  • 1. Data: 2004-05-21 07:15:15
    Temat: odliczenie VAT od srodkow trwalych
    Od: a...@o...pl (asko)

    Witam,
    mam pytanie, dotyczace "ulubionej" nowej ustawy o VAT.
    Czy ktos moglby mi wyjasnic, czy art. 91 (w szczegolnosci ust 2. i
    ust.7) o korekcie podatku naliczonego zwiazanego z zakupem srodkow trwalych dotyczy
    wszystkich
    podatnikow VAT czy tylko tych, ktorzy maja sprzedaz czesciowo zwolniona
    od VAT i rozliczaja go proporcjonalnie?
    Bo im dluzej to czytam tym bardziej jestem 'zakrecona' :-(

    --
    Pozdrowienia,
    Ania Kowalska

  • 2. Data: 2004-05-21 10:36:52
    Temat: Re: odliczenie VAT od srodkow trwalych
    Od: "Bartek" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > od VAT i rozliczaja go proporcjonalnie?
    > Bo im dluzej to czytam tym bardziej jestem 'zakrecona' :-(

    Takze spotkalem sie z rozbieznosciami w interpretacji.
    Pani w US odpowiedziala,ze te przepisy dotycza jedynie wszystkich zakupionych
    samochodow, natomiast znajoma ksiegowa pracujaca w duzej firmie twierdzi, ze
    interpretacja nie jest jednoznaczna, ale wedlug niej dotyczy wszystkich
    VAT'owcow. Czyli, ze VAT od kazdego srodka trwalego o wartosci powyzej 3500
    nalezy korygowac (rozliczac) w ciagu 5 lat (budynki 10 lat).
    Dla mnie jest to paranoja i tez chetnie dowiedzialbym sie co wy o tym
    sadzicie.
    Czyja interpretacja jest prawidlowa?
    pozdrawiam
    Bartek

  • 3. Data: 2004-05-21 13:09:44
    Temat: Odp: odliczenie VAT od srodkow trwalych
    Od: "Andrzej" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik Bartek <r...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:5...@n...onet.pl...
> [...]

    > nalezy korygowac (rozliczac) w ciagu 5 lat (budynki 10 lat).
    > Dla mnie jest to paranoja i tez chetnie dowiedzialbym sie co wy o tym

    Moim skromnym zdaniem to dotyczy jedynie tych co mają sprzedaż opodatkowaną
    i zwolnioną.
    Zasada proporcjonalnego odliczania podatku dotyczy tylko tych zakupów
    których nie da się ustalić ścisłego związku ze sprzedaża opodatkowaną albo
    zwolnioną.art.90.2
    Ale to tylko mie skromne zdanie
    Andrzej

  • 4. Data: 2004-05-22 16:24:11
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

    Wlasnie probuje zarejstrowac sie w grupie dys. Ale kreator prosi o podaenie
    serwera grupy. Nie wiecie jaki jest adres tego serwera??
    Pozdr.
    KJ

  • 5. Data: 2004-05-24 06:17:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Profil1 napisał:
    > Wlasnie probuje zarejstrowac sie w grupie dys. Ale kreator prosi o podaenie
    > serwera grupy. Nie wiecie jaki jest adres tego serwera??

    Moge to puścić na PRHN?
    Przecież to cudne jest.

    A gdzie to chcesz się rejestrować, złotko? I po co?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-05-27 14:54:21
    Od: "sahara" <a...@o...pl>

    Też tak myślę - tylko te, które mają opodatkowaną i zwolnioną.

