3 lata oszczędzania będe mógł sobie
    odliczac te 30% w ramach DUŻEJ ULGI BUDOWLANEJ spałem spokojnie....

    Aż tu nagle...

    Kumpel przysłał mi link do strony na której jest takie pytanie...
    ---------
    10. W roku 1997 w grudniu zaczęłam wpłaty do kasy mieszkaniowej. Czy
    kupując nowe mieszkanie w tym roku mogę jeszcze korzystać z dużej ulgi
    budowlanej? - 10.05.2002
    Niestety nie. Od 1 stycznia 2002 roku nie ma możliwości korzystania z
    dużej ulgi z tyt. zakupu mieszkania. Zaś oszczędzanie w kasie mieszkaniowej
    od 1997 roku nie powoduje, że nabywa Pan prawo do odliczeń z tyt. zakupu
    mieszkania.
    Szerzej piszę o tym w serwisie w dziale Podatki.
    Odpowiedzi udzieliła Elżbieta Suchodolska

    http://www.hetman.com.pl/wiedza/podatki36.html
    -----------

    Prosze Państwa!!!

    Czy ja czegoś nie rozumiem? Czy nie rozumiem tego co napisano w pytaniu i
    odpowiedzi?

    Czy wręcz przeciwnie, rozumiem o co chodzi i to jest właśnie
    przerażające???!!!

    Wygląda na to, że oszczędzanie w KASIE MIESZKANIOWEJ nie oznacza iz
    zalapales sie na DUZA ULGE BUDOWLANA!!!

    Jak do tego co napisala pani Elżbieta Suchodolska, ekspert w sprawie
    podatków z portalu prawnego którego link zamiescilem wyzej ma się to co jest
    poniżej (informacja ze strony Banku PEKAO SA):

    ------
    25) Jakie skutki dla oszczędzających w Kasie wywołuje ustawa z dnia 21
    listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów
    osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509)?

    Art. 4 ust.3 wspomnianej ustawy stanowi, iż podatnikom, którzy zawarli umowę
    o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne
    gromadzenie oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych
    formach popierania budownictwa mieszkaniowego, i przed dniem 1 stycznia 2002
    r. nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cel
    określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu
    obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., przysługuje, na zasadach
    określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych kwot
    wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego gromadzenia
    oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w
    tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od dnia 1
    stycznia 2002 r., do upływu określonego przed dniem 1 stycznia 2002 r.
    terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o
    kredyt kontraktowy.

    Jak wynika z powyższego maksymalny okres korzystania z tego odliczenia musi
    zostać określony w umowie o kredyt kontraktowy do końca 2001 roku. W
    przeciwnym razie wydłużenie okresu oszczędzania po 31 grudnia 2001 roku nie
    będzie wywoływało skutków w zakresie odliczenia podatkowego.

    ------------

    Tu bowiem jest jasno napisane, a jest to przedruk z DZIENNIKA USTAW, że
    jesli załozyles KASE MIESZKANIOWA przed koncem 2001 roku to mozesz odliczac
    od podatku kase wplacaną na KASE MIESZKANIOWA DO CZASU ZADEKLAROWANEGO W
    UMOWIE.

    Sama konstrukcja KASY MIESZKANIOWEJ polega na tym ze mozemy DUŻĄ ULGĘ
    BUDOWLANĄ odliczac wczesniej - wlasnie w postaci tych 30 %

    A jak wiemy istnieje cos takiego jak prawa nabyte.

    Ponizej link do artykułu w Rzeczpospolitej o zmienianiu kwot systematycznych
    wplat.

    http://www.rp.pl/dodatki/pieniadze_020214/pieniadze_
    a_4.html

    Uwazam więc, ze pani Elżbieta Suchodolska z portalu prawnego jakiego
    link zamieścilem wyzej, myli się co do interperetacji przepisów, i uwazam ze
    nadal mozna odliczac pieniądze gromadzone w KASIE MIESZKANIOWEJ jako częśc
    DUZEJ ULGI BUDOWLANEJ!!!

