  • 11. Data: 2004-02-24 20:58:48
    Temat: Re: lepsze prawo? czemu nie!
    Od: dp <d...@t...pl>

    http://www.dobreprawo.w.pl/
    http://www.dobreprawo.z.pl/

    Witam,
    kilka uwag do wypowiedzi Witka i Godfryda:

    1. Witek - przede wszystkim dzieki za pozytywny komentarz, to
    niesamowite, bo o niektorych rzeczach o ktorych piszesz myslalem
    doslownie w identyczny sposob :-)). Przede wszystkim - tak, mam nadzieje
    to niedlugo gdzies opublikowac. Kto uwaznie czyta prase na pewno
    zauwazyl, ze publiczna dyskusja na ten temat trwa od dawna. Pojawialy
    sie glosy m.in. ludzi z Rady Legislacyjnej (bardzo ciekawy artykul w
    Rzeczpospolitej, niestety wylecialo mi nazwisko autora). Prof. Jadwiga
    Staniszkis od dluzszego czasu mowi o koniecznosci decentralizacji wladzy
    - w jej artykulach pojawialy sie zreszta niesmiale analogie do struktury
    Internetu). Podobne akcje byly podejmowane w przeszlosci, dosyc
    nieudolnie niestety. Problemem zawsze bylo jedno i to samo - sygnal
    szedl od wladzy, pozniej zajmowala sie problemem horda prawnikow i
    "ekspertow". Nigdy - tak na prawde - zadna z tych akcji nie dotarla na
    poziom firm i obywateli, czyli do ludzi, ktorym na prawde zalezy. I to
    bylo ich glowna przyczyna upadku - brak motywacji. Szanse powodzenia ma
    jedynie cos, co idzie od dolu.

    2. Gotfryd - to prawda, ze historia referendow w Polsce nie jest
    imponujaca. Ale niby jaka ma byc??? W 1975 roku w Polsce byl srodkowy
    Gierek i slowo referendum kojarzyc sie moglo jedynie z akcja 3 x TAK.
    Jestesmy demokracja od 15 lat zaledwie i do dzisiaj kazdy czlowiek,
    ktory rwie sie do rzadzenia jest moralnie podejrzany, prawda? To jest
    cos, co nie przyjdzie samo, moze i moja inicjatywa spali na panewce i
    nic z tego nie wyjdzie. Ale moze ktos to przeczyta i za 5 albo 10 lat
    wroci do tego pomyslu. I z tego tez sie bede cieszyc. Mozecie wierzyc
    lub nie, ale od chwili, kiedy pierwszy raz pomyslalem o czyms takim
    minelo ponad 4 lata. Tyle czasu trzeba bylo czekac na odpowiedni moment.
    A jesli jest jedna szansa na tysiac, to ja sprobuje. Bo stawka jest wysoka.

    3. Gotfryd znowu - skoro wiesz co trzeba zrobic z KRUS - TO WLASNIE O TO
    CHODZI!!! Bo ja na przyklad nie wiem i nawet nie probuje inaczej
    twierdzic. Mowisz o czyms bardzo konkretnym, o problemie prawnym który
    powinien zostac rozwiazany. Napisz jakie masz zastrzezenia (co dziala
    nie tak) i jaki masz pomysl i bedzie kolejny punkt na liscie bykow w
    prawie do zalatwienia. A co ci szkodzi? Zmarnujesz 10 min., ale masz
    szanse zyskac cos duzo wazniejszego... Chyba warto, nie? ;-)

    4. Witek i Gotfryd - kupowanie glosow za piwo - to oczywiste, ze musi
    byc jakis system ratingow, wazenia glosow. Jakims pomyslem, o ktorym
    wstepnie myslalem bylo przydzielenie po polowie wagi decyzji ekspertom i
    "uzytkownikom". Podjęcie jakiejkolwiek decyzji musialoby sie wiazac z
    uzyskaniem ponad 50% glosow wazonych z obu grup. W ramach poszczegolnych
    grup (zwlaszcza ekspertow) moglby funkcjonowac dodatkowy system
    ratingowy np. taki jak w Allegro, gdzie eksperci nawzajem i uzytkownicy
    ocenialiby sie i kontrolowali. Zreszta, to jest robota dla Santorskiego
    albo dla jakichs innych mozgow od psychologii i socjologii a nie dla
    mnie :-)) Wiem, ze to jest problem i ze musi byc rozwiazany, ale
    wczesniej jest tysiac innych, chociazby to, ze strona stoi na jakims
    dennym blogu, a ja nie potrafie tego zrobic bardziej solidnie :-))

    Z nowosci - dodalem notke FAQ i krotkie odpowiedzi na najczesciej
    pojawiajace sie w mejlach pytania i komentarze.

