  • 11. Data: 2004-09-20 16:21:47
    Temat: Re: Odliczanie faktury zaliczkowej
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 9/20/2004 4:57 PM, Atomek wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <virtual_banana_spam@spam_wp.pl> napisał w wiadomości

    > ===================
    > 1) art.86 ust.12 ustawy o VAT (obniżenie podatku naleznego w związku z
    > otrzymaniem faktury zaliczkowej nie jest obwarowane posiadaniem prawa do
    > rozporzqdzania...itd)
    >
    > 2) art.86 ust.13 - na oblizenie naleznego mamy 5 lat i mozna to zrobic
    > korygujac odpowiednia deklaracje

    Chodziło mi o to, że pytający chciał wiedzieć (tak to zrozumiałem) czy
    ma jakiekolwiek prawa właścicielskie do towaru, za który zapłacił
    łącznie z VAT. Cywilistycznie nie ma, sprzedający może go sprzedać komu
    innemu do czasu fizycznego otrzymania przez zaliczkodawcę - a zaliczkę
    oddać z opóźnieniem, finansując w ten sposób np. inną transakcję za
    cudze pieniądze np. bardziej zyskowną, lub sprzedając konkurencji.

    Pzdr: Catbert

  • 12. Data: 2004-09-21 17:24:19
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > Łukaszu, weź pod uwagę że padły jak dotąd (bądź zostały udzielone
    > odpowiedzi na niejawnie zadane :)) TRZY pytania:
    > - kiedy przysługuje prawo odliczania

    Wprawdzie moje aj-kju dzis slabowite, ale wydaje mi sie, ze nadal mamy
    nierozstrzygnieta sprawe kiedy przysluguje prawo do odliczenia VAT z tytylu
    otrzymania faktury zaliczkowej... Chyba, ze juz nic nie rozumiem:-)

    > - kiedy powstaje obowiązek podatkowy VAT

    Hmmm (pamietajac o aj-kju:-) ale to dotyczy wystawiajacego fakture i tu
    ustawa art. 19 ust. 11.

    > - kiedy nabywca staje się właścicielem i ma "prawo rozporządzania".
    > To ostatnie pytanie postawiłeś ty (dobrze liczę "wcięcia" ? :))
    > i ono NIE MA *żadnego* związku z poprzednimi !!!
    To Lipas w swoim drugim poscie:-) Ale to rzeczywiscie inny temat...

    Jezeli masz/ktokolwiek ma ochote jeszcze na kilka slow, to prosze.

    > W myśl ustawy o VAT opodatkowane jest "wydanie towaru" ("dostawa"
    > w myśl nomenklatury nowej ustawy) i ono NIE MA ZWIĄZKU z przejściem
    > prawa własności !
    Zgoda 100%.

    > Ustawodawca tylko przezornie :) opodatkował płatność - jako jeden
    > z możliwych momentów powstania obowiązku podatkowego.
    > W ten prosty sposób Skarb nie jest stratny przy sprzedaży na raty
    > (art. 583 KC), na próbę (art. 592 KC), z zastrzeżeniem własności
    > aż do zapłaty (art. 589 KC)... podatek się należy albo "od wydania"
    > albo "od zapłacenia" - a jak już zostanie odprowadzony, to układające
    > się strony mogą się posądzić cywilnie i najwyżej w wyniku rozprawy
    > zrobi się korektę :) Ale Skarb nasz szanowny czekał nie będzie
    > aż strony ustalą kto ma płacić, przezornie trzyma "cały VAT"
> [...]
    Coz, ustawodawca przsebiegly jest:-)

    > NieNieNie :)
    > Pogdybajmy...
    > Załóżmy że osoba o ograniczonej zdolności prawnej (po polsku: nieletni
    > lat <12-18)) zawiera umowę... a opiekun powiada NIE !
    > Umowa nie ma mocy prawnej, własność nie została przeniesiona...
    A tutaj nie pomyslalem... Pokornie czytam i sie ucze:-)

    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 13. Data: 2004-09-21 19:35:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Sep 2004, Lukasz Goralczyk wrote:

