  • 1. Data: 2003-04-14 20:51:31
    Temat: Likwidacja działalności a rozliczenie roczne?
    Od: "Paweł S." <p...@w...pl>

    Witam!
    Przejrzałem - fakt, że pobieżnie (więc może i niedokładnie) sporo wątków i
    nie odnalazłem frapującego mnie problemu (a wlaściwie jego rozwiązania).
    Proszę więc o pomoc.
    W roku 2002 (z dniem 30 kwietnia) nastąpiła likwidacja działalności
    gospodarczej. Po przeprowadzeniu remanentu likwidacyjnego złożony został
    PIT-5 oraz PIT-5/X, na podstawie których odprowadzono należny zryczałtowany
    podatek dochodowy.

    Proszę o informację - czy mam uwzględnić w rozliczeniu rocznym (PIT-36)
    uzyskany dochód z ddziałalności (tj. do IV 2003) i naliczony od niego
    zryczałtowany podatek dochodowy (PIT-5/X)?

    Pozdrawiam

    Paweł

  • 2. Data: 2003-04-15 13:13:19
    Od: "ahs" <a...@w...pl>

> [...]
    > uzyskany dochód z ddziałalności (tj. do IV 2003) i naliczony od niego
    > zryczałtowany podatek dochodowy (PIT-5/X)?

    Oczywiscie, sa nawet na to (zryczltowany podatek) odpowiednie rubryki

    AHS

  • 3. Data: 2003-04-16 13:15:53
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł S." <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > uzyskany dochód z ddziałalności (tj. do IV 2003) i naliczony od niego
    > zryczałtowany podatek dochodowy (PIT-5/X)?

    IMO (99,9%) jak najbardziej TAK, pit-5 ma charkter "zaliczkowy" tzn. przez cały rok
    płacisz comiesięczne zaliczki (lub nie) ale
    ostatecznie rozliczasz sie rocznie własnie w PIT-36 + ewentualne załączniki, jeśli
    taka potrzeba.

    Sark

  • 4. Data: 2003-04-16 20:32:17
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    cały rok płacisz comiesięczne zaliczki (lub nie) ale
    > ostatecznie rozliczasz sie rocznie własnie w PIT-36 + ewentualne załączniki,

    I tak i nie.
    Tak - do PIT-36 przychód, koszty i zaliczki na podatek od dochodów z
    prowadzonej DG.
    Nie - zryczałtowany podatek dochodowy od remanentu likwidacyjnego.

    W picie rocznym uwzględniasz remanent likwidacyjny tylko wtedy, gdy likwidacja
    jest w grudniu ( bo za grudzień nie składa się PIT-5/X).
    Obliczony na PIT-5/X ( złożony w którymś z miesięcy od stycznia do listopada)
    podatek zryczałtowany nie jest zaliczką, jest podatkiem "ostatecznym" i nie
    podlega sumowaniu z innymi dochodami.

    Rozumiem,że za kwiecień złożyłeś ostatni w 2002 roku PIT-5
    Pamiętaj jednak by w PIT-36 uwzględnić kwotę wpłaconych zaliczek na podatek we
    właściwej wysokość. Jest to na ostatnim PIT-5 - "suma należnych zaliczek od
    początku roku").
    Do tych zaliczek dodany był podatek zryczałtowany od remanentu i dlatego
    wpłata podatku za kwiecień była większa o kwotę tego ryczałtu.

    Ryszard

  • 5. Data: 2003-04-16 22:19:10
    Od: "Paweł S." <p...@w...pl>

    Witam!
    Dziękuję za zainteresowanie. :-)
    W tzw. międzyczasie spróbowałem sam sprawę rozstrzygnąć i uzyskałem "ciekawe
    wyniki".
    W US (Toruń) udzielono mi informacji, że ani dochodu ani podatku od niego
    nie muszę w PIT-36 wykazywać.
    Argumentacja była podobna do tego co pisze Ryszard G (w części na "Nie"):

> [...]
    listopada)
    > podatek zryczałtowany nie jest zaliczką, jest podatkiem "ostatecznym" i

    Jednak widząc niepewne zachowanie odpowiadającego w US, zacząłem wertować i
    PIT'a (przepraszam za słowo), i instrukcję, i zasięgać informacji tu i
    ówdzie.
    Na moją logikę powininem wykazać i dochody, i podatek (odprowadzony w
    postaci zryczałtowanej).
    I o dziwo, taką informację uzyskałem, dzwoniąc tym razem, z naszego US. Pani
    ze zdziwieniem wysłuchała, że zostałem inaczej wcześniej poinformowany przez
    kolegę (?) z pracy.
    Potwierdziła mi to znajoma księgowa, przy okazji informując o innym sposobie
    wyliczenia dochodu i kosztów (po remanencie), na co zwraca uwagę Ryszard G.
    Na szczęście korekta ta wychodzi z korzyścią dla mnie! :-)

    Ot i tyle!
    Jak każda bajka i ta historia winna mieć swój morał.
    A więc: uwaga na informacje uzyskiwane z US - wcale nie muszą być pewne!

    Pozdrawiam serdecznie,
    życząc przy okazji wszystkiego najlepszego na zbliżające się Święta Wielkiej
    Nocy

    Paweł