    Niezłe jaja się zaczną, gdy Departament podatków bezpośrednich MF, uzna (i
    wrzuci do ustawy) że korekty VAT zwolniona/opodatkowana przy zakupie środków
    trwałych (91 ust. 2) nie można wliczać w KUP w bieżącym roku, ale trzeba
    robić korekty wartości początkowej tych środków trwałych
    to byłby kosmos.

    sahara

  • 7. Data: 2004-06-02 12:48:18
    Temat: Re: Odp: odliczenie VAT od srodkow trwalych -
    Od: a...@o...pl (asko)

    W Twoim liście datowanym 21 maja 2004 (15:09:44) można przeczytać:

    A> Użytkownik Bartek <r...@p...onet.pl> w wiadomo?ci do grup
    A> dyskusyjnych napisał:5...@n...onet.pl...
    A> trwalych

    A> zakupionych
    A> ze
    A> 3500

    A> Moim skromnym zdaniem to dotyczy jedynie tych co maj? sprzedaż opodatkowan?
    A> i zwolnion?.
    A> Zasada proporcjonalnego odliczania podatku dotyczy tylko tych zakupów
    A> których nie da się ustalić ?cisłego zwi?zku ze sprzedaża opodatkowan? albo
> [...]

    Witam raz jeszcze,
    zastanawiam się czy moje pytanie zostalo zignorowane przez większość
    grupowiczów ze względu na to, że jest tak oczywiste że nic się w tym
    temacie nie zmieniło i ze VAT przy zakupie ŚT będzie można odliczyć od
    razu w całej wysokości?
    (oczywiście mówię o sytuacji gdy nie ma sprzedaży zwolnionej a sama opodatkowana -
    gdy występuje zwolniona rozumiem że odlicza się tylko czesc
    przypadającą na sprzedaż opodatkowaną i co roku koryguje ze względu na
    zmiany struktury tej sprzedaży)

    Niepokoi mnie jednak, że z wielu źródeł dowiaduję się że
    jednak VAT od zakupionych ST będę musiała odliczać przez 5 lat
    (budynki itp 10 lat) - oczywiście w całej wysokości, bo mam
    100% sprzedaży opodatkowanej, ale nie od razu jak było do tej pory.

    czytając art. 91 ust 2 i 7 ustawy o VAT - wynika odpowiednio:
    ust.2 - należy odliczać VAT w ciągu 5/10 lat
    ust.7 - powyższe stosuje się "gdy podatnik miał prawo do obniżenia
    kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego" albo nie
    miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo - tego już
    całkiem nie rozumiem :-(

    czy korekta wymieniona w art.91 wiąże się tylko ze skorygowaniem
    części wartości przypadającej na te zmiany stuktury sprzedaży czy
    jednak może dotyczy "odliczania częściowego VAT przez kolejne 5 lat"

    Proszę bardzo o pomoc w zrozumieniu tych przepisów gdyż czeka mnie
    poważna inwestycja, którą do tej pory nie wiem jak będę miała
    rozliczać, a muszę te obliczenia uwzględnić w zestawieniach do
    pożyczki.

    Pozdrawiam, Ania

  • 8. Data: 2004-06-03 07:57:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jun 2004, asko wrote:

> [...]
    >+ >> 3500
    >+ >> nalezy korygowac (rozliczac) w ciagu 5 lat (budynki 10 lat).
    ^^^[1]^^^ ^^^^[2]^^^^

    IMHO pojęcia się drastycznie różnią, znaczy: [2] jest niejednoznaczne
    i może prowadzić do pytania które postawiłaś :)
    Jakoś tak nie widzę powodu żeby nie miało mieć zastosowania [1]...
    [...]
    >+ A> Moim skromnym zdaniem to dotyczy jedynie tych co maj? sprzedaż opodatkowan?
    >+ A> i zwolnion?.
    >+ A> Zasada proporcjonalnego odliczania podatku dotyczy tylko tych zakupów
    >+ A> których nie da się ustalić ?cisłego zwi?zku ze sprzedaża opodatkowan? albo
    >+ A> zwolnion?.art.90.2

    ...i *korekty* jak rozumiem, a nie samego odliczenia mam nadzieję :)
    [...]
> [...]
    >+ grupowiczów ze względu na to, że jest tak oczywiste że nic się w tym
    >+ temacie nie zmieniło i ze VAT przy zakupie ŚT będzie można odliczyć od

    A masz jakikolwiek namiar wskazujący przepis żeby miało być inaczej ??

