  • 1. Data: 2003-07-29 23:21:37
    Temat: NIP-1 a faktyczna data rozpoczecia DG - chyba problem :(
    Od: "Domino" <n...@s...pl>

    we wpisie do ewidencji podalem jako przewidywana date rozp. DG 1.6.2003,
    w formularzu NIP-1 rowniez 1.6.2003. do tej pory nie rozpoczalem DG, ani
    nie powiadomilem ZUSu (wiem, termin do 7 dni). jak na razie ani ZUS ani US
    sie nie upominaly. jak powinienem postapic w takiej sytuacji (czekac az sie
    upomna czy dzialac) i czy groza mi jakies sankcje?

    /Domino

  • 2. Data: 2003-07-30 07:07:41
    Od: "KK" <n...@n...com>

    "Domino" <n...@s...pl> wrote in message
> [...]
    sie
    > upomna czy dzialac) i czy groza mi jakies sankcje?

    Mandacik karno-skarbowy - duża szansa, że Cię wyłapią - mój kumpel miał 500
    zł. Ja kiedyś zapłaciłem 400 zł za spóźniony VAT-7.

    Pozdrawiam
    KK

  • 3. Data: 2003-07-30 12:15:08
    Od: "Domino" <n...@s...pl>

> [...]
    500
    > zł. Ja kiedyś zapłaciłem 400 zł za spóźniony VAT-7.

    ok, to nie tak zle.
    czyli jak mnie wylapia to 500 a jak sam sie teraz zglosze to pewnie niewiele
    mniej.

    a wszelkie naleznosci dla ZUS od tamtego dnia rowniez trzeba pokryc tak
    jakbym prowadzil DG?

  • 4. Data: 2003-07-30 14:29:56
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    Użytkownik "Domino" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > czyli jak mnie wylapia to 500 a jak sam sie teraz zglosze to pewnie
    niewiele
    > mniej.

    lepiej się sam zgłoś, wyraź "czynny żal" i poproś o niski wymiar kary

    oczywiście uzasadnij dlaczego nie dokonałeś odpowiednich czynności wcześniej
    (np. z powodu niewiedzy)

    w urzędzie pracują ludzie i jak akurat nie będą mieć złego humoru to może
    się uda bezboleśnie

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 5. Data: 2003-07-30 22:40:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jul 2003, Domino wrote:

    >+ > > we wpisie do ewidencji podalem jako przewidywana date rozp. DG
    >+ 1.6.2003,
    >+ > > w formularzu NIP-1 rowniez 1.6.2003. do tej pory nie rozpoczalem DG,

    No chwila: właśnie zeznałeś że zgłosiłeś rozpoczęcie, czyli
    rozpocząłeś (jak rozumiem). Po co ci to było ?
    Deklarowałeś sposób rozliczania (KPiR/ryczałty) ?
    FYI: wg mojej najlepszej wiedzy data rozpoczęcia nie musi
    się pokrywać z datą deklarowaną, ale "jednoczesne" (tj.
    podanie tej samej daty) zgłoszenie rozpoczęcia do US i ZUS
    owszem, jest krytyczne. Znane są odmienne stanowiska :)
    (szukać googlem, tu i na *.prawo).

    >+ ani
    >+ > > nie powiadomilem ZUSu (wiem, termin do 7 dni). jak na razie ani ZUS ani
    >+ > US
    >+ > > sie nie upominaly.

    A o co miał się upomnieć US ?
    Coś mi nie pasuje... Znaczy: czy to jest już ponad miesiąc
    a VAT-7 nie złożyłeś ?

> [...]
    >+ 500
    >+ > zł. Ja kiedyś zapłaciłem 400 zł za spóźniony VAT-7.

    OK. Ale za co ma zapłacić Domino, skoro *zgłosił* do US rozpoczęcie,
    jeśli dobrze rozumiem ? Chyba że własnie chodzi o VAT-7

    [...]
    >+ a wszelkie naleznosci dla ZUS od tamtego dnia rowniez trzeba pokryc tak
    >+ jakbym prowadzil DG?

