  • 1. Data: 2004-10-04 08:02:57
    Temat: Osoba fizyczna - podatek VAT od sprzedaży gruntów. - pomocy!!!
    Od: "wern" <w...@g...pl>

    moja sytuacja - działka którą posiadam jest współwłasnością - powstałą po
    spadku po rodzicach (4 osoby) - działka ma 17000 m2 - niedawno została
    podzielona na mniejsze działki w celu sprzedaży. Każdy ze współwłaścicieli
    jedną działkę zostawia dla siebie. Resztę chcemy zbyć (wszystkich działek
    jest 18). I tu pytanie płacić VAT czy nie ???

    Przepis prawny jest na tyle mglisty - (chyba jest to możliwe tylko w
    Polsce), że interpretacja
    może być różna.
    NA stronie www.mf.gov.pl - znalazłem:
    "Od dnia 1 maja 2004r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega
    między innymi co do zasady odpłatna dostawa gruntów budowlanych.
    Zwrócić jednak w tym miejscu należy uwagę na fakt, iż nie w każdym przypadku
    będziemy mieli do czynienia z faktycznym obciążeniem podatkiem od towarów i
    usług dostawy gruntów budowlanych.
    Zgodnie bowiem z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa aby dostawa
    takiego gruntu podlegała opodatkowaniu dokonana musi być przez podatnika
    podatku od towarów i usług.
    W przypadku natomiast gdy dokonywana jest ona przez osobę fizyczną nie
    będącą podatnikiem i nie ma znamion działalności wykonywanej z zