  • 1. Data: 2005-01-13 01:22:12
    Temat: LCD w urzędach skarbowych ?
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    W 50% małych firm pracują komputery i monitory mające więcej niż 5-6 lat,
    które dawno już powinny być na śmietniku. Jednak ze względów ekonomicznych
    oraz innych ... zapewne jeszcze dłuuugo będą użytkowane. Jednak niektórzy
    chcieliby mieć znacznie lepiej.

    Związki zawodowe Pracowników Skarbowych tak sobie piszą do swojego ministra,
    powiadamiając przy tym Najwyższą Izbę Kontroli, Państwową Inspekcję Pracy no
    i oczywiście Szefa Służby Cywilnej:

    "Niestety, nadal wykorzystywane są urządzenia, które dawno powinny być
    wycofane z użytku nie tylko z uwagi na nie spełnianie przez nie
    jakichkolwiek norm bezpieczeństwa pracy i co za tym idzie stwarzanie
    możliwości uszkodzenia wzroku operatorów. Dotyczy to w szczególności
    wszystkich terminali znakowych, jeśli mają wypalone ekrany lub częstotliwość
    odświeżania ekranu mniejszą niż 70Hz oraz wszystkich monitorów CRT
    (szklanych) o przekątnej ekranu 15 cali (i mniej). Obszar widoczny na tych
    monitorach nie przekracza w praktyce 14,3 cali, co powoduje proporcjonalne
    zmniejszenie widocznych elementów. Dalsze użytkowanie monitorów 14" i 15"
    oraz starych terminali znakowych jest niezgodne ze wspomnianymi wyżej
    przepisami. Stare, wysłużone monitory powinny być wymienione na cyfrowe
    monitory 17 calowe z ekranami LCD oraz łączami DVI. Wprawdzie te monitory są
    jeszcze nadal droższe od 17-to calowych monitorów analogowych, ale w
    dłuższym okresie czasu monitory LCD są tańsze w eksploatacji. Praktycznie,
    ze względu na mniejszy pobór prądu oraz brak konieczności zakupu filtrów,
    różnica w cenie zwraca się po ok. 6 miesiącach eksploatacji."

    Policzmy więc tą opłacalność (ceny brutto):
    LCD 17" - 1500 zł
    CRT (kineskop) 17" - 500 zł, czyli różnica 1000 zł
    Zużycie prądu dla LCD to 40W (0,04 kWh), dla CRT 80W (0,08kWh)

    Przeliczając powyższe na złotówki:
    LCD - 0,040kWh * 8godz * 22dni * 0,35 zł/kWh = 2,46zł/ mies.
    CRT - 0,08kWh * 8godz * 22dni * 0,35 zł/kWh = 4,93zł/mies.

    Ja zapewne liczyć nie miem tak dobrze jak skarbowcy, ale wychodzi mi na to,
    że zakup jednego monitora (biorąc pod uwagę zużycie prądu - nowe monitory
    nie potrzebują już przecież filtrów) zwróci się po 404 miesiącach - czyli 33
    lata i kawałek !!!

    Objaśni mnie ktoś gdzie tu jest ten zwrot różnicy kosztów w ciągu 6 miesięcy
    ? Bo ja jakoś nie widzę.

    a oto link do pełnego dokumentu:
    http://www.skarbowcy.pl/index.php?module=subjects&fu
    nc=viewpage&pageid=80

    pozdr.

  • 2. Data: 2005-01-13 07:01:32
    Temat: Re: LCD w urzędach skarbowych ?
    Od: "toster" <t...@W...pl>

    "Robert" <r...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > CRT - 0,08kWh * 8godz * 22dni * 0,35 zł/kWh = 4,93zł/mies.
    >
    > Ja zapewne liczyć nie miem tak dobrze jak skarbowcy, ale wychodzi mi na

    Mam przed sobą ofertę na monitor LCD 17" z wbudowanymi głośnikami za 1000 zł
    Nie policzyłeś kosztu filtra.
    T.

  • 3. Data: 2005-01-13 08:00:02
    Od: "Andrzej W. \(usuń __nospam__\)" <a...@w...pl>

    > Mam przed sobą ofertę na monitor LCD 17" z wbudowanymi głośnikami za 1000
    > zł
    > Nie policzyłeś kosztu filtra.
    > T.