    Zapraszam wiec ponownie do odwiedzin i do komentarzy. Zwlaszcza tych
    negatywnych :-))

    Pozdrawiam,
    dp

    http://www.dobreprawo.w.pl/
    http://www.dobreprawo.z.pl/

    PS. To naprawde sa dwa serwery - oczywiscie powyzsze linki to tylko
    redirect z tego samego Polbox'u, ale prowadza do dwoch roznych stron,
    ktore uzupelniam rownolegle, tak zeby zawsze mozna bylo sie polaczyc bez
    problemu.

  • 12. Data: 2004-02-24 22:19:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2004, dp wrote:
    [...]
> [...]
    >+ nieudolnie niestety. Problemem zawsze bylo jedno i to samo - sygnal
    >+ szedl od wladzy, pozniej zajmowala sie problemem horda prawnikow

    ...aż uziemili ? ;)
    [...]
    >+ 2. Gotfryd - to prawda, ze historia referendow w Polsce nie jest
    >+ imponujaca. Ale niby jaka ma byc???

    Taka sama jak historia wolności gospodarczej: bezpośrednio
    po zmianie ustroju były najlepsze (i chyba jedyne !) warunki
    do przeprowadzenia *realnych* referendów.
    Aczkolwiek nie da się ukryć że w "regułach" dot. owej DG sprzed
    lat iluś były większe dziury niż dziś, to sama dawka przepisologii
    krępującej... też była mniejsza.
    To samo w prawie: WTEDY były warunki dla zadania paru REALNYCH
    pytań. Dziś... dziś pytania może i są. Ale mogą być niewygodne
    a to partii rządzącej, a to kosciołowi, a to sprzeczne z umowami
    międzynarodowymi, a to w Konstytucji coś już jest... (poszczególne
    pozycje listy nie muszą być rozłączne :])

    [...]
> [...]
    >+
    >+ 3. Gotfryd znowu - skoro wiesz co trzeba zrobic z KRUS - TO WLASNIE

    Nie sądzę. Nie sądzę żeby chodziło: to był jeden z elementów
    Planu Haussnera. Odrzucony na wstępie.
    I nadaje się na dobry przykład o czym myślisz źle: rolnicy się
    nie godzą żeby "im zabrać", pomysłu jak rozwiązać problemy "praw
    nabytych" nie ma (a OBIECYWANO czasami dużo... i kto ma za to
    zapłacić ?) pytania "czy chcesz płacić XX na dopłaty na KRUS"
    reszcie społeczeństwa nikt nie ma odwagi postawić.
    A tu trzeba się zdecydować: czy produkcja rolnicza ma być
    *rynkowa* czy *nie*. Unia steruje w stronę odpowiedzi "nie"
    i to w wersji hm... nieakceptowalnej. Nie masz krowy ?
    To OK. A wiesz że jak sobie kupisz to NIE BĘDZIESZ MÓGŁ
    mleka od niej sprzedać sąsiadowi ? No chyba że "kwotę
    mleczną odkupisz" :] - Już wiesz. Absurd. Prawda.
    Acha: zdaje się że w Niemczech wychodzi kilka procent
    rolników. A u nas 1/3 - i z tym jest problem (ze skalą !)
    przy stosowaniu systemów "nierynkowych".

    >+ Bo ja na przyklad nie wiem i nawet nie probuje inaczej
    >+ twierdzic.

    Oj, wystarczy wiedzieć jaki jest procent dopłaty do
    KRUS żeby być świadomym iz taki stan MUSI powodować
    chęć do uzywania, naduzywania i czegoś tam jeszcze.

    [...]
    >+ 4. Witek i Gotfryd - kupowanie glosow za piwo - to oczywiste, ze musi
    >+ byc jakis system ratingow, wazenia glosow.

    Ależ oczywiście, zgoda.
    Tylko... kto i *jak* wprowadzi taki system ?? :)
    Przecież to jest "politycznie niepoprawne" :)
    Jak myślisz - jeśli będzie przedstawione realne oszacowanie
    czegokolwiek w kraju z podaniem kosztów oraz naciagane obietnice
    - za czym zagłosuje większość ?
    To już ma nie być kiełbasy wyborczej ?? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 13. Data: 2004-02-24 22:22:23
    Temat: Re: LINUX a Prawa Polskie - rozwazania "lobbysty"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2004, Witek Mozga wrote:
    [...]
    >+ > Tertio.... no ktoś na aktualne władze głosuje. To niby
    >+ >zmiana technologii zmieni sposób myślenia ?
    >+
    >+ Oczywiscie, ze nie. Dlatego nalezy rozwazyc powyzsze.