    Jeśli miałeś zamiar płacić "chorobowe" to własnie je straciłeś
    na pół roku... (informuje się że ub. chorobowe przede wszystkim
    ubezpiecza od.... płacenia składek społecznych w czasie choroby !!)

    IMHO - błędem było złożenie NIP-1 z informacją o *prowadzeniu* DG,
    skoro *nie* prowadziłeś ! Też należy zgłosić do 7 dni - ale *po*
    rozpoczęciu, AFAIK !!

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, zaczynał DG *po* terminie zadeklarowanym w EDG)

  • 6. Data: 2003-07-31 10:49:10
    Od: "KK" <n...@n...com>

    jan.zabrze.pl...
    > OK. Ale za co ma zapłacić Domino, skoro *zgłosił* do US rozpoczęcie,

    Piszę o sytuacji kiedy kolega złożył po ok 20 dniach NIP-1, że z dniem <20
    dni temu> rozpoczął działalność. Fakt - nie przyznawać się :-)

    Pozdrawiam
    KK

  • 7. Data: 2003-08-01 20:00:28
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

> [...]
    GSn> podanie tej samej daty) zgłoszenie rozpoczęcia do US i ZUS
    GSn> owszem, jest krytyczne. Znane są odmienne stanowiska :)

    Ja nie uzywam googla, bo jestem modemowcem, wiec gotow jestem
    podyskutowac jeszcze raz :)
    Krytyczne to na pewno jest, tylko ze to nie znaczy, ze zaraz ma byc
    jakas kara czy inne niebezpieczenstwa (a tak zrozumialem odpowiedzi
    poprzednikow). Tym bardziej, ze pytajacy napisal, ze nie zglosil sie
    do ZUS.

    GSn> No chwila: właśnie zeznałeś że zgłosiłeś rozpoczęcie, czyli
    GSn> rozpocząłeś (jak rozumiem).

    wKF: napisal, ze zglosil _przewidywane_ rozpoczecie, a nie rozpoczal
    wtedy, kiedy przewidywal. NIP-1 to nie VAT-R, gdzie deklaruje sie,
    za jaki miesiac _zlozy sie_ (nie planuje!) pierwszy formularz VAT-7.

    GSn> Po co ci to było ?

    Trudno przewidziec wszystko. Jesli tylko 1% zle przewidzialo, to na
    milion wpisow do ewidencji bedzie 10 000 przypadkow. Warto chyba
    przebadac ten "punkt krytyczny" DG.

    GSn> Deklarowałeś sposób rozliczania (KPiR/ryczałty) ?

    ZUS sie nie upomni, bo na jakiej podstawie? US na podstawie samego
    NIP-1 tez pewnie niechetnie sie bedzie upominal, bo jeszcze nie
    zlozyles zadnej miesiecznej deklaracji. Gdybys zlozyl, a potem
    przerwal, to ktos moglby chciec wiedziec, dlaczego?

    GSn> A o co miał się upomnieć US ?
    GSn> Coś mi nie pasuje... Znaczy: czy to jest już ponad miesiąc
    GSn> a VAT-7 nie złożyłeś ?

    Przeciez o VAT nie bylo mowy!

    Ludzie, zanim napiszecie, ze Was w tej samej sytuacji spotkala
    straszna kara, to sprawdzcie, czy to jest _taka sama_ sytuacja.
    Przeciez o VAT-7 tu nie bylo mowy. Podaj mi przepis, na podstawie
    ktorego mozna ukarac mandatem za rozpoczecie dzialalnosci w innym
    terminie niz _planowany_.

    GSn> OK. Ale za co ma zapłacić Domino, skoro *zgłosił* do US rozpoczęcie,
    GSn> jeśli dobrze rozumiem ? Chyba że własnie chodzi o VAT-7

    No wlasnie.

    GSn> [...]

    To nie jest takie oczywiste. Ja np. mialem do czynienia z kontrola z
    ZUS, w ktorej trzeba bylo udowodnic lub uprawdopodobnic _prowadzenie_
    dzialalnosci. Jesli nie prowadziles, to na jakiej podstawie mialbys
    sie ubezpieczac?

