    From: "ANIOŁ" <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Nieodpłatne użytkowanie
    Date: Thu, 3 Apr 2003 17:31:21 +0200

    Ponieważ od miesiaca nikt mi nie odpowiedział, ponawiam pytanie:

    Oto fragment artykułu z gazety "Twój Biznes" Nr9 25.02.2003r

    ..z kolei biorący nieruchomość do używania także - w rozumieniu przepisów
    Dodatko-
    wych ma przychód. Stanowi go nieodpłatne świadczenie w wysokości czynszu,
    jaki przy
    sługiwalby w razie zawarcia umowy najmu albo dzierżawy. Urząd skarbowy
    bierze pod
    uwagę czynsz najmu za podobne lokale w najbliższej okolicy i w ten sposób
    ustala równowar-
    tość czynszu, jaki musiałby zapłacić przedsiębiorca, który zawiera umowę
    najmu tego lokalu.
    Przedsiębiorca, który jednak zdecydował się korzystać z użyczonego lokalu,
    powinien
    równowartość czynszu, jaki musiałby zapłacić, zawierając umowę najmu,
    wykazać w de-
    klaracjach na zaliczki oraz w rocznym zeznaniu podatkowym. Zanim wykaże tę
    kwotę,
    powinien ustalić, jaki czynsz za podobny lokal płacą przedsiębiorcy w tej
    okolicy, bądź też
    sam powinien skalkulować hipotetyczny czynsz...

    Natomiast argumentem, w sporze z urzędem skarbowym nie może być
    stwierdzenie, że faktycznie nie ponosisz żadnych kosztów z tytułu czynszu.

    ------------
    Moje pytanie dotyczy nieco podobnej sytuacji, ale związanej z nieodpłatnym
    użyczeniem oprogramowania.
    Pewna firma chce mojej firmie nieodpłatnie użyczyć oprogramowanie
    komercyjne, którego jest producentem.
    Program mam być zainstalowany na komputerach, które ja udostępniam moim
    klientom (odpłatnie).
    Akcja ma na celu promowanie tego oprogramowania.
    Normalnie firma sprzedaje ten program w cenie ok 400zł.

    Jakie konsekwencje fiskalne i obowiązki rodzi taki układ po stronie
    użyczającego i po stronie
    biorącego w nieodpłatne użytkowanie ?

    Pozdrawiam !
    ANIOŁ