    Jeszcze powiedz jakim sposobem chcesz wprowadzać ową
    "technologię": JEŚLI nie głosowanie :>, to CO ? Rewolucja ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2004-02-24 23:55:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Feb 2004, Dobre Prawo wrote:
    [...]
    >+ Pisze tez krotko o historii Linuksa i o tym, jak doswiadczenia
    >+ z zupelnie innej branzy moga sie przydac przy tworzeniu lepszego prawa.

    Sprzeciw do wniosków.
    Cytuję:

    >+ Q:Systemy komercyjne też działajš nieŸle, dlaczego akurat Linux
    >+ stał się podstawš do tych rozważań?
    >+ A: Linux ma kilka niezaprzeczalnych zalet w porównaniu do systemów
    >+ komercyjnych, które lepiej się wpisujš w ideę tego przedsięwzięcia:
    >+ - Wszelkie błędy w systemie sš wykrywane i korygowane znacznie szybciej
    >+ niż w systemach korekcyjnych,

    ...miało być "komercyjnych" ?...
    sugeruję że nie mam pewności - brak podstaw do takiej dedukcji

    >+ z czego wynika też większe bezpieczeństwo i stabilnoœć systemu.

    sugeruję że znane mi są systemy przy których stabilność unix*ów
    nie wzbudzała szacunku, a lat temu parę... szkoda gadać.

    >+ - Dokładnie wiadomo kto odpowiada za każdš linijkę kodu.

    Tak ma być. I listing można kupić.

    >+ - Linux posiada bardzo dobrš i bogatš dokumentację kodu,

    ...j.w... i najlepiej jakby była dokumentacja *w ogóle*,
    sugeruję że jak ktoś nie zna pojęcia "Grey Wall" to dokumentacji
    nie widział ;) !

    >+ która - w przypadku systemu prawnego - ułatwiałaby zrozumienie
    >+ intencji autora

    FYI: o ile się nie mylę dyskusje sejmowe są dostępne. Faktem jest
    iż prac w Komisji nie zawsze to dotyczy. Faktem również jest
    iż często cytyję wnioski SN zaczynające się od: "truizmem jest
    że pierwszeństwo ma wykładnia językowa" - po polsku, to jak
    "przychodzi co do czego" to liczy się co ustawodawca ZAPISAŁ
    a nie o czym MYŚLAŁ

    >+ i interpretację prawa.

    Uwaga jak wyżej: interpretacje nie mają NIC wspólnego z intencją.
    Dobrze jest jak są zbieżne, można wtedy uznać że prawo było
    dobre...

    >+ - Kod jest opracowywany przez przez najbardziej zainteresowanych,
    >+ a więc najbardziej kompetentnych ludzi.

    Tu jest cała paczka zastrzeżeń i wyłączeń.
    Szczególnie jak np. pójdzie o podatki :> ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2004-02-25 05:51:47
    Od: m...@t...pl.nojunk (Witek Mozga)

    > Jeszcze powiedz jakim sposobem chcesz wprowadzać ową
    >"technologię": JEŚLI nie głosowanie :>, to CO ? Rewolucja ?

    Ja sadze, ze predzej czy pozniej, jesli internet bedzie coraz
    popularniejszy, to takie rozwiazanie niejako samo sie pojawi.
    Oczywiscie to nie kwestia roku czy dwoch, ale byc moze nawet kilku
    pokolen. Po prostu ludzie zaczna coraz wiecej rzeczy robic przez
    internet i w koncu powoli bedzie mozna przez internet zalatwic sprawe
    w urzedzie, rozliczyc PIT, wybrac radnego, w koncu posla, a w koncu
    samo przez sie stanie sie jasne, ze sejm nie jest potrzebny, bo kazdy
    moze brac poprzez internet czynny udzial w zyciu politycznym. My juz
    tego nie doczekamy, moze nasze dzieci.

    --
    Witek
    http://www.trimen.pl/witek/

  • 16. Data: 2004-02-25 05:59:39
    Od: m...@t...pl.nojunk (Witek Mozga)

    > Jeszcze powiedz jakim sposobem chcesz wprowadzać ową
    >"technologię": JEŚLI nie głosowanie :>, to CO ? Rewolucja ?

    No chyba, ze chodzilo Ci o ważenie głosow. Hm... to bedzie trudne. Jak
    uswiadomic ludziom, ze nie sa jednakowi i ze ich glosy nie sa tak samo
    wazne. Pachnie to utopia platonskiego Panstwa Filozofow. :(

    --
    Witek
    http://www.trimen.pl/witek/

  • 17. Data: 2004-02-25 13:02:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, Witek Mozga wrote:
    >+ >"technologię": JEŚLI nie głosowanie :>, to CO ? Rewolucja ?
    >+
    >+ No chyba, ze chodzilo Ci o ważenie głosow. Hm... to bedzie trudne.

    O to mi chodziło :)

    pozdrowienia, Gotfryd