    From: "Maciej Orlowski" <info(usun_nawiasy_i_ich_zawartosc)@access.waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Odp: zakup systemu informatycznego - jaka umowa??
    Date: Fri, 8 Aug 2003 11:39:13 +0200

    Użytkownik ss <s...@h...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:b
    gvmhp$lb1$...@a...news.tpi.pl...

    > Zawsze przekazujesz prawa autorskie do swojego oprogramowania?
    > Toz to troche nierozsadne zwlaszcza, ze niewielu klientow na to
    > nalega. Na takie zbywanie prawa majatkowego bym bardzo uwazal,
    > sprzedajac jedynie licencje, a nie prawo do dysponowania.

    W tym przypadku, zauwaz, pracownik pracuje dla firmy. Co, nie odda im kodu?
    bo za malo placa? Chyba by sie musial leczyc...
    W dzisiejszych czasach tracic robote...
    Ja, jesli pracuje na oprogramowaniu zleceniodawcy omawiam warunki umowy w
    zaleznosci od
    wynikow - albo oddaje program z kodem zrodlowym albo nie.
    Jest to oczywiscie uwarunkowane rowniez wielkoscia projektu i jego zaawans
    owaniem.
    Ustalmy, ze afryki nie wymyslilem i mnostwo ludzi moze ten kod przerobic.
    Jesli bede zarozumialy strace klienta.(lub prace?)

    Moja odpowiedz tyczyla sie tego watku. Ja jestem wolnym strzelcem i kazda
    umowa moze byc
    zmieniana w zaleznosci od potrzeb klienta i moich.

    (...)> gdyz w takiej sytuacji klient moze odsprzedawac oprogramowanie
    > w dowolnej ilosci i uzyskiwac w ten sposob dodatkowy przychod.

    Troche sie nie zgadzam. Aplikacje (akurat w MsAccess) bardzo czesto pisane
    sa
    jednostkowo pod wymagania ntego i tylko tego klienta. Mozna je potem przer
    abiac, ale wtedy mamy do czynienia z inną
    juz aplikacja. Nie mowie o np. Faktury, Magazyn, KPiR itd. przy tego typu
    aplikacjach mowimy wlasnie o
    licencjach, ale znowu nijak sie to ma do tego watku, jesli pracownik tworzy
    cos na poczet firmy.
    Koniec koncem uwazam, ze w tym watku nie masz racji, a po za tym masz racje
    :-) i w zwiazku ztym musze udostepnic
    w tej bazce do pobrania modyfikacje Klauzuli o prawach autorskich.
    Bardzo Ci dziekuje za sluszna uwage.

    PS.I jeszcze jedno - Nie masz prawa sprzedawac licencji, jesli, jak wspomn
    ialem wczesniej w tym watku, nie jestes
    wlasciciele narzedzi ktore takie uprawnienia nadaja. W przypadku accessa j
    est to dodatkowy pakiet za 3600 lub ver upgrade za 2600.
    Jesli ten pracownik go ma - to pracuje na swoim sofcie i moze mowic o kodzie
    dla siebie. Wtedy program jest jego. Zgadasz sie z tym?
    I jeszcze jedno - a co jesli pracodawca ma programiste na etacie nieprogra
    misty i kaze mu zrobic program na uzytek firmy w czasie godzin pracy?
    Spotkalem sie z tym i powiem jedno - wspolczuje programiscie.
    Warto poczytac licencje MsAccess i MsOffice.

    > Pozdrawiam
    > Slawek.

    Rowniez pozdrawiam.- Maciej Orlowski

    Stosowne poprawki zamieszcze do 15-08. dziekuje za wszelkie uwagi
    http://access.waw.pl/downloads