  • 11. Data: 2004-04-19 17:07:30
    Temat: Re: Komputer w koszty, czy amortyzacja?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Apr 2004, WaLker wrote:
    [...]
    >+ oczywiście mam zamiar wrzucić w koszty, bo nie jestem fanem amortyzacji.
    >+ Jeśli gdzieś jest błąd to proszę powstrzymajcie mnie póki czas :-) Zgóry
    >+ wielkie dzięki.
    >+ 1) Komputer z monitorem za 500 pln ( używany )
    >+ 2) Program office box za 2000 pln

    No to szanowny grupowiczu - office box to NA PEWNO nie jest
    środek trwały, tylko wartość niematerialna i prawna !
    A ponieważ Office box Professional Edition NIE kosztuje
    ponad 3500 zł, to wg mojej najlepszej wiedzy ładujesz go
    w koszty i nie wpisujesz NIGDZIE.
    Oczywiście ZAKAZU wpisania do ESTiWNiP nie ma, ale... po co
    ci pozycja do przepisywania z roku na rok :)
    Oczywiście powyższe rozważania biorą w łeb jak sobie kupisz
    Development czy jak się tam nazywa wersja w której można tworzyć
    aplikacje Accessa działające "z runtime only" :) (bez Accessa)
    bo pewnie droższa. Ale patrząc na sprzęt to cię o development
    nie podejrzewam :)
    Skąd jesteś ? ;) (to w kwestii ceny Office :) !)

    >+ 3) Drukarka (500 pln ) oraz płyta główna, procesor, pamięci, twardy dysk,
    >+ ups, głośniki ( 3450 ).
    >+
    >+ Jak rozumiem, ponieważ te części kosztują łacznie 3950 to muszę je
    >+ amortyzować?

    *CZĘSCI* ? Jakie części ??
    Częsci to cię wyjdą wg twojego zestawienia 1950 zł.

    >+ Jeśli tak to od którego momentu? Czy po każdym zakupie trzeba
    >+ podliczać wszystko od poczatku roku podatkowego?

    Weź ty i się obudź :)
    Musisz mieć NAJPIERW *działający* KOMPLET, a dopiero PÓŹNIEJ
    możesz ów komplet uznać za ST ! Oczywiście Office nie ma z tym
    NIC wspólnego.
    Pomijam kwestię iż pominąłeś sprawę samego systemu operacyjnego !

    Jak dokupisz coś do JUŻ DZIAŁAJĄCEGO komputera (najlepiej nie
    wychylać się, i kupić kolejną nagrywarkę DVD tak chwilę później
    żeby nie było jak się przyczepić :)) to to właśnie jest (lub
    nie jest ze względu na wartość :)) rzeczone "ulepszenie"
    i o tym czy ono wpływa na wartość początkową decydują INNE
    warunki, przypadkiem powołujące się na INNY limit o TEJ
    SAMEJ wysokości :) (3500 zł).

    >+ A co jeśli mam na stanie 2 komputery i zakupię części wymienione w punkcie
    >+ 3? Przecież jedne z tych części mogą służyć do modernizacji jednego
    >+ komputera, a inne do drugiego?

    A uczyli cię że na fakturze zakupu opisuje się przeznaczenie
    owego zakupu ? Podajesz pozycję KPiR - i albo fakturę rozpiszesz
    na "dwa zdarzenia" (osobne wpisy, IMHO przesada, ale ktoś tu
    proponował :)) albo (ja tak robię) wpisujesz właśnie co zrobiłeś
    z nabytym żelastwem.

    >+ Czyli jeśli części przeznaczone do
    >+ modernizacji jednego z komputerów nie przekroczą 3500 pln to nie ma mowy o
    >+ jego ulepszeniu i tym samym wrzucam wszystko spokojnie w koszty?

    Najwyraźniej ;) !

    >+ Program nie zalicza się już do ulepszeń itd.?

    NIE.
    To jest INNE pojęcie który PRZYPADKIEM jest zamieszane w to samo
    co środki trwałe - w amortyzację mianowicie. Dlatego w pierwszym
    przybliżeniu upraszcza się np. nazwę ewidencji i mówi "EST" mimo
    że powinno być "EŚTiWNiP" :)
    No i jest "parę różnic" wynikających z opisania ST i WNiP
    w innych artykułach ustawy.