    GSn> Jeśli miałeś zamiar płacić "chorobowe" to własnie je straciłeś
    GSn> na pół roku... (informuje się że ub. chorobowe przede wszystkim
    GSn> ubezpiecza od.... płacenia składek społecznych w czasie choroby !!)

    Przeciez Domino napisal, ze do ZUS sie nie zarejestrowal!

    GSn> IMHO - błędem było złożenie NIP-1 z informacją o *prowadzeniu* DG,
    GSn> skoro *nie* prowadziłeś !

    O planowaniu rozpoczecia! Skoro planowal rozpoczac 1 czerwca, to czemu
    mial nie wpisac 1 czerwca? Przeciez za skladanie falszywych zeznan
    grozi 3 lata? :)

    GSn> Też należy zgłosić do 7 dni - ale *po*
    GSn> rozpoczęciu, AFAIK !!

    Do 7 dni po rozpoczeciu nie oznacza, ze nie mozna przed rozpoczeciem.

    A odpowiadajac na pierwotne pytanie - co teraz robic? - zapytuje
    napierw: a chcesz w koncu rozpoczac ta dzialalnosc czy nie? A moze juz
    zaczales? Z jaka data faktycznie?

    Jezeli nic nie zaczales, to dobrze - zloz jeszcze raz NIP-1, w ktorym
    deklarujesz nowa date rozpoczecia dzialalnosci - w koncu po to ten
    formularz jest, zeby zglaszac zmiany... :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 8. Data: 2003-08-01 22:33:05
    Od: "Domino" <n...@s...pl>

    [...]

> [...]
    > deklarujesz nowa date rozpoczecia dzialalnosci - w koncu po to ten
    > formularz jest, zeby zglaszac zmiany... :)

    wielkie dzieki za pomoc. bardzo mi pomogliscie.
    jak juz bede mial nowa, pewna prace (zeby placic tylko ub. zdrowotne), zloze
    jeszcze raz NIP-1 z nowa data i postapie zgodnie z procedura.

    Domino

  • 9. Data: 2003-08-02 07:54:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Aug 2003, Krzysztof A. Ziembik wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ GSn> FYI: wg mojej najlepszej wiedzy data rozpoczęcia nie musi
    >+ GSn> się pokrywać z datą deklarowaną, ale "jednoczesne" (tj.
    >+ GSn> podanie tej samej daty) zgłoszenie rozpoczęcia do US i ZUS
    >+ GSn> owszem, jest krytyczne. Znane są odmienne stanowiska :)
    >+ GSn> (szukać googlem, tu i na *.prawo).
    >+
    >+ Ja nie uzywam googla, bo jestem modemowcem,

    ...brak korelacji ;) (google szybciej szuka niż ty piszesz :))
    [...]
> [...]
    >+ jakas kara czy inne niebezpieczenstwa (a tak zrozumialem odpowiedzi
    >+ poprzednikow). Tym bardziej, ze pytajacy napisal, ze nie zglosil sie

    Zeznaję że w mojej opinii to właśnie jest problem: zgłosił
    w US, nie zgłosił ZUS. Jak przypadkiem wyjdzie w praniu - to
    ZUS zażąda zapłaty z odsetkami (u mnie w ZUS jest kartka, co
    prawda w odniesieniu do "zawieszenia" - że właśnie wyrejestrowanie
    w US uznają za jeden z podstawowych warunków uznania "nieprowadzenia"
    przez ZUS !).

> [...]
    >+ GSn> rozpocząłeś (jak rozumiem).
    >+
    >+ wKF: napisal, ze zglosil _przewidywane_ rozpoczecie, a nie rozpoczal

    Nie, przewidywane rozpoczęcie zgłosił w UM/UG (i dobrze).

    >+ NIP-1 to nie VAT-R, gdzie deklaruje sie,
    >+ za jaki miesiac _zlozy sie_ (nie planuje!) pierwszy formularz VAT-7.

    Mniemam że jesteś w błędzie: w US zgłaszasz do 7 dni od faktycznego
    rozpoczęcia prowadzenie DG, a nie taki "zamiar" !
    Nie deklaruje się że będzie się składać PIT (bo dopóki nie ma
    progu "podatkowego" to nie ma obowiązku), tylko że prowadzi
    się DG oraz stosowne ewidencje.