> [...]
    >+ otrzymania faktury zaliczkowej... Chyba, ze juz nic nie rozumiem:-)

    Chyba rozumiesz :)
    Ostateczna odpowiedź zdaje się nie padła.
    Jakby to miało być "logiczne" to logiczne byłoby żeby w momencie
    powstania obowiązku... ale wiemy że nie jest :[
    IMHO koncept przedstawiony w artykule który zapodałeś jest
    prawidłowy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 14. Data: 2004-09-22 06:20:34
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > Chyba rozumiesz :)
    Dzis "iku" lepsze:-)
    Zawsze lubie kiedy ktos jeszcze sie ze mna zgadza;-]

    > Ostateczna odpowiedź zdaje się nie padła.
    > Jakby to miało być "logiczne" to logiczne byłoby żeby w momencie
    > powstania obowiązku... ale wiemy że nie jest :[
    Logika i podatki... Dzis chlopaki mysla na Wiejskiej co bedzie w 2005...

    > IMHO koncept przedstawiony w artykule który zapodałeś jest
    > prawidłowy...

    Pozdrawiam
    Lukasz Goralczyk

  • 15. Data: 2004-09-22 09:38:56
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 21-09-2004 21:35, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Chyba rozumiesz :)
    > Ostateczna odpowiedź zdaje się nie padła.
    > Jakby to miało być "logiczne" to logiczne byłoby żeby w momencie
    > powstania obowiązku... ale wiemy że nie jest :[

    Logicznie rzecz biorąc odliczenie przysługuje w miesiącu otrzymania
    faktury zaliczkowej lub następnym a więc NIE w momencie powstania
    obowiązku podatkowego. Ta logika wynika z art. 86 ust 2 lit b oraz art.
    86 ust 10 i art 86 ust 12

    > IMHO koncept przedstawiony w artykule który zapodałeś jest
    > prawidłowy...

    No niewiem...za "starej" ustawy byli tacy, którzy przejechali się na
    fakturach wystawionych przed wydaniem towaru (nie zaliczkowych). Wtedy
    też nie było zapisu uniemożliwiającego wprost wystawienia faktury przed
    wydaniem towaru.

    --
    xyz

    Inteligo, mechanizm oszustwa:
    http://tinyurl.com/43o6f

  • 16. Data: 2004-09-23 07:03:51
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "xyz" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Logicznie rzecz biorąc odliczenie przysługuje w miesiącu otrzymania
    > faktury zaliczkowej lub następnym a więc NIE w momencie powstania
    > obowiązku podatkowego. Ta logika wynika z art. 86 ust 2 lit b oraz art.
    OK, tylko jak rozumiec ten fragmencik:
    "potwierdzajacych dokonanie przedplaty" - dla mnie to fizyczny ruch
    pieniadza, ba wynikaloby - ekstremalna interpretacja - ze wystawienie
    faktury przed zaplata jest niepoprawne.

    > 86 ust 10 i art 86 ust 12
    Ale te chyba akurat niewiele mowia o fakturach zaliczkowych...

> [...]
    > fakturach wystawionych przed wydaniem towaru (nie zaliczkowych). Wtedy
    > też nie było zapisu uniemożliwiającego wprost wystawienia faktury przed
    Tu tez pewnosci nie ma... Domniemanie niewinnosci przy podatkach nie
    wystepuje:-)

    Pozdrawiam
    LG

  • 17. Data: 2004-09-23 08:38:30
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 23-09-2004 09:03, Użytkownik Łukasz Góralczyk napisał:

> [...]
    > "potwierdzajacych dokonanie przedplaty" - dla mnie to fizyczny ruch
    > pieniadza, ba wynikaloby - ekstremalna interpretacja - ze wystawienie

    Dlaczego ekstremalna? IMHO tak to ma właśnie działać.

    > Ale te chyba akurat niewiele mowia o fakturach zaliczkowych...

    Wręcz przeciwnie, mówią wszystko:
    - ust. 10 o terminie odliczania podatku naliczonego *za wyjątkiem wyjątków*
    - ust. 12 podaje wyjątek związany z dostawą towaru gdzie *nie ma*
    wyszczególnionych faktur zaliczkowych.