  • 1. Data: 2007-07-22 21:11:26
    Temat: Moze NTG... czy moge kupic cos on-line na paragon a pozniej chciec fakture na firme?
    Od: "Krzysiek" <n...@s...nie>

    Witam...

    Prawo pozwala na 10dniowy okres zwrotu towaru zakupionego przez internet na
    przyklad.

    Kupuje monitor LCD przykladowo, biore paragon (choc mam firme).

    Stwierdzam ze ma bad pixele - odsylam w stanie nienaruszonym, maja mi oddac
    pieniadze zgodnie z prawem. Wszystko ok bo nie kupowalem na firme.

    Ale ja fakture musze miec wiec jesli monitor przez 10dni okaze sie sprawny w
    100% to prosze firme o wystawienie faktury - musza mi wystawic prawda?

    Ogolnie przez 10dni udaje ze kupuje na osobe fizyczna, prywatnie do moich celow
    (udaje to w "" bo po prostu prosze tylko o paragon, w razie co odsylam towar bo
    sklep nie wie ze jestem "firma" ani na firme nie kupilem).

    Jak mi sie spodoba to prosze o fakture (po tygodniu np.)

    Czy tak mozna ominac ten zapis o mozliwosci zwrotu towaru tylko w przypadku
    sprzedazy firma - kowalski (jakbym od razu kupil na fakture to bym nie byl
    kowalski i przepis niemialb zastosowania!)?

    dziekuje.

  • 2. Data: 2007-07-23 03:13:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Jul 2007, Krzysiek wrote:

> [...]
    > 100% to prosze firme o wystawienie faktury - musza mi wystawic prawda?

    Kiedyś już pytałem (chyba i tu i na .prawo) czy ew. udowodnienie
    nadużywania uprawnień konsumenckich da się ścigać jako oszustwo :)

    > Czy tak mozna ominac ten zapis o mozliwosci zwrotu towaru tylko w przypadku
    > sprzedazy firma - kowalski

    Teoretycznie na przeszkodzie stoi art.5 KC (przeczytaj) oraz właśnie
    przepisy karne.
    Ja tam bym, jakbym monitory sprzedawał, dawał wszystkim f-ry :]
    ze stosowną adnotacją - "zakup na cele"...

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-23 06:57:51
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 22 lipca 2007 23:11
    (autor Krzysiek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <f80h84$jo7$1@atlantis.news.tpi.pl>):

    > Czy tak mozna ominac ten zapis o mozliwosci zwrotu towaru tylko w
    > przypadku sprzedazy firma - kowalski (jakbym od razu kupil na fakture to
    > bym nie byl kowalski i przepis niemialb zastosowania!)?

    No właśnie pytanie czy aby na pewno. Bo gdzieś mi się obiło o uszy, że
    przedsiębiorca kupujący do odsprzedaży to co innego, a kupujący dla siebie
    to co innego. I że to drugie to zakup konsumencki. Ale oczywiście to tak
    tylko cośtam gdzieśtam mi dzwoni.

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    napisz tu: p...@f...hu i...@h...pl n...@h...pl
    s...@w...pl o...@z...katowice.pl i...@b...pl s...@o...pl

  • 4. Data: 2007-07-23 07:04:59
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 22 Jul 2007 23:11:26 +0200, Krzysiek napisał(a):

> [...]
    > sprzedazy firma - kowalski (jakbym od razu kupil na fakture to bym nie byl
    > kowalski i przepis niemialb zastosowania!)?

    Jeśli deklarowałeś, że kupujesz jako konsument to fakturę ci mają
    obowiązek wystawić gdy dostarczysz im paragon, ale nie mają obowiązku

    - wpisać na fakturze nazwy twojej firmy

    - wpisać na fakturze twojego NIP-u

    - wysłać ci faktury (może czekać na ciebie w siedzibie ich firmy - bardzo
    skuteczna metoda na tych co utrudniają życie sprzedawcy)

  • 5. Data: 2007-07-23 07:47:20
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 23-07-2007 o 05:13:23 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > przepisy karne.
    > Ja tam bym, jakbym monitory sprzedawał, dawał wszystkim f-ry :]
    > ze stosowną adnotacją - "zakup na cele"...

