  • 1. Data: 2006-10-25 15:46:37
    Temat: Jaki podatek zapłacę ?
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

    We wrześniu dostałem jako darowiznę akcje firmy XXX warte w dniu przekazania
    darowizny 100.000 PLN. Chcę je teraz sprzedać gdyż są warte 120.000,-.
    Osoba która je kupiła zapłaciła za nie w kwietniu 80.000,- . Kto i jaki
    podatek giełdowy zapłaci ? Podatek od darowizny został zapłacony.

    Pozdrawiam
    barysza

  • 2. Data: 2006-10-25 22:40:08
    Temat: Re: Jaki podatek zapłacę ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Oct 2006, barysza wrote:

> [...]
    > Osoba która je kupiła zapłaciła za nie w kwietniu 80.000,- . Kto i jaki
    > podatek giełdowy zapłaci ? Podatek od darowizny został zapłacony.

    Założenia do dyskusji:
    - osoba która sprzedała akcje już nie płaci nic. Straciła 80 000 zł
    kosztów, które *mogłaby* odliczyć jakby akcje sprzedała - więc fiskus
    jest zadowolony wystarczająco ;)
    - posiadacz akcji ma wartość nabycia 0 złotych, chyba że wskaże przepis
    szczegółowy twierdzący że kosztem w tym przypadku miałoby być co
    innego niż wydatki PONIESIONE... Podatek od darowizn kosztem nie jest,
    to dla porządku (jest wyłączenie gdzieś w art.23)

    Teza: podatek wyjdzie od 120 kzł podstawy. Chyba 19%, tak? czyli 22 800zł
    Co przemawiałoby przeciw?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-10-26 07:07:47
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 10/26/2006 12:40 AM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > innego niż wydatki PONIESIONE... Podatek od darowizn kosztem nie jest,
    > to dla porządku (jest wyłączenie gdzieś w art.23)

    No niby tak, ale jest też art 21 ust 1 pkt 105 updf (a przynajmniej był
    jeszcze w 2005)

  • 4. Data: 2006-10-26 07:13:24
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "\n" <...@...xy> wrote in message news:ehpmr9$pt5$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > No niby tak, ale jest też art 21 ust 1 pkt 105 updf (a przynajmniej był
    > jeszcze w 2005)

    jeszcze jest.
    urwie się parę złotych w wysokości zapłaconego podatku od darowizny

  • 5. Data: 2006-10-26 08:52:00
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > innego niż wydatki PONIESIONE... Podatek od darowizn kosztem nie
    > jest, to dla porządku (jest wyłączenie gdzieś w art.23)

    W art 23 tego nie znalazłem więc się nie bardzo zgadzam. Ale może za
    słabo szukałem.

    Tak na marginesie: Wygląda na to, że zniknie podatek spadkowy przy
    spadkach od najbliższej rodziny, ale ta bzdura dotycząca darowizn i
    spadków w postaci akcji, obligacji etc nadal pozostaje. I jest niestety
    dużo bardziej dolegliwa od podatku spadkowego. Ciekawe jakie byłoby
    zdanie TK na różnice w *faktycznym* opodatkowaniu spadków w postaci
    pieniędzy i akcji? Jest ktoś chętny do spróbowania?

  • 6. Data: 2006-10-26 15:35:51
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > to dla porządku (jest wyłączenie gdzieś w art.23)
    >
    > Teza: podatek wyjdzie od 120 kzł podstawy. Chyba 19%, tak? czyli 22

    Jak dziedziczę w spadku zobowiązania danej osoby, to powinienem dziedziczyć
    także koszt nabycia akcji.

  • 7. Data: 2006-10-26 15:37:26
    Od: "barysza" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > zdanie TK na różnice w *faktycznym* opodatkowaniu spadków w postaci
    > pieniędzy i akcji? Jest ktoś chętny do spróbowania?

    A może poprosić o wykładnię Urząd Skarbowy ? Tylko jak uczenie sformułować
    pismo.
    pzdr

  • 8. Data: 2006-10-26 16:49:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Oct 2006, \n wrote:

    > No niby tak, ale jest też art 21 ust 1 pkt 105 updf (a przynajmniej był
    > jeszcze w 2005)

    A słusznie, thx za korektę. Zawsze coś, choć niewiele :(

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-10-26 16:51:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Oct 2006, jureq wrote:

    > W art 23 tego nie znalazłem więc się nie bardzo zgadzam. Ale może za
    > słabo szukałem.

    Już podsuwam: art.23.1.12:
    +++
    Art. 23
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    12) podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn,
    ---

    Ale jako iż wskazano przepis szczegółowy pozostaje mi wnosić o łagodny
    wymiar kary :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-10-26 16:55:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Oct 2006, barysza wrote:

    > Jak dziedziczę w spadku zobowiązania danej osoby, to powinienem dziedziczyć
    > także koszt nabycia akcji.

    No na rozum wypadałoby się zgodzić.
    Ale litera prawa AFAIK czegoś takiego nie przewiduje - jako że
    dziedziczone zobowiązania to są *niezapłacone* należności, a tu
    mamy 'były koszt' w postaci wartości już zapłaconej.

    pzdr, Gotfryd