  • 1. Data: 2009-02-08 07:29:31
    Temat: Legalna piramida finansowa
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    Witam,

    Zastanowiło mnie w niedzielę z rana jak to jest możliwe, że zwykły
    obywatel ma zakaz zakładania piramidy finansowej a np. takie państwo
    polskie już nie.

    No bo na przykład ZUS jest klasycznym, wręcz podręcznikowym przykładem
    działania piramidy finansowej (Ponzi scheme). Mianowicie pieniądze
    wpływające do tej instytucji od uczestników piramidy, będący u jej dołu
    czy też podstawy (płatnicy składek) są przeznaczane na bieżącą wypłatę
    pieniędzy osób będących na wyższym szczeblu tejże piramidy, czyli tych,
    którzy już kiedyś wpłacali i przez lata byli w niższych szczeblach w
    nadziei na awans w hierarchii piramidy.

    Kolejnym charakterystycznym elementem tejże piramidy jest to, że jeśli
    załamie się dopływ świeżej gotówki dostarczanej przez nowowerbowanych
    członków (młodzi, zaczynający płacić składki), to piramida niemal
    natychmiast zawali się i wszyscy jej uczestnicy w jednej chwili zostają
    bankrutami. Przecież to dokładnie ten sam schemat działania, który przez
    lata stosował Madoff.

    I teraz najważniejsze pytanie, którą ustawę mogę się powołać podając ZUS
    do sądu i prokuratury? Dlaczego ci oszuści mogą legalnie tworzyć
    nielegalny biznes a ja jako obywatel nie mogę? Do jakich instytucji mogę
    tych złodziei i oszustów podać, które skutecznie wymuszą zakończenie tej
    przestępczej w sposób oczywisty działalności?

    Pozdrawiam,
    BB

  • 2. Data: 2009-02-08 07:32:09
    Temat: Re: Legalna piramida finansowa
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Bad Behaviour pisze:

    > I teraz najważniejsze pytanie, którą ustawę mogę się powołać podając ZUS
    > do sądu i prokuratury? Dlaczego ci oszuści mogą legalnie tworzyć

    Na kogo głosowałeś w ciągu ostatnich 20 lat? Czy choć raz na partię,
    która postuluje zlikwidowanie tej piramidy finansowej?

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-02-08 07:46:35
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    Liwiusz wrote:
    > Na kogo głosowałeś w ciągu ostatnich 20 lat? Czy choć raz na partię,
    > która postuluje zlikwidowanie tej piramidy finansowej?

    Raz głosowałem na UPR a raz na Eliasza Ilasza (chyba jakoś tak się
    nazywał). Serio, bo mam dosyć tych opasłych mord, od lat tych samych,
    które nas okradają.

    Ale poważnie pytam, gdzie mogę zaskarżyć ZUS za stosowanie zakazanego
    mechanizmu finansowego? Może jakaś instytucja międzynarodowa?

  • 4. Data: 2009-02-08 08:20:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Bad Behaviour pisze:

    > Raz głosowałem na UPR a raz na Eliasza Ilasza (chyba jakoś tak się
    > nazywał). Serio, bo mam dosyć tych opasłych mord, od lat tych samych,
    > które nas okradają.

    Liwiusz Ilasz :)

    > Ale poważnie pytam, gdzie mogę zaskarżyć ZUS za stosowanie zakazanego
    > mechanizmu finansowego? Może jakaś instytucja międzynarodowa?

    Poważnie to nigdzie. Nie wierzysz chyba, że jakiś polski sąd wywróci
    ten system do góry nogami? Instytucje europejskie też nie pomogą, tam
    przecież jest podobnie.

    Niestety pozostaje nam tylko czekać, aż ten system zbankrutuje i
    budżetowi zabraknie pieniędzy na dotacje. To już naprawdę niedługo. Żal
    mi tylko dzisiejszych 20-latków, 30-latków, czy nawet 40-latków, którzy
    wierzą, że dostaną emeryturę z ZUS (a najbardziej mi żal ludzi, którzy
    specjalnie zabiegają o legalną pracę, ponieważ "będzie im się liczyć do
    emerytury" - nie dość, że zazwyczaj zarobią mniej na rękę, to jeszcze na
    starość dostaną w dupę). Nie od dziś jest znane powiedzenie: dlaczegoś
    biedny? Boś głupi...

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-02-08 09:26:26
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    Liwiusz wrote:
    > Liwiusz Ilasz :)

    To Ty jestes ten Liwiusz? :)

  • 6. Data: 2009-02-08 10:04:04
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Od lat pomstuję na ZUS, ale muszę otwarcie przyznać, że obecny kryzys
    ujawnił jeden duży plus tego "geszeftu". Podczas gdy zawirowania giełdowe
    zżarły to, co zarobiły komercyjne instytucje typu kolejny filar to ZUS-owi
    nic sie nie stało. Niezależnie od kryzysów i wahań obecni płatnicy ZUS
    utrzymują emerytów i żadna inflacja, czy kryzys tego nie zakłóci. Jest to w
    patent na przeniesienie w czasie pieniędzy.
    Problem tylko w tym, że koszty mają za wysokie i marnują dużą część naszych
    pieniędzy - przerosty płacowe i kadrowe, marmurowe pałace itp.
    Jacek

  • 7. Data: 2009-02-08 10:14:06
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    Jacek wrote:
    > Od lat pomstuje na ZUS, ale musze otwarcie przyznaae, ?e obecny kryzys
    > ujawni? jeden du?y plus tego "geszeftu". Podczas gdy zawirowania gie?dowe
    > z?ar?y to, co zarobi?y komercyjne instytucje typu kolejny filar to ZUS-owi
    > nic sie nie sta?o. Niezale?nie od kryzysów i wahan obecni p?atnicy ZUS
    > utrzymuj? emerytów i ?adna inflacja, czy kryzys tego nie zak?óci. Jest to w
    > patent na przeniesienie w czasie pieniedzy.

    Moze i chwilowo daja pozory stabilnosci. Ale nie zapominaj, ze ZUS co
    miesiac musi pozyczac kila miliardow PLN, zeby w ogole moc wyplacac
    biezace swiadczenia. Ciekawe jak dlugo tak pociagna. Ale wydaje sie, ze
    jak zabraknie nowych dawcow kapitalu dla piramidy (coraz wyzsze
    bezrobocie) to ZUS moze w koncu upasc.

  • 8. Data: 2009-02-08 10:16:12
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 08-02-2009 o 11:04:04 Jacek <m...@w...pl> napisał(a):

    > Problem tylko w tym, ?e koszty maj? za wysokie i marnuj? du?? cze?ae naszych
    > pieniedzy - przerosty p?acowe i kadrowe, marmurowe pa?ace itp.

    Problem w tym że jest przymusowy. Nikt Ci przecież nie broni
    dobrowolnie płacić obecnym emerytom tudzież przenosić kapitału w czasie.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-02-08 10:20:48
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-08, Bad Behaviour <b...@b...co.nz> wrote:

    [...]

> [...]
    > biezace swiadczenia. Ciekawe jak dlugo tak pociagna. Ale wydaje sie, ze
    > jak zabraknie nowych dawcow kapitalu dla piramidy (coraz wyzsze

    Nie upadnie. Będzie dotowany z podatków.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2009-02-08 11:20:55
    Od: Bad Behaviour <b...@b...co.nz>

    Tomek wrote:
    > Problem w tym że jest przymusowy. Nikt Ci przecież nie broni
    > dobrowolnie płacić obecnym emerytom tudzież przenosić kapitału w czasie.

    Przymusowa piramida. To dopiero jest megaprzekręt.