  • 1. Data: 2005-02-18 10:11:18
    Temat: Niekompletny zestaw komputerowy a środki trwałe
    Od: "Krzyś" <k...@o...pl>

    Witam!
    Mam następujący problem: jako jeden z dwóch wspólników chciałbym wnieść do
    powstającej spółki cywilnej niekompletny, zestaw komputerowy (bez pamięci,
    dysków twardych), którego wartość rynkowa przekracza 3500 zł i na który nie
    posiadam żadnych rachunków.

    Jak rozumiem zestaw taki nie może zostać wniesiony jako środek trwały, gdyż sam
    w sobie po prostu nie jest kompletny i nie działa. Poza tym nie zależy mi na
    tym &#8211; nie chcę go amortyzować, ponieważ część sprzętu dostałem w użytkowanie i
    pewnie rodziłoby to kolejne formalności z jakimiś umowami użyczenia. W związku
    z tym, czy mogę potraktować sprzęt jako wyposażenie i wpisać do EW? Albo
    jeszcze lepiej, czy mogę go "rozebrać" na części i nie ewidencjonować go
    nigdzie (każdą część jest warta mniej niż 1500 zł)? Czy od tych części trzeba
    zapłacić jakiś podatek?

    Owe dyski, pamięć i inne brakujące części (o sumarycznej wartości mniejszej niż
    3500 zł) chciałbym zakupić na spółkę, wrzucić w koszty i złożyć z wszystkiego
    serwer do wykorzystywania przez spółkę. Czy mogę zrobić coś takiego?

    Dziękuję i pozdrawiam,
    Krzyś

  • 2. Data: 2005-02-19 21:25:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Feb 2005, Krzyś wrote:

> [...]
    >+ z tym, czy mogę potraktować sprzęt jako wyposażenie i wpisać do EW?

    Zlituj się :)
    Zaliczyć do EW i *potraktować jako koszt* można TYLKO "materialne
    składniki DG *NABYTE W CELU* gospodarczym".
    W odróżnieniu od ST (kiedy to wystarczy) - przy wyposażeniu NIE
    wystrczy żeby coś "było własnością podatnika" żeby z tego zrobił
    się koszt...
    Czy może "wniesienie" ma być w momencie powstawania lub *zmiany
    umowy* spółki ? (ale to IMO również tylko przy ST da KUP !)

    >+ Albo
    >+ jeszcze lepiej, czy mogę go "rozebrać" na części i nie ewidencjonować go
    >+ nigdzie

    Moment.
    Jak NIE CHCESZ nic zaliczać w KUP (widzę niżej że jednak docelowo
    "coś" chcesz :))... to o co pytasz ? :)
    Kontrowersyjny zapis z ustawy (do 2002) o tym iż przychodem są
    "materialne składniki wykorzystywane w DG" został już doprowadzony
    do porządku (i liczy się tylko to co "wpisano do ewidencji").

> [...]
    >+ serwer do wykorzystywania przez spółkę. Czy mogę zrobić coś takiego?

    A to co innego.
    Ale powstaje dość trudny problem, IMO, może ktoś skomentuje:

    - bez wprowadzenia *jakoś* owych części do spółki ktoś może się
    przyczepić skąd się wzięły
    - jeśli "spółka" ma kupić owe części od ciebie to "kupisz sam od
    siebie". Bez sensu z cywilnego p. widzenia
    - jak w S.C. będziecie używać *twoich* rzeczy do *waszych* interesów
    to formalnie pozostali wspólnicy .... uzyskają dochód :] (był
    kiedyś artykuł w prasie)
    - wprowadzenie do majątku spółki wymaga zmiany umowy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)