> [...]
    >+ Trudno przewidziec wszystko. Jesli tylko 1% zle przewidzialo, to na
    >+ milion wpisow do ewidencji bedzie 10 000 przypadkow. Warto chyba

    Nie rozumiem.
    Oczywistym jest że data *deklarowana* w EDG może nie być trafiona
    - sprawdź ile razy pisałem że ja też rozpoczynałem po terminie
    deklarowanym w EDG.
    Ale zgłoszenie do US robisz *PO* rozpoczęciu DG, masz na to
    7 dni - i jak zrobisz, to znaczy że prowadzisz. IMHO, oczywiście.

    >+ GSn> Deklarowałeś sposób rozliczania (KPiR/ryczałty) ?
    >+ >>+ ani
    >+ >>+ > > nie powiadomilem ZUSu (wiem, termin do 7 dni). jak na razie ani ZUS ani
    >+ >>+ > US
    >+ >>+ > > sie nie upominaly.
    >+
    >+ ZUS sie nie upomni,

    Możesz być w błedzie.

    >+ >>+ > > bo na jakiej podstawie?

    Informacji z UM: "w związku z niezgłoszeniem do ubezpieczenia
    pomimo....na podstawie informacji z UM Zabrze...przypominamy...
    ...proszę o zarejestrowanie lub zgłoszenie się z dokumentami
    celem wyjaśnienia".
    Mam takie pismo, nie poszedłem - bo dali sobie telefonicznie
    wytłumaczyć że jak rozpocznę to się zgłoszę.
    I nie wątpię że jakbym miał wcześniejsze zgloszenie w US a kiedyś
    by to wyszło - to bym dostał w 4 litery... (od ZUSu).

    >+ US na podstawie samego
    >+ NIP-1 tez pewnie niechetnie sie bedzie upominal, bo jeszcze nie
    >+ zlozyles zadnej miesiecznej deklaracji.

    US *na razie* nie będzie miał powodów: jeśli "tylko" rozpoczął
    DG - to PIT musi złożyć jak przekroczy dochód dający podstawę
    do opodatkowania (celowo tak zawile, bo tak jest w przepisach
    i powoduje problem interpretacyjny :)).
    Natomiast fakt że *zadeklarował* rozpoczęcie DG powoduje
    automatycznie, że o ile w przepisanym czasie nie zadeklarował
    sposobu rozliczania - wpadł w "automatyczny wybór" (aktualnie
    chyba to jest KPiR, dobrze piszę ?) - nawet jak mu się może
    wydawać że "nic nie zrobił"...

    >+ Gdybys zlozyl, a potem
    >+ przerwal, to ktos moglby chciec wiedziec, dlaczego?

    IMHO właśnie w US jest cały czas traktowany tak jak prowadzący
    DG który nie ma wystarczającego dochodu (wolno mu).

    >+ GSn> A o co miał się upomnieć US ?
    >+ GSn> Coś mi nie pasuje... Znaczy: czy to jest już ponad miesiąc
    >+ GSn> a VAT-7 nie złożyłeś ?
    >+
    >+ Przeciez o VAT nie bylo mowy!

    No więc właśnie dlatego nie rozumiem pytania - o co ma się
    upominać US ? Złożył NIP ? - złożył. Znaczy prowadzi DG. Nie
    składa PIT ? - nie składa, znaczy ma małe dochody (lub brak).
    Nie ma sprawy, wszystko w porządku. Tylko on PROWADZI DG
    i tyle :)
    [...]
    >+ Przeciez o VAT-7 tu nie bylo mowy. Podaj mi przepis, na podstawie
    >+ ktorego mozna ukarac mandatem za rozpoczecie dzialalnosci w innym
    >+ terminie niz _planowany_.

    Sprzeciw: j.w. NIP nie dotyczy terminu *planowanego* a *zaszłego*.
    Co sie na ten "planowany" termin uwziąłeś skoro chodzi o termin
    *z NIP*, zgłaszany *po* rozpoczęciu ??

