  • 1. Data: 2004-03-28 16:54:46
    Temat: 1/2 etatu
    Od: "Gienio" <e...@a...pl>

    Witam :-)
    Mam pytanko, mam zamiar zatrudnic malzonke na 1/2 etatu.Czy jest minimalna
    kwota wynagrodzenia w tytm wypadku i jakie skladki sobie zyczy zus?
    Interesuje mnie rowniez czy czas pracy liczy sie do nabrania prawa dop
    zasilku dla bezrobotnych.
    Dzieki
    --
    Gienio
    e...@o...pl

  • 2. Data: 2004-03-28 23:02:45
    Temat: Re: 1/2 etatu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Mar 2004, Gienio wrote:

    >+ Witam :-)
    >+ Mam pytanko, mam zamiar zatrudnic malzonke na 1/2 etatu.

    ...i jesteś świadom, że dochód małżonki będzie się liczył do
    podatku zarówno jej jak i tobie ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-03-29 12:02:45
    Od: "toster" <t...@W...pl>

    > ...i jesteś świadom, że dochód małżonki będzie się liczył do
    > podatku zarówno jej jak i tobie ?

    Wydaje mi się (podkreślam, to "wydaje";-)), że wchodzą tu jeszcze trzy
    dodatkowe aspekty.
    1. Małżonkę nie da się zatrudnić inaczej, niż jako osobę współpracującą
    (chyba, że się coś zmieniło, a ja błogo spałem).
    2. Wiąże się to z pełnym ZUSem jak za osobę z DG (nie wiem, czy się go da
    podzielić na pół etatu - raczej wątpliwe)
    3. Nie wiem jak to jest z zasiłkiem dla takich osób (DG), a dodatkowo praca
    na pół etatu wyklucza (chyba) z zasiłku dla bezrobotnych - a to właśnie o to
    chodzi, jak się zdaje.
    Moja znajomość rzeczy jest może pobieżna, bo bliżej z żadnym z tych aspektów
    się nie stykałem, ani nie interesowałem.

    Pozdrawiam
    Tomek (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-03-29 20:51:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Mar 2004, toster wrote:
    [...]
    >+ 1. Małżonkę nie da się zatrudnić inaczej, niż jako osobę współpracującą
    >+ (chyba, że się coś zmieniło, a ja błogo spałem).

    Zdaje się że jednak jest inaczej :)
    Małżonkę można zatrudnić. Oczywiście *nie przestaje* ona być osobą
    współpracującą. Krótko mówiąc: może płacić ZUS dwa razy.
    Czy może płacić tylko ZUS od pensji... hm... nie wiem :)
    Ale podatek jest ewidentnie wtopiony "podwójnie": ustawa nie zabrania
    zatrudnienia małżonka, tylko wyraźnie stanowi że "praca podatnika,
    małżonka [i kogo tam jeszcze] nie jest kosztem".
    A osoba współpracująca nie jest "zatrudniona" z tytułu "współpracy",
    aczkolwiek to sprawa formalna :)

    >+ 2. Wiąże się to z pełnym ZUSem jak za osobę z DG (nie wiem, czy się go da
    >+ podzielić na pół etatu - raczej wątpliwe)

    To się nie da, zgoda.

    >+ 3. Nie wiem jak to jest z zasiłkiem dla takich osób (DG), a dodatkowo praca
    >+ na pół etatu wyklucza (chyba) z zasiłku dla bezrobotnych

    No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
    zasiłek. Sądzę że chciał "zmniejszyć ZUS", co mu się może
    nie udać :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-03-30 06:19:46
    Temat: Odp: 1/2 etatu
    Od: "Gienio" <e...@a...pl>

    > No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
    > zasiłek. Sądzę że chciał "zmniejszyć ZUS", co mu się może
    > nie udać :]

    witam :-)
    Przepraszam, wprowadzilem troche w blad.
    Osoba ta aktualnie nie jest moja malzonka, moze nia zostac w przyszlosci.
    Intencja moja jest zatrudnic ja w celu zapewnienia ubezpieczenia i czegos w
    rodzaju ciaglosci, a pomyslalem o niepelnym wymiarze godzin by zmniejszyc
    ZUS. Niewiem czy dobrze kombinuje i czy to jest wogole oplacalne. Taka
    sytuacja trwalaby dotad az znajdzie prace prawdziwa.

  • 6. Data: 2004-03-30 09:06:57
    Od: "toster" <t...@W...pl>

    > No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
    > zasiłek.

    Pytającemu (chyba) właśnie głównie o to chodziło:-)
    Wyraźnie o to pytał.

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 7. Data: 2004-03-30 09:08:04
    Od: "toster" <t...@W...pl>

    > witam :-)
    > Przepraszam, wprowadzilem troche w blad.
    > Osoba ta aktualnie nie jest moja malzonka, moze nia zostac w przyszlosci.

    Nie trochę - to diametralna różnica.
    Pozdrawiam.
    Tomek

  • 8. Data: 2004-03-30 20:07:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Mar 2004, toster wrote:

    >+ > No, chyba pytający nie spodziewał się że *zatrudniony* dostanie
    >+ > zasiłek.
    >+
    >+ Pytającemu (chyba) właśnie głównie o to chodziło:-)

    A, chodziło o "nabycie praw" :)
    No to standardowo AFAIK: liczy się nie "ile etatu" a "ile zarobku" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)