  • 21. Data: 2008-01-29 12:15:46
    Temat: Re: Lewe faktury
    Od: m...@g...com

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi... daliście mi wiele do myślenia -
    macie rację zacznę od sprawdzenia czy taka działalność istnieje, a
    potem będe się martwił. Jeszcze raz dzieki!

  • 22. Data: 2008-01-29 12:57:40
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2008 00:15:17 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Zastanówmy się.
    [...]
    > A taki przedsiębiorca (ten DLA którego coś robią), któremu ktoś
    > "świadczy osobiście", nie ma aby przypadkiem obowiązków płatnika
    > dla podatku dochodowego i ZUS?

    A tego to nie wiem - kolejny aspekt :) Wie ktoś?
    Ale podejrzewam, że jeśli ktoś by został w ten sposób wprowadzony w błąd,
    to chyba mimo wszystko nie musiałby ZUSu oszustowi płacić ;)

    > Jak "sympatyczna_poczta" pisze obok, akurat to może być legalne :),

    No wiadomo - wiele jest nietypowych przypadków, ale właśnie w tym rzecz że
    są nietypowe :D

    > Niemniej w większych firmach na ogół bez przedstawienia "wyciągu
    > z EDG" na ogół nie chcą ze mną rozmawiać (i jeszcze przekonywać
    > muszę, że wpis sprzed roku jest równie dobry jak "z nie później
    > niż 60 dni" :]

    Jeśli mi zapłacą tyle żebym dla nich marnował pół dnia jadąc do centrum,
    szukał miejsca parkingowego, stał w kolejkach - to może się zastanowię :)

    > ???
    > Kserokopia i "dane aktualne na...".

    No to jeśli ktoś czymś takim się zadowoli to na co mu ten papierek w ogóle? :)

    > Widocznie za mało Ci płacą, żeby się opłacało taki świch skserować
    > lub przepuścić przez skaner i drukarkę :P, ja pisałem "przy większych
    > kwotach", przy których kartkę papieru mogę odżałować ;)

    Papierek to mu mogę dostarczyć, ale brać nowego z UM nie mam zamiaru.
    Do tego właśnie by były potrzebne ww. "większe kwoty" :>

    > A ze sprawdzaniem to prawda, niemniej "w razie czego" ma się
    > podpisane oświadczenie - dowód ewentualnego usiłowania wprowadzenia
    > w błąd. Sprawdzać można wtedy już telefonicznie, nie ruszając
    > się zza biurka, co zazwyczaj kontrahent woli :>

    Równie dobrze można prosić o potwierdzenie mailem, że się prowadzi
    działalność. Żeby skanować muszę odpalać vmware z windą... ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 23. Data: 2008-01-29 12:59:26
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2008 07:28:26 +0100, Piotrek napisał(a):
    > Jak żywo przypomina mi to sytuację z początku lat 80.
    >
    > Spytałem jakiegoś robotnika wykonującego usługę w sklepie po drugiej
    > stronie ulicy za ile by mi podobną usługę wykonał. No i odpowiedź była
    > "nie opłaca mi się".

    Ja po prostu cenię swój czas, latać do UM żeby spełnić fanabernie
    _potencjalnego_ klienta to mogę pod warunkiem że on mi za to zapłaci ;)

    Pozdrawiam,

  • 24. Data: 2008-01-29 13:18:13
    Od: Arsen99 <a...@g...pl>

    > Wedle najnowszych przepisów mozesz utracic mozliwosc odliczeni atych
    > fasktur.
    >
    > Nie wiem czy dobrze pamietam, ale na tobie ciazy obowiazek sprawdznia
    > firmy, czy istnieje.
    >
    > Wiec sprawdz ją, jelsi ni eistnieje to zapytasz gdzie to zglosci.
    >
    > I nie miej sentymentów, bo za sentymenty to ty bekniesz predzej lub pozniej.

    Nawiązując do tej wypowiedzi zacytuje gazetę podatkową z 21 stycznia
    tego roku :

    "Podatnik VAT nie powinien odpowiadać za brak rejestracji kontrahenta

    Jeżeli sprzedaż wystąpiła, a jedynie podmiot jej dokonujący nie
    dopełnił stosownych wymagań rejestracyjnych, i doszło do wykonania
    usługi oraz wystawienia faktury VAT, to trudno uznać, iż w takim
    przypadku nabywca powinien ponosić negatywne skutki takiego działania
    sprzedawcy.