    A ja kilka rzeczy już tak kupiłem, bez zamysłu "oszukiwania".
    Po prostu stwierdziłem że coś może być kosztem, albo że jednak
    na cele DG to przeznacze - wtedy wycieczka po fakturkę i jush

  • 6. Data: 2007-07-24 08:54:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jul 2007, t...@o...pl wrote:

    > A ja kilka rzeczy już tak kupiłem, bez zamysłu "oszukiwania".
    > Po prostu stwierdziłem że coś może być kosztem,

    ...to OK, sprzedawca jest sobie sam winien, że nie spytał na
    jaki cel kupujesz (patrz niżej), bo rzeczywiście nie ma zakazu
    zakupu czegoś w celu DG bez zaliczenia tego w koszty...

    > albo że jednak
    > na cele DG to przeznacze - wtedy wycieczka po fakturkę i jush

    Jeśli piszesz o zaliczeniu w koszty "bezpośrednio" czegoś, co nie
    zostało zaliczone na podstawie przepisów szczegółowych (konkretnie
    mam na myśli ST i zaliczanie amortyzacji - bo tam prawo do zaliczenia
    w KUP daje samo "bycie właścicielem"), to takie postawienie sprawy
    pozbawia podatnika prawa do zaliczenia w KUP :>

    Fakt "przeznaczenia na cele DG" nigdzie nie jest wymieniony w ustawie
    jako uprawnienie zaliczenia w koszty - warunkiem jest *nabycie
    w celu*!
    Nabycie w innym celu (konsumenckim), a dopiero później przeklasyfikowanie
    "przeznaczenia" tego nabycia na cele DG, nie uprawnia do ujecia
    wydatku w koszty :)
    W szczególności zmiana przeznaczenia "wyposażenia" (czyli ST podatkowo
    traktowanych jako "zwykły koszt") nie uprawnia do zaliczenia w KUP!

    Sam bym tego nie wymyślił :], jak zaczynałem pisywała to doradczyni
    - Orka, która wszelkie taki pomysły kasowała prośbą o podanie podstawy
    prawnej :>
    Zacytuję:
    +++
    Art. 22
    1. Kosztami uzyskania przychodów sš
    koszty poniesione w celu
    ^ ^ ^
    osišgnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia Ÿródła
    przychodów, z wyjštkiem kosztów wymienionych w art. 23 [...]
    ---

    Prawo nie pozwala na zaliczenie w KUP czegoś, co nabyło się
    *w innym celu*, chyba że istnieje przepis szczegółowy.

    Dlatego piszę, ze jako sprzedawca (na Twoje szczęście nie sprzedaję
    nic w roli sklepu :)) na każdej fakturze pisałbym (po uprzednim
    zapytaniu nabywcy) odpowiednio "nabycie w celu konsumenckim" albo
    "nabycie w celu gospodarczym lub zawodowym", a jakby f-ry nie
    chciał to oświadczenie bym brał na numer seryjny towaru ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-07-24 09:05:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Jul 2007, Wrak Tristana wrote:

> [...]
    > przedsiębiorca kupujący do odsprzedaży to co innego, a kupujący dla siebie
    > to co innego. I że to drugie to zakup konsumencki.

    Tristan, weź Ty może przepis i sprawdź ;)
    Sprzedażą konsumencką nie jest zakup na cel gospodarczy ani zawodowy
    - DOWOLNY. Nieważne czy "dla potrzeb firmy" czy na sprzedaż, ba,
    wcale nie musi to być "dla firmy"! Wystarczy jak ktoś tak kupiony
    sprzęt wykorzystuje do zarabiania/zawodowo.