    [...]
> [...]
    >+ ZUS, w ktorej trzeba bylo udowodnic lub uprawdopodobnic _prowadzenie_
    >+ dzialalnosci. Jesli nie prowadziles, to na jakiej podstawie mialbys

    Ależ "prowadził", IMHO.

    >+ GSn> Jeśli miałeś zamiar płacić "chorobowe" to własnie je straciłeś
    >+ GSn> na pół roku... (informuje się że ub. chorobowe przede wszystkim
    >+ GSn> ubezpiecza od.... płacenia składek społecznych w czasie choroby !!)
    >+
    >+ Przeciez Domino napisal, ze do ZUS sie nie zarejestrowal!

    ...no i *przez to* (że rozpoczął DG a nie zgłosił się do ZUS w terminie,
    czyli ma zaległość w składkach) - stracił na pół roku prawo do korzystania
    z ubezpieczenia chorobowego. Oczywiście może nie płacić tej składki :)

    >+ GSn> IMHO - błędem było złożenie NIP-1 z informacją o *prowadzeniu* DG,
    >+ GSn> skoro *nie* prowadziłeś !
    >+
    >+ O planowaniu rozpoczecia!

    Mylisz się. Mogę pisać w kółko, że NIP składa się *PO*, w odróżnieniu
    od EDG (gdzie zapisuje się termin "planowany"). W najgorszym razie
    sobie progwam napisze który będzie powstarza za mnie ;)

    >+ Skoro planowal rozpoczac 1 czerwca,

    ...to dotyczy EDG !!

    >+ to czemu
    >+ mial nie wpisac 1 czerwca? Przeciez za skladanie falszywych zeznan
    >+ grozi 3 lata? :)

    ...znaczy za podanie w NIP-1 daty niezgodnej z rzeczywistością ?
    Hm...

    >+ GSn> Też należy zgłosić do 7 dni - ale *po*
    >+ GSn> rozpoczęciu, AFAIK !!
    >+
    >+ Do 7 dni po rozpoczeciu nie oznacza, ze nie mozna przed rozpoczeciem.

    Przyznam że nie oznacza.
    Ale wtedy jest to już "prowadzenie". Albo najpóźniej do 7 dni od
    zgłoszenia na NIP-1 należało złożyć kolejny NIP-1 ze sprostowaniem,
    np. że DG nie prowadzi :]

    >+ A odpowiadajac na pierwotne pytanie - co teraz robic? - zapytuje
    >+ napierw: a chcesz w koncu rozpoczac ta dzialalnosc czy nie? A moze juz
    >+ zaczales? Z jaka data faktycznie?

    Racja.

    >+ Jezeli nic nie zaczales, to dobrze - zloz jeszcze raz NIP-1, w ktorym
    >+ deklarujesz nowa date rozpoczecia dzialalnosci - w koncu po to ten
    >+ formularz jest, zeby zglaszac zmiany... :)

    Ja bym co najmniej kartkę z wyjaśnieniem dołączył, bo wezwanie ma
    wtedy pewne :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, DG rozpoczęta w terminie późniejszym niż deklarowany w UM)

  • 10. Data: 2003-08-02 07:59:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Aug 2003, Domino wrote:
    [...]
    >+ jak juz bede mial nowa, pewna prace (zeby placic tylko ub. zdrowotne), zloze
    >+ jeszcze raz NIP-1 z nowa data i postapie zgodnie z procedura.

    Jak chcesz - ale IMHO zdaniem US prowadzisz DG, skoro zgłosiłeś.
    Ja bym chyba jednak pofatygował się żeby wyjaśnić że się pospieszyłem
    ze składaniem NIP - i pewnie powiedzą czy złożyć NIP z deklaracją
    że NIE prowadzisz albo co... Pismo bym sobie przygotował nauczony
    doświadczeniem (bo już kiedyś pisałem ręcznie elaborat z tłumaczeniem
    co kto kiedy i czemu :)).
    Jeśli zostawisz jak jest, a ZUS kiedyś jakoś się dowie że miałeś
    "prowadzenie w US" - to można sporo postawić na tezę że zedrą z ciebie
    wszystkie składki z odsetkami :(

    pozdrowienia, Gotfryd