eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 6

  • 1. Data: 2014-02-26 16:16:46
    Temat: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
    Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>

    1. Czy koszt paliwa do auta osobowego bedacego srodkiem trwalym w 2014 dalej
    ksiegujemy w KPiR w kwocie brutto?

    2. Czy koszty eksploatacji takiego auta (np. przeglad techniczny) tez
    ksiegujemy w kwocie brutto?

    3. Czy dobrze rozumiem, ze VATu nie moge odliczyc (zarowno w sytuacji 1 jak
    i 2)? Samochod ten jest uzytkowany do celow firmowych i prywatnych.

    Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o VAT
    cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam, to o
    KPiR juz nie.

    Dzieki za informacje!

    pozdrawiam
    Bartosz Zoltak
    www.permutu.pl



  • 2. Data: 2014-03-01 09:14:52
    Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote:

    > Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o VAT
    > cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam,

    Tu się nie wtykam, bo z samochodologią na bieżąco nie jestem.

    > to o KPiR juz nie.

    Ale tu raczej się nic nie zmieniło od lat: jeśli wydatek został
    "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysługuje
    zwolnienie stanowi koszt.
    Celowo piszę w ten sposób - wobec uwagi iż "samochód będzie
    używany zarówno do celów firmowych i prywatnych".
    Primo, intrygujące jest, czy masz firmę państwową czy komunalną ;)
    (hint: cel firmowy i *osobisty*, inaczej mamy podział na jabłka
    i owoce, ryby i śledzie itede) :)
    Secundo zaś, teoretyczny zapis ustawy (wydatki na materialne
    cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt, a jeśli zostały
    zaliczone w momencie "poniesienia", podlegają wykreśleniu)
    z powodu khem... "trudnosci dowodowych", rozbiega się z całkiem
    powszechną praktyką zapominania o wykluczeniu z kosztów paliwa
    za wyjazdy osobiste :> (co z kolei nie daje legalizacji takiej
    praktyki, patrz wspominany niedawny artykuł z prasy, na temat
    interwencji US poprzez "poszkali" w postaci tankowaia
    w niedzielę).

    pzdr, Gotfryd


  • 3. Data: 2014-03-04 01:58:46
    Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
    Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>

    Dzieki za wnikliwa analize! Wiec ksieguje po staremu, czyli w wartosci
    brutto. Dla KRiR uznam wiec, ze samochod jest uzywany do celow firmowych :-)

    To rozroznienie, ze auto do celow firmowo-osobistych napisalem wobec zmian w
    VAT (od kwietnia?) ze VAT od paliwa inaczej bedzie sie ksiegowac dla auta
    firmowo-osobistego niz dla uzywanego tylko dla celow firmowych. Cos tam ma
    byc (jestem slabo zorientowany), ze dla auta uzywanego na cele
    osobisto-firmowe mozna bedzie odliczyc 50% VAT.

    Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
    nie mogą być zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
    uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac
    w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
    nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze "wydatki na materialne cele
    osobiste nie mogą być zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
    ksiegowac w KPiR wartosc netto?

    pozdrawiam,
    Bartosz Zoltak




    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1403010907100.668@quad...
    > On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote:
    >
    >> Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o
    >> VAT
    >> cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam,
    >
    > Tu się nie wtykam, bo z samochodologią na bieżąco nie jestem.
    >
    >> to o KPiR juz nie.
    >
    > Ale tu raczej się nic nie zmieniło od lat: jeśli wydatek został
    > "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysługuje
    > zwolnienie stanowi koszt.
    > Celowo piszę w ten sposób - wobec uwagi iż "samochód będzie
    > używany zarówno do celów firmowych i prywatnych".
    > Primo, intrygujące jest, czy masz firmę państwową czy komunalną ;)
    > (hint: cel firmowy i *osobisty*, inaczej mamy podział na jabłka
    > i owoce, ryby i śledzie itede) :)
    > Secundo zaś, teoretyczny zapis ustawy (wydatki na materialne
    > cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt, a jeśli zostały
    > zaliczone w momencie "poniesienia", podlegają wykreśleniu)
    > z powodu khem... "trudnosci dowodowych", rozbiega się z całkiem
    > powszechną praktyką zapominania o wykluczeniu z kosztów paliwa
    > za wyjazdy osobiste :> (co z kolei nie daje legalizacji takiej
    > praktyki, patrz wspominany niedawny artykuł z prasy, na temat
    > interwencji US poprzez "poszkali" w postaci tankowaia
    > w niedzielę).
    >
    > pzdr, Gotfryd



  • 4. Data: 2014-03-20 18:15:59
    Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze:
    >
    > Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
    > nie mog? byae zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
    > uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac
    > w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
    > nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze "wydatki na materialne cele
    > osobiste nie mog? byae zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
    > ksiegowac w KPiR wartosc netto?
    >>
    >> Ale tu raczej sie nic nie zmieni?o od lat: je?li wydatek zosta?
    >> "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przys?uguje
    >> zwolnienie stanowi koszt.
    >>
    >> pzdr, Gotfryd
    >
    >

    baa, IMO jeśli odliczasz 50% waty (czyli deklarujesz że to
    prywatno-służbowy) to nie możesz wrzucić drugiej połowy waty w koszty
    (bo to ta prywatna część) - a i w kwoty netto w koszta powinieneś też
    wrzucić tylko połowę - bo przecież druga połowa wykorzystywana jest
    prywatnie więc nie stanowi kosztów prowadzenia działalności
    IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.
    Jedyna nadzieja że tak jak napisałem w oddzielnym wątku - będzie można
    od każdej osobówki odliczyć 50%waty i 50 dochodowego (wtedy minimalnie
    jesteśmy na korzyść w stosunku do starych przepisów) - albo zadeklarować
    osobówkę na wyłączność do DG i odliczać 100% waty (dla mnie idealne
    rozwiązanie, bo auto kombi dużo wygodniejsze niż 2-osobowy kangur)