    W szczególności przepisy konsumenckie bywają nadużywane np. przez
    fotografów, którzy świadczą usługi osobiscie, pecety przez
    osoby które również zlecenia i "dzieła autorskie" na nich
    tworzą, wszelkich pracowników którzy robią na własnym sprzęcie
    coś "dla zakładu" (i w szczególności zakład im płaci za "korzystanie
    z własnych narzędzi") itp.

    Prawda, nie słyszałem jeszcze o przypadku aby ktoś skutecznie
    ścigał takiego "konsumenta", sprzedawcy na ogół kładą uszy po sobie
    i stosują "przepisy konsumenckie" tylko dlatego, że "na fakturze
    nie ma firmy".
    A podsunięcie pod nos kartki z oświadczeniem i objaśnieniem wyżej
    podanych przykładów mogłoby niejednemu uświadomić, że za oszustwo
    to do 3 lat "darmowego pobytu" dają ;)

    Przeczytałem post jureq, i przyznaję że ma rację również na
    działanie post factum: skoro klient wziął paragon, to znaczy
    sprzedawca był powiadomiony o sprzedaży konsumenckiej (w przeciwnym
    przypadku miałby obowiązek wydania f-ry), więc wystawienie
    f-ry "nie na firmę" z dopiskiem "na cele konsumenckie"
    wydaje się być uzasadnione :)

    > tylko cośtam gdzieśtam mi dzwoni.

    Pewnie znowu jakiś geniusz wymyślił, że "przepis da sie obejść",
    nie biorąc pod uwagę PDoOF (brak podstawy zaliczenia w wydatki zakupów
    dokonanych w innym celu), KK (podawanie danych w celu wprowadzania
    w błąd czyli oszustwo) itp :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-07-24 09:41:59
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Zgoda, ale ja kupowałem na cele DG, ale nie brałem faktury gdyż
    nie byłem pewien czy da się to wrzucić w koszty.
    Po sprawdzeniu przepisów - że się da - biegłem po fakturę.
    Wszytsko gra :) ?

  • 9. Data: 2007-07-24 09:51:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 24 Jul 2007 11:41:59 +0200, t...@o...pl napisał(a):

    > Zgoda, ale ja kupowałem na cele DG, ale nie brałem faktury gdyż
    > nie byłem pewien czy da się to wrzucić w koszty.
    > Po sprawdzeniu przepisów - że się da - biegłem po fakturę.
    > Wszytsko gra :) ?

    Nie gra. Sprzedawca pytał cię czy chcesz to na firme czy na osobę
    fizyczną. Jeśli mówiłeś, że na osobę fizyczną to zazwyczaj dawał ci paragon
    fiskalny. Gdy firmę to pytał o dane i wystawiał fakturę - nawet
    jeśli nie miałeś ochoty jej brać - wtedy zostawała u niego w jakiejś
    teczce,potem mogłeś ją odebrać.
    Ja wiem, że to teoria i w praktyce wygląda to często tak, że na
    podstwie zwrotu paragonu fiskalnego wystawia się fakturę na dowolną firmę.
    Sprzedawca musi jednak uważać aby w ten sposób nie przekroczyć terminu
    wystawienia faktury. Dodatkowo teoretycznie rzecz biorąc dociekliwy
    kontroler widząc fakture dla firmy z podpiętym paragonem fiskalnym może u
    nabywcy zakwestionować zakup "W CELU" gospodarczym co jak zawsze podkreśla
    Gotfryd mogłoby skutkować wyrzuceniem z KUP.

  • 10. Data: 2007-07-24 10:01:28

    Dnia 24-07-2007 o 11:51:42 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

    > Nie gra. Sprzedawca pytał cię czy chcesz to na firme czy na osobę
    > fizyczną. Jeśli mówiłeś, że na osobę fizyczną to zazwyczaj dawał ci
    > paragon
    > fiskalny.

    Nikt się o nic nie pytał. W MM kupuje się na paragon, a faktury wystawiają
    w serwisie. W serwisie była kolejka i niechciało mi sie stać.
    Nie będzie kontroler pluł w twarz :)