    Filtr do nowoczesnego monitora CRT, po co?
    Z moich obserwacji wynika, że użycie filtru powoduje znaczącą degradację
    jakości wyświetlanego obrazu a co za tym idzie zwiększenie szkodliwości.
    Nie chodzi tu o jakieś sprawy techniczne tylko o kurz odkładający się na
    ekranie pod filtrem, może 10% użytkowników demontuje filtr by go wytrzeć,
    reszta ustawia jasność i kontrast na maksa.

    Wracając jednak do tematu.
    LCD da się kupić za ok. 1200 PLN, na CRT trzeba przeznaczyć ok. 650 PLN.
    Są to ceny produktów "tanich ale rozsądnych", kupując produkty najtańsze
    zawsze się traci.
    Jak by nie patrzeć daje to 550 PLN różnicy.
    Biorąc pod uwagę, że te 550 PLN będę musiał zapłacić z własnej kieszenie a
    jedyny zysk który z tego będzie to to, że panienka z okienka będzie mogła
    sobie pograć w pasjansa na LCD to jestem PRZECIW!
    Administracja państwowa żyje z naszych pieniędzy, zgadzam się, że by dobrze
    działała musi mieć sprzęt dobrej jakości, pozwalający na komfortową pracę.
    W tej chwili takim sprzętem są monitory CRT 17".

    Pozdrawiam,
    Andrzej.

  • 4. Data: 2005-01-13 08:28:05
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    CRT o wiele bardziej się grzeją, nagrzewając pomieszczenie i powodując
    zwiększenie nakładów na klimatyzację. Może to wydaje się mało istotne, ale
    przy 8-12 stanowiskach w pomieszczeniu różnica robi się znaczna. LCD
    wydzielają o wiele mniej ciepła.

    Boa.

  • 5. Data: 2005-01-13 10:33:42
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <u...@u...net>

    "Boa" <u...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > zwiększenie nakładów na klimatyzację. Może to wydaje się mało istotne, ale
    > przy 8-12 stanowiskach w pomieszczeniu różnica robi się znaczna. LCD

    Bez przesady. Siedzialem kiedys na sali gdzie bylo ok. 30 monitorow CRT z
    poprzedniej epoki (14'', rok prod. ok. 1995) i jakos nie odczulem zeby
    grzaly.
    Moim zdaniem monitory LCD maja swoje zalety i sam taki mam w domu, ale nie
    uwazam, zeby bylo sensowne kupowanie ich do USów. Wystarcza w miare nowe CRT
    17''.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak
    GG 1213856

  • 6. Data: 2005-01-13 11:02:48
    Od: "LuK" <l...@U...o2.pl>

> [...]
    > działała musi mieć sprzęt dobrej jakości, pozwalający na komfortową pracę.
    > W tej chwili takim sprzętem są monitory CRT 17".

    niech kupia uzywane CRT, ktore spelniaja wszystkie nowsze normy. Chetnie
    moge im sprzedac plaskie 17'' CRT np. po 200zl/szt ;). A jakość taniego LCD
    wcale nie jest rewelacyjna....

    pozdrawiam
    .

  • 7. Data: 2005-01-13 11:19:34
    Od: "ts" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Boa" <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > CRT o wiele bardziej się grzeją, nagrzewając pomieszczenie i powodując
    > zwiększenie nakładów na klimatyzację. >

    Za to w zimie zmniejszają koszty ogrzewania!
    ts

  • 8. Data: 2005-01-13 11:29:55
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <u...@u...net>

    "LuK" <l...@U...o2.pl> wrote in message
    > niech kupia uzywane CRT, ktore spelniaja wszystkie nowsze normy. Chetnie
    > moge im sprzedac plaskie 17'' CRT np. po 200zl/szt ;). A jakość taniego
    LCD
    > wcale nie jest rewelacyjna....

    Jak za 200 to moze i ja kupie ;)
    A serio to takie monitory ktore spelniaja wszystkie nowsze normy i tak nie
    beda mogly byc starsze niz 3 lata. A takich nikt raczej nie sprzedaje.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak
    GG 1213856

  • 9. Data: 2005-01-13 11:37:12
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    Pointa:

    A my w robocie kodujemy po 10-12 h na dobe
    i taki IKS pyta, po co nam nowe, 17" CRT,
    skoro 15 jeszcze działają!!!

  • 10. Data: 2005-01-13 11:38:30
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    > A jakość taniego LCD wcale nie jest rewelacyjna....

    Ale zajmuje mało miejsca na biurku i ładnie wygląda.
    A dla pani z okienka w US to właśnie jest najwazniejsze.