    Gdyby tak niestety nie bylo....
    A czasem tak jest że rząd zmienia przepisy nie licząc się z podatnikami, to
    po pierwsze rząd jest niewiarygodny, i nikomu juz w tym ktraju nie mozna
    ufac, a po drugie cala instytucja KASY MIESZKANIOWEJ jest nic nie warta!!!

    Jesli racje niestety ma ta pani....
    to ja oszczędzając na KASIE MIESZKANIOWEJ, nie zalapuje sie na DUZA ULGE
    BUDOWLANA i nawet jesli bede sobie co roku odliczal te 30 % to i tak będe
    musial te pienbiądze oddac FISKUSOWI, bo JUZ NIE MA DUZEJ ULGI BUDOWLANEJ.

    WEDLUG MNIE TA PANI POPELNILA STRASZNY BLĄD, I POWINNA BARDZO , BARDZO SIĘ
    WSTYDZIC, JESLI NAWET NIE PODAC DO DYMISJI, ZA WPRWADZANIE LUDZI W BŁĄD, I
    STRESOWANIE ICH!!!

    CO O TYM SĄDZICIE SZANOWNI GRUPOWICZE???

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2002-07-31 18:03:55
    Temat: Re: KASA MIESZKANIOWA A DUZA ULGA BUDOWLANA!!!
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 31 Jul 2002 19:11:01 +0200, "Jurek"
    <j...@a...net> zakodował:
> [...]
    >od podatku kase wplacaną na KASE MIESZKANIOWA DO CZASU ZADEKLAROWANEGO W

    Utożsamiasz kasę mieszkaniową z dużą ulgą budowlaną. W sumie wszystko
    co cytowałeś to prawda. Oszczędzając w kasie nie nabywasz prawa do
    dużej ulgi budowlanej. Żeby odliczyć od podatku zakup mieszkania,
    musisz je kupić za pieniądze przepuszczone przez kasę mieszkaniową (bo
    masz prawo odliczyć 30% tego co wpłaciłeś do kasy, ale nie masz prawa
    odliczyć wydatków na mieszkanie).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-07-31 18:45:31
    Od: "Jerzy Skrzypczyński" <j...@x...wp.pl>

    No ale jak to???

    Przecfiez te 30 % musisz porownac z 19% wydatków na mieszkanie... i róznice
    oddac...

    Rozumiem że gdyby sie okazalo ze to FISKUS musi Ci oddac to wtedy nie masz
    prawa, bo juz nie ma ulgi...

    Ale jesli okaze się że Ty wybrales sobie w KASIE MIESZKANIOWEJ wiecej niz 19
    % wartości mieszkania które kupujesz za środki zgromadzone na KM +kredyt
    Kontraktowy, to musisz zwrócici fiskusowi róznice...

  • 4. Data: 2002-07-31 20:40:05
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 31 Jul 2002 20:45:31 +0200, "Jerzy Skrzypczyński"
    <j...@x...wp.pl> zakodował:

    >Przecfiez te 30 % musisz porownac z 19% wydatków na mieszkanie... i róznice
    >oddac...

    Dlaczego mam porównywać i oddawać?
    To inna ulga (tylko limit wspólny).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2002-07-31 21:28:20
    Od: "WTL" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jurek" <j...@a...net> napisał w wiadomości
    > Oto moje pytanie dotyczące Kasy Mieszkaniowej, i dalszych odliczeń od
    > podatku 30% sumy zgromadzonej na koncie KASY MIESZKANIOWEJ , w ramach
    DUZEJ
    > ULGI BUDOWLANEJ:
    (...) (bardzo długie)

    Tylko spokojnie :)
    Ulga na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej i tzw. duża ulga budowlana to
    dwie różne rzeczy. Powodem nieporozumienia jest to, że obie ulgi mają
    _wspólny_ limit odliczeń.
    Wpłacając do Kasy nie korzystasz z "dużej" ulgi.
    Tak, że wychodzi na to że wszyscy mają rację :)

    Pozdrowienia,

    Wojtek L.

  • 6. Data: 2002-08-01 06:13:27
    Od: "Jerzy Skrzypczyński" <j...@x...wp.pl>

    Poważnie?
    nie trzeba porównywać z 19 % na wydatek na mieszkanie?

    czyli mozna odliczyc sopbnie w pełni 30 %
    byl;eby nie bylo to więcej niz 37 tys????