    [...]
    >+ gdy występuje zwolniona rozumiem że odlicza się tylko czesc
    >+ przypadającą na sprzedaż opodatkowaną i co roku koryguje ze względu na
    >+ zmiany struktury tej sprzedaży)

    Zaraz. Dlaczego "część" ?
    Odlicza "całą część"...i koryguje.
    Może dla ustalenia uwagi:
    1. przeszły rok, proporcja 50%VAT/50%zw
    Zakup ST za 10.000+2200VAT
    1100 zł VAT do odliczenia
    I *o to* chodzi prawda ? Czy sugerujesz że bierze 1/5*2200*50%
    czyli tylko 220 zł do odliczenia ??
    2. bieżący rok proporcja 80%VAT/20% zw.
    Tu rzeczywiście można kombinować:
    a. wersja: wychodzi "należne odliczenie"
    w wysokości 1760 zł, korekta: -660 zł (czyli 660 zł zwrot :))
    b. wersja: wychodzi "należne odliczenie za rok" 352 zł, przy czym
    dokonano "za rok" odliczenia 220 zł czyli należy się zwrot 132 zł

    Wg mnie z ustawy wynika że stosowana powinna być wersja "b":
    +++
    Art. 91. 1. Po zakończeniu roku,[...]jest on obowiązany dokonać
    korekty kwoty podatku odliczonego [...]
    2. W przypadku towarów i usług, które [...] są zaliczane przez podatnika
    do środków trwałych [oraz WNiP] korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik
    dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat [...] Roczna korekta w przypadku, o
    którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej [...] kwoty podatku
    naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu[...]
    ---

    Co ci się nie podoba, tak konkretnie ?

    >+ Niepokoi mnie jednak, że z wielu źródeł dowiaduję się że
    >+ jednak VAT od zakupionych ST będę musiała odliczać przez 5 lat
    >+ (budynki itp 10 lat) - oczywiście w całej wysokości, bo mam

    IMHO do przeczytania jest tylko kwestia jak wyżej :)
    Jak masz cały czas 100% to odliczasz całość raz a dobrze i przez
    5 lat nic nie korygujesz ;) !

> [...]
    >+ kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego" albo nie
    >+ miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo - tego już

    Jak masz sprzedaż zwolnioną to "nie masz prawa" i wtedy rzeczywiście
    nie odliczasz NIC - a później przez 5 lat korygujesz każdy rok
    w zakresie 1/5 VATu, przy sprzedaży "tylko VAT" każdego roku odliczysz
    po 20% całości.
    A "zmieniło się to prawo" obejmuje IMHO zmiany inne niż 0->100%
    i 100%->0, czyli kiedy zmienia się proporcja :)

    >+ czy korekta wymieniona w art.91 wiąże się tylko ze skorygowaniem
    >+ części wartości przypadającej na te zmiany stuktury sprzedaży czy

    IMHO - *wyłącznie*

    >+ jednak może dotyczy "odliczania częściowego VAT przez kolejne 5 lat"

    IMHO - brak podstaw do takich pomysłów !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-06-08 12:30:23
    Temat: Re[2]: Odp: odliczenie VAT od srodkow trwalych -
    Od: a...@o...pl (asko)

    Witam serdecznie i bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Ponieważ nie mam dużego doświadczenia w księgowości - więc nie zawsze
    dobrze rozumiem wszystkie przepisy :-(
    W tym wypadku oparłam się na opinii bardziej ode mnie doświadczonych
    osób, które takie właśnie informacje usłyszały m.in na kursach dotyczących
    nowego VAT.
    A że nowa ustawa nawet wg opinii pracowników "aparatu podatkowego" :-)
    np. Izby Skarbowej jest napisana takim językiem że nawet najwięksi
    specjaliści mają problemy z jej zrozumieniem - więc tym bardziej nie
    wstydzę się że miałam z tym problemy :-)

    Pozdrawiam
    Ania