    >+ Czy jeśli kupię twardy dysk, ale założę, że używam go tylko do
    >+ przechowywania danych ( szuflada ) i nie jest on elementem komputera, ale
    >+ według mnie materiałem eksploatacyjnym takim samym jak cd za 1 pln, to czy
    >+ takie uzasadnienie spodoba się urzędowi skarbowemu?

    IMHO nie. Ale można rozpatrywać czy nie jest on wtedy takim samym
    wyposażeniem jak np. drukarka: ponieważ drukarki stanowią osobne
    "tax story" :) to można wydedukować z wyroków NSA i odpowiedzi US
    iż mając dwa PCty do których "sprzęt pasuje" kwalifikuje się on
    do wyposażenia.
    Ponieważ jego wartość *i tak* jest <1500 zł (zakładam że nie kupisz
    fibre-channel 15kRPM :>) to obojętnie czy "dodasz do PCta" czy
    uznasz za "sprzęt luzem" idzie w koszt - "tak po prostu".
    Jedynym śladem twojego uznania jest *opis na fakturze*, IMHO,
    zakładam iż osoby uprawnione potwierdzą lub mnie obtentegują za
    ew błąd :) - niemniej JA tak uznaję :) (czytaj: "zrobiłem" !)

    >+ Czy jeśli kupię 2 komputery, każdy za 3400 pln to, jak rozumiem mogę je
    >+ wrzucić w koszty w całości, bo tych wydatków nie sumuje się, ustawa
    >+ wspomina chyba o wartości jednego środka trwałego, a nie łacznych wydatków?

    Oczywiście.
    Ale ja bym rozważył dla PCta ZAWSZE wpisanie go do EST i "zrobienie
    amortyzacji" - przecież jest amortyzacja jednorazowa, co "kosztowo"
    wyjdzie tak samo.
    A nie będzie problemu jak ci w listopadzie strzeli do głowy kupić
    panel LCD 19" za 4000 zł :) (pewnie stanieją :)).
    Jeśli zaś z nieśrodka w rozumieniu rozporządzenia :) spróbujesz
    zrobić środek trwały w rozumieniu ustawy :> no to będziemy mieli
    okazję się przeszkolić jak to ma być - bo pewnie będziesz US
    pytał na piśmie ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 12. Data: 2004-04-19 17:14:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Apr 2004, WaLker wrote:
    [...]
    >+ zapis, iż to ona odpowiada za stan dokumentów księgowych. Z kolei urząd
    >+ skarbowy ma podane jej biuro jako miejsce przechowywania mojej dokumentacji
    >+ księgowej i naturalnie jako podmiot prowadzący moją księgowość. Mam
    >+ nadzieję, że to w jakimś stopniu zwalnia, bądź redukuje znacząco moją
    >+ odpowiedzialność.

    Przetłumaczę na polski: w razie czego siedzieć pójdziesz TY, a w zakresie
    tego co masz *dobrze* opisane w umowie będziesz mógł zażądać (być może
    sądzić się z biurem lub jego ubezpieczycielem w procesie cywilnym).
    Formalnie: umowa z biurem nie zwalnia cię z odpowiedzialności karnej :)

    >+ Co do rzekomej bezterminowości zaliczania w koszty to takie informacje
    >+ uzyskałem od niej.

    Weź ty i poczytaj samodzielnie ustawę. Może coś nie tak zrozumiałeś :)

    >+ W każdym razie prosiłbym o podanie linka, gdzie można sobie poczytać ten
    >+ słynny art.22 ustawy ( jakoś przez google kiepsko mi to idzie ).

    Oficjalnie: isip.sejm.gov.pl i podać tytuł ustawy (może być np.
    "podatku dochodowym fizycznych" - znajdzie).
    Polecam zarejestrowanie się na www.podatki.pl czy poszukanie
    googlem ;> setki podobnych stron - czego szukałeś ??
    "ustawa podatku dochodowym jednolity OR ujednolicony" !!

    Czyli:
    http://tinyurl.com/3boc7

    tj (pełny link tylko dla niedowiarków, długi i nie używać :):

    http://www.google.pl/search?as_q=ustawa+podatku+doch
    odowym+&num=100&hl=pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&btnG=Szukaj+
    z+Google&as_epq=&as_oq=jednolity+ujednolicony&as_eq=
    &lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=m6&as_occt=any&as_d
    t=i&as_sitesearch=

    >+ Poczytam to
    >+ sobie z chęcią, a w razie wątpliwości będę znowu trąbił na alarm :-)

    Czytaj czytaj. CAŁE !! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)