  • 1. Data: 2006-10-25 18:21:33
    Temat: Kupno materialow na Slowacji na firme a podatek
    Od: raff <z...@p...onet.pl>

    Witam,

    Musze kupic potrzebne mi do pracy materialy (dane komputerowe) na
    Slowacji. Sprzedajacy dolicza mi 19 % proc. DPH. Domyslam sie ze to VAT.
    Czy ten zaplacony podatek moge odzyskac ? Jesli tak, to gdzie mam sie z
    tym zwrocic ?

    Musze rowniez umiescic dla sprzedajacego numer identyfikacji podatkowej.
    Czy moze to byc po prostu nasz polski NIP czy tez musze posiadac ten
    jakze tajemniczy Euro NIP ?

    Z gory dziekuje za porade.

    R.

  • 2. Data: 2006-10-26 07:28:48
    Od: "william" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > Slowacji. Sprzedajacy dolicza mi 19 % proc. DPH. Domyslam sie ze to VAT.
    > Czy ten zaplacony podatek moge odzyskac ? Jesli tak, to gdzie mam sie z

    Do twojego, polskiego US.

    > Musze rowniez umiescic dla sprzedajacego numer identyfikacji podatkowej.
    > Czy moze to byc po prostu nasz polski NIP czy tez musze posiadac ten jakze
    > tajemniczy Euro NIP ?

    Przy pierwszej transakcji "wewnąrzwspólnotowe nabycie/sprzedaż towarów i
    usług" musisz mieć euro NIP. Podobnie zresztą jak twój kontrahent.

  • 3. Data: 2006-10-26 08:02:36
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik william napisał:

    > Do twojego, polskiego US.

    podatek od towarów nabytych na Słowacji zwraca polski US?

    > Przy pierwszej transakcji "wewnąrzwspólnotowe nabycie/sprzedaż towarów i
    > usług" musisz mieć euro NIP. Podobnie zresztą jak twój kontrahent.

    a jak nie będę miała , to co? nie mogę dokonać zakupu?

  • 4. Data: 2006-10-26 08:59:14
    Od: mime <6...@u...jetable.net>

    Tylko sprawdz czy to faktycznie zakup towarow, czy moze cos w rodzaju
    uslugi informatycznej (bo jak piszesz chodzi o dane komputerowe).
    Wtedy, wg. tego co pisali pare dni temu na tej grupie, nie potrzebujesz
    euro nipu.

    j.w. - nie do wszystkich uslug.

  • 5. Data: 2006-10-26 09:32:52
    Od: "Karolina" <o...@f...onet.pl>

    raff napisał(a):
    > Sprzedajacy dolicza mi 19 % proc. DPH. Domyslam sie ze to VAT.
    > Czy ten zaplacony podatek moge odzyskac ? Jesli tak, to gdzie mam sie z
    > tym zwrocic ?

    Jestem laikiem w kwestii : "Unia+UE" więc chętnie podyskutuję,
    rozwiewając przy okazji własną niewiedzę :-) Otóż: czy słowacki
    sprzedawca słusznie dolicza "swój" vat na fakturze? Czy to nie
    powinno być przypadkiem tak, że on tego nie opodatkowuje, tylko
    podatek rozlicza polski nabywca? Czy w takim przypadku nabywca nie
    powinien tego nabycia jakoś powtórnie opodatkować polskim vat-em?

    Pozdrawiam,

    Karolina

  • 6. Data: 2006-10-26 09:58:04
    Od: raff <z...@p...onet.pl>

    mime napisał(a):

> [...]
    > uslugi informatycznej (bo jak piszesz chodzi o dane komputerowe).
    > Wtedy, wg. tego co pisali pare dni temu na tej grupie, nie potrzebujesz

    To sa zdjecia lotnicze zeskanowane i nagrane na plytkach, wiec chyba
    jednak towar.

    > j.w. - nie do wszystkich uslug.

    A jesli chcialbym kupic je idywidualnie ? Jak wtedy wyglada zwrot
    podatku VAT ? Rowniez potrzebuje Euro NIP ?

    R.

  • 7. Data: 2006-10-26 17:03:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Oct 2006, raff wrote:

    > To sa zdjecia lotnicze zeskanowane i nagrane na plytkach, wiec chyba jednak
    > towar.

    ...szczególny. W sumie - prawo majątkowe :)
    Ale IMO masz rację w tym zakresie, że nie wygląda to na "usługę
    informatyczną" a "sprzedaż praw majątkowych" - z p. widzenia VAT
    to jest również.... usługa. Tyle, że chyba jednak 'miejsce świadczenia'
    będzie inne - z chęcią poczytam opinii!

    > A jesli chcialbym kupic je idywidualnie ? Jak wtedy wyglada zwrot podatku VAT

    IMVHO willam trochę... namieszał. W UE nie ma granic celnych, od 2004r
    nie ma mowy o imporcie, eksporcie i związanych z tym zwrotów VAT!
    Ale VAT się płaci RAZ, możliwości są ze dwie:
    - sprzedawca go płaci "z wyjątku" u siebie (sprzedając "niefirmie")
    - kupujący go płaci "z zasady" u siebie, czyli jak jest podatnikiem
    VAT to taki sam VAT nalicza i odlicza
    - oraz przypadek szczególny, kiedy kupujący bardzo chce zapłacić VAT
    i pozwala go doliczyć sprzedawcy oraz dolicza drugi raz sam ;)

    Rzuć okiem na pytania z postu Karoliny, jako nie prowadzący nagminnie
    "dostaw wewnątrzwspólnotowych" wiedzę zbieram tylko teoretycznie więc
    w szczegóły tej działki nie wchodzę ;)

    pzdr, gotfryd

  • 8. Data: 2006-10-27 06:10:22
    Od: raff <z...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Rzuć okiem na pytania z postu Karoliny, jako nie prowadzący nagminnie
    > "dostaw wewnątrzwspólnotowych" wiedzę zbieram tylko teoretycznie więc

    Dziekuje wszystkim. Wiec to tak wyglada.

    Caly czas kolatalo mi sie ze powinienem dostac VAT z powrotem, jesli
    kupuje cos poza granicami Polski. No coz, Unia...

    R.

  • 9. Data: 2006-10-27 06:32:50
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "raff" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > To sa zdjecia lotnicze zeskanowane i nagrane na plytkach, wiec chyba
    > jednak towar.

    Do usług elektronicznych zalicza się się m.in. świadczone przez internet lub
    sieć elektroniczną - uzyskiwanie dostepu i pobieranie obrazów i fotografii
    Jeżeli więc możesz i chcesz ;) kupic taką właśnie usługę, to - nawet jesli
    nie bedziesz posiadał nip-ue a tylko zwykły nip, dostawca nie doliczy do
    faktury słowackiego podatku. Rozliczenie podatku będzie twedy Twoim
    obowiązkiem, ale na pewno zyskasz na tym.

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-10-27 09:33:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Oct 2006, raff wrote:

    > Caly czas kolatalo mi sie ze powinienem dostac VAT z powrotem, jesli kupuje
    > cos poza granicami Polski.

    Do kwietnia 2004 granice administracyjne były równocześnie granicami
    celnymi - teraz już nie są, dla cła i VAT granica administracyjna miedzy
    Polską a Czechami ma taką samą wartość, jak ktoś to zgrabnie ujął, jak
    na przykład granica miedzy Katowicami a Chorzowem albo Gdynią i Sopotem
    (mam nadzieję że graniczą i nie palnąłem :))

    > No coz, Unia...

    :)

    pzdr, Gotfryd