  • 1. Data: 2008-12-16 09:47:01
    Temat: Najważniejsze zmiany od 2009 r. - podsumowanie
    Od: "Latet" <s...@s...pl>

    Witam,

    Może Szanowna Grupa da się namówić na taki post podsumowujący najważniejsze
    (czytaj - dotyczące większości podatników prowadzących działalność gospodarczą)
    zmiany w podatkach i w ogóle w sposobie prowadzenia DG od nowego roku?

    Sam jeszcze nic nie wiem o takich zmianach, ale rodzą się w mojej głowie
    niepokojące pytania:

    1. Czy w styczniu 2009 r. będę musiał wykonać jakąś czynność, której nie było w
    latach ubiegłych (np. złożyć jakieś wcześniej niewymagane formularze czy
    oświadczenia)?

    2. Czy zmieni się coś w kwestii ś.p. comiesięcznych formularzy PIT-5?

    3. Czy zmieniaja się podstawowe terminy (ZUS - 10, PIT - 20, VAT - 25)?

    4. Co nowego w skali podatkowej (podatek dochodowy osób fizycznych)?

    5. Czy zmienia się coś istotnego (dla większości) w sposobie wystawiania faktur?

    Może uda się w tym wątku wypracować taki mały FAQ?

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2008-12-16 10:01:10
    Temat: Re: Najważniejsze zmiany od 2009 r. - podsumowanie
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-12-2008 o 10:47:01 Latet <s...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > niepokojące pytania:
    >

    > 2. Czy zmieni się coś w kwestii ś.p. comiesięcznych formularzy PIT-5?

    ZTCW - nie.

    > 3. Czy zmieniaja się podstawowe terminy (ZUS - 10, PIT - 20, VAT - 25)?

    ZTCW - nie.

    > 4. Co nowego w skali podatkowej (podatek dochodowy osób fizycznych)?

    Dwa progi 18% i 32%

    > 5. Czy zmienia się coś istotnego (dla większości) w sposobie wystawiania
    > faktur?

    Jest zupełnie nowe rozporządzenie, sporo zmian w tym kilka odnoście
    samej treści faktur.

    http://www.infor.pl/skany/spis.php?rodzaj=dzu&rok=20
    08&num=212&poz=1337&str=0002

    Nie dalej jak 3 tygodnie temu była już dyskusja na ten temat.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2008-12-16 19:59:17
    Od: Wojciech Malinowski <v...@w...pl>

    Tomek wrote:

    > Dwa progi 18% i 32%

    Przy czym jeśli ktoś jest na liniowym to zostaje 19%, więc każdy musi
    sobie na nowo policzyć co mu się bardziej opłaca.

    Pozdrawiam,
    Wojciech Malinowski

  • 4. Data: 2008-12-16 23:16:29
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Wojciech Malinowski pisze:

    > Przy czym jeĹ?li ktoĹ? jest na liniowym to zostaje 19%, wiÄ?c kaĹźdy
    > musi sobie na nowo policzyÄ? co mu siÄ? bardziej opĹ?aca.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Wojciech Malinowski

    a kiedy mozna z liniowego zrezygnowac, trzeba teraz leciec do us i
    skladac jakies zawiadomienia?

  • 5. Data: 2008-12-17 00:12:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Dec 2008, Ania wrote:

    > a kiedy mozna z liniowego zrezygnowac,

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Art.9a.2

    > trzeba teraz

    Miesiąc czasu z okładem!

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-12-17 17:38:31
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0812170108100.3968@quad>:

    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    > http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,0.html
    > Art.9a.2
    > Miesiąc czasu z okładem!

    Czy mi się przywidziało, czy jest furtka...

    Scenariusz:
    1. Podatnik wybiera(zostaje) na 19% ponieważ wyliczenia oparte o
    planowane dochody pokazują, że będzie to bardziej opłacalne podatkowo
    2. 31 grudnia okazuje się, że jednak bardziej opłacalne byłaby "skala"
    3. 31 grudnia podatnik (jego wspólnik najlepiej) wykonuje drobną
    usługę na rzecz pracodawcy
    4. Podatnik traci prawo do "liniówki", przelicza wszystko wg skali,
    zaległości w zaliczkach nie miał...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2008-12-17 17:52:21
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-17, 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    [...]

> [...]
    > usługę na rzecz pracodawcy
    > 4. Podatnik traci prawo do "liniówki", przelicza wszystko wg skali,

    Ta furtka to odkąd pamiętam była. Problem jest taki, że nie wszyscy są
    pracownikami, c'nie? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 8. Data: 2008-12-17 18:25:53
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Wojciech Bancer w <news:slrngkdulb.jbq.proteus@pl-test.org>:

    > On 2008-12-17, 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    > [...]

    > Ta furtka to odkąd pamiętam była.

    No zapis w ustawie był juz dawno, al zmiana progów spowodowała, że
    furtka z zawiasów może spać ;-)

    > Problem jest taki, że nie wszyscy są pracownikami, c'nie? :)

    Eeee, ogłaszają się, że sprzedadzą koszty, to zaczną się ogłaszać, że
    zatrudnia na umowę o prace na czas próbny (1 dzień). Tu zmodyfikujmy
    scenariusz i zatrudnienie będzie dotyczyło 30 grudnia, co pozwoli
    pozbyć się konieczności "posiadania" wspólnika.
    1% to na wprost jakieś 800PLN do podziału pomiędzy zainteresowanych,
    plus 500 ze skali. Jeśli jest "odpowiedni" małżonek to 1600. A w
    przypadku "dorobienia się" potomka kolejne 1100. W sumie grosze,
    ale... ;-)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 9. Data: 2008-12-17 18:33:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Dec 2008, Wojciech Bancer wrote:

> [...]
    [...]
    [...]
    > Ta furtka to odkąd pamiętam była. Problem jest taki, że nie wszyscy są
    > pracownikami, c'nie? :)

    No, zatrudnią się 31 grudnia na umowę okresową - jeden dzień ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-12-17 18:40:30
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0812171932400.3360@quad>:

    > [...]
    > [...]

    > No, zatrudnią się 31 grudnia na umowę okresową - jeden dzień ;)

    30 grudnia ;>

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]