  • 1. Data: 2005-06-06 18:19:42
    Temat: Koszty wysyłki na fakturze, Poczta Polska i VAT
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    Witam !

    Jestem płatnikiem VAT i prowadzę KPiR.

    Dokonuję sprzedaży, towar wysyłam paczką Poczty Polskiej

    Odbiorca jest płatnikiem VAT i oczekuje faktury z uwzględnieniem kosztów
    transportu.

    Towar kosztuje 10 PLN netto, VAT 22%.

    Koszt przesyłki to 8 PLN, Poczta Polska jest zwolniona z VAT.

    Jak to zafakturować ?

    1)

    Poczta Polska jest zwolniona z VAT, ja nie.

    Nie mogę więc chyba raczej wystawić faktury (nawet re-faktury czyli na te same 8
    PLN) w pozycji 'Przesyłka PP' - 8 PLN, VAT = zw ?

    2)

    Jeżeli odbiorca zapłaci przelewem przed wysyłką 20,20 PLN mogę chyba jednak
    legalnie wystawić fakturę:

    poz.1 - towar 10 PLN + 1,22 (22% VAT) = 12,20

    poz.2 - przesyłka 6,56 + 1,44 (22% VAT) = 8,00

    Ale wtedy ja zapłacę 1,44 VAT ale zaliczę w koszty jedynie 19, ...% kwoty VAT
    wg. mojej aktualnej stawki PIT :-(

    3)

    Czy sposób rozliczania zmienia się przy przesyłce 'za pobraniem' Poczty Polskiej
    ?

    Która ze stron ma wtedy prawo rozliczyć koszty przesyłki, przy założeniu że
    faktura z mojej strony zostanie wystawiona jedynie na:

    poz.1 - towar 10 PLN + 1,22 (22% VAT) = 12,20 ?

    4)

    Duża firma (merlin.pl) jak fakturuje moje zakupy książkowe przesyłane via Poczta
    Polska wystawia fakturę VAT jedynie z pozycjami na towar.

    Umieszcza tylko poniżej podsumowania FV informację 'Zryczałtowana opłata
    pocztowa, kwota xx', do zapłaty yy zł (równe sumie brutto FV i zryczałtowanej
    opłaty pocztowej xx).

    Czy daje mi to podstawę do zaliczenia kwoty xx w koszty (z pominięciem ewidencji
    VAT ?)

    Czy mogę tak samo postąpić z moimi odbiorcami !?

    Wiem że podobne tematy gościły już na grupie wcześniej, jednak google przynoszą
    nie do końca pełne i zgodne odpowiedzi, może cos się wyjaśniło ostatnimi czasy ?

    TomekD