    --
    Pozdrawiam
    Łukasz


  • 5. Data: 2014-03-20 23:07:30
    Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Mar 2014, dddddddd wrote:

    > W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze:
    >>
    >> Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
    >> nie mog by zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
    >> uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli
    >> wpisac
    >> w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
    >> nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze "wydatki na materialne cele
    >> osobiste nie mog by zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
    >> ksiegowac w KPiR wartosc netto?
    >>>
    >>> Ale tu raczej si nic nie zmienio od lat: jeli wydatek zosta
    >>> "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysuguje
    >>> zwolnienie stanowi koszt.
    >>>
    >>> pzdr, Gotfryd
    >
    > baa, IMO jeśli odliczasz 50% waty (czyli deklarujesz że to prywatno-służbowy)
    > to nie możesz wrzucić drugiej połowy waty w koszty (bo to ta prywatna część)
    > - a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę

    A ile powinieneś odliczać DZIŚ?
    Po prostu dziś "wszyscy" łamią prawo, a udowodnienie jest trudne.
    I (dziś) nie powinno być 50%, a "odpowiedni ułamek".

    > IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.

    Nienienie.
    Ryczałtowa zasada odliczania połowy spowoduje tylko łatwość egzekucji
    tego obowiązku.
    Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest
    uchylony i dziś, jedynie jest trudny do udowodnienia - i stąd absurdalne
    decyzje US, np. przypadek "wyrzucenia" paliwa kupionego w niedzielę.
    To co ulega zmianie, to "50%" zamiast "odpowiedniej części".
    Bez wnikania czy to 1% czy 99%

    > albo zadeklarować osobówkę na
    > wyłączność do DG i odliczać 100% waty (dla mnie idealne rozwiązanie, bo auto
    > kombi dużo wygodniejsze niż 2-osobowy kangur)

    I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia
    w celu nie DG" uprawnia jedynie do decyzji o wywaleniu z kosztów tylko
    udowodnionej części.
    "Podatnik przejechał 10km w celu osobistym i 1,5 litra paliwa wywalamy
    z kosztów". Wydanie decyzji o 20 zł kosztu (~4 zł podatku) jest
    trochę... nieopłacalne.
    Jak w przepisie będzie ryczałt, będzie uprawniało do wywalenia połowy.
    Pytanie tylko "za jaki okres" :>
    Bo jak (od momentu zmiany przepisów) przez 5 lat wstecz ... :>

    pzdr, Gotfryd


  • 6. Data: 2014-03-21 07:49:12
    Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-03-20 23:07, Gotfryd Smolik news pisze:
    >> - a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę
    >
    > A ile powinieneś odliczać DZIŚ?
    > Po prostu dziś "wszyscy" łamią prawo, a udowodnienie jest trudne.
    > I (dziś) nie powinno być 50%, a "odpowiedni ułamek".
    >

    no nie wszyscy, ci co używają wyłącznie do DG powinni 100% wrzucić w
    koszty (i odliczyć watę - więc jak zwykle ci uczciwi więcej tracą ;)

    >> IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.
    >
    > Nienienie.
    > Ryczałtowa zasada odliczania połowy spowoduje tylko łatwość egzekucji
    > tego obowiązku.

    zgadzam się z tobą

    > Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest
    > uchylony i dziś, jedynie jest trudny do udowodnienia - i stąd absurdalne
    > decyzje US, np. przypadek "wyrzucenia" paliwa kupionego w niedzielę.
    > To co ulega zmianie, to "50%" zamiast "odpowiedniej części".
    > Bez wnikania czy to 1% czy 99%

    i o ile w tej wersji przejdzie (czyli z możliwością zadeklarowania 100%
    do DG) ma to IMO sens (można by się spierać czy 50% jest właściwe, ale z
    tym nigdy wszystkim nie dogodzisz)

    > I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia
    > w celu nie DG" uprawnia jedynie do decyzji o wywaleniu z kosztów tylko
    > udowodnionej części.
    > "Podatnik przejechał 10km w celu osobistym i 1,5 litra paliwa wywalamy
    > z kosztów". Wydanie decyzji o 20 zł kosztu (~4 zł podatku) jest
    > trochę... nieopłacalne.
    > Jak w przepisie będzie ryczałt, będzie uprawniało do wywalenia połowy.
    > Pytanie tylko "za jaki okres" :>
    > Bo jak (od momentu zmiany przepisów) przez 5 lat wstecz ... :>

    to fakt, choć udowodnić coś takiego raczej nie łatwo, chyba że dostajemy
    mandat z nadmorskiego kurortu i nie mamy na to wytłumaczenia.
    Pytanie też co US powie na zmianę sposobu użytkowania- bo teoretycznie
    raz (czy trzydzieści razy w roku, bo limitu nie ma) można zmienić sposób
    wykorzystywania na prywatno-służbowy, pojechać na wczasy, a po powrocie
    znowu zadeklarować użycie 100%DG ;)

    --
    Pozdrawiam
    Łukasz

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1