    Tak uznał WSA w Olsztynie w wyroku z dnia 7 listopada 2007 r., sygn.
    akt I SA/Ol 486/07. Organy podatkowe pozbawiły podatnika prawa do
    odliczenia VAT z otrzymanych przez niego faktur z uwagi na to, że ich
    wystawca został wykreślony z rejestru podatników VAT. Jako podstawę
    prawną rozstrzygnięcia organ podatkowy wskazał art. 19 ust. 1 i 2
    starej ustawy o VAT, art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) nowej ustawy o VAT
    oraz § 48 ust. 4 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
    22 marca 2002 r., § 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Z brzmienia przepisów wykonawczych
    obowiązujących zarówno przed 1 maja 2004 r., jak i po tej dacie
    wynika, że w przypadku gdy sprzedaż towarów lub usług została
    udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez
    podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do ich wystawiania, faktury te
    nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu
    różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

    Podatnik nie zgadzając się z takim stanowiskiem złożył skargę do WSA,
    który przyznał mu rację i uchylił decyzję organu podatkowego.

    Uzasadniając swoje stanowisko Sąd podkreślił, że VAT, będący podatkiem
    od wartości dodanej, jest podatkiem, którego zasadniczą cechą
    konstrukcyjną jest fundamentalne prawo podatnika do obniżenia kwoty
    podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i
    usług. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z
    koncepcji neutralności są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT
    jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej. Takie
    rozumienie zasady neutralności potwierdza orzecznictwo ETS, a
    pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego w
    sytuacji, której dotyczyła rozstrzygana sprawa, było nieuprawnione.
    Zdaniem Sądu nie do zaakceptowania są bowiem sytuacje, w których
    ustawodawca wprowadza regulacje niekorzystne dla podatników
    działających zgodnie z prawem, chcąc w ten sposób "ograniczyć"
    działania podatników "nieuczciwych". Tak właśnie należy ocenić normę
    zawartą w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o VAT."

    Kiedy to uzasadnienie zostało wydane nie napisali wiec może jeszcze w
    2007, aczkolwiek moim zdaniem zaprezentowane jest tu dość zdrowe
    podejście do tematu.

  • 25. Data: 2008-01-29 15:52:46
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Jeśli mi zapłacą tyle żebym dla nich marnował pół dnia jadąc do centrum,
    > szukał miejsca parkingowego, stał w kolejkach - to może się zastanowię

    Możesz wysłać wniosek pocztą, opłatę wnieść na konto urzędu. W większości
    wypadków masz po tygodniu w skrzynce.

    p. m.

  • 26. Data: 2008-01-29 17:36:13
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 29-01-2008 o 16:52:46 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Możesz wysłać wniosek pocztą, opłatę wnieść na konto urzędu. W większości
    > wypadków masz po tygodniu w skrzynce.

    We Wrocławiu można telefonicznie sprawdzać wpisy w EDG - w innych miastach
    może być podobnie

    pozdr,
    tommyz

  • 27. Data: 2008-01-29 18:07:41
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > Czy mogę mieć z tego powodu jakieś problemy? Czy tamta firma będzie
    > miala problemy?

    Z całej tej gadaniny najciekawsza wydaje mi się mozliwość, ze mozesz
    poniesc konsekwencje cudzego oszustwa.

    Swietne podejscie. W sumie bardzo praktyczne. Podatnicy sami na siebie
    donoszą ... ze strachu. Po co panstwo ma wydawac kasę na aparat
    śledczy, skoro sam podatnik nakabluje.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 28. Data: 2008-01-29 18:33:50
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 29-01-2008 o 19:07:41 KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Swietne podejscie. W sumie bardzo praktyczne. Podatnicy sami na siebie
    > donoszą ... ze strachu. Po co panstwo ma wydawac kasę na aparat

    Co innego gość który mówi otwartym textem że nie ma firmy
    i zrobi bez fakturki za pół ceny, a co innego oszust który udaje że działa
    legalnie,
    wystawia ładniutkie fakturki i naraża innych.
    Co oczywiście nie zmienia faktu że ponoszenie konsekwencji za cudze
    oszukaństwa jest ..... wiadomo czym.

    pozdr,
    tommyz

  • 29. Data: 2008-01-29 19:38:30
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-01-29, t...@o...pl <t...@o...pl> wrote:

    > We Wrocławiu można telefonicznie sprawdzać wpisy w EDG - w innych miastach
    > może być podobnie

    W Poznaniu - przez internet.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 30. Data: 2008-01-29 19:59:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2008, Jacek Osiecki wrote:

    > No to jeśli ktoś czymś takim się zadowoli to na co mu ten papierek w ogóle? :)

    Pisałem niżej:
    [...]
    > Równie dobrze można prosić o potwierdzenie mailem,

    Chyba dawno nie sprawdzałeś co to jest "pisemne oświadczenie".
    Otóź jest ono *podpisane*.
    Masz certyfikat, żeby wysyłać mailem? To ja za cienki jestem :>

    > Pozdrawiam,

    Wzajemnie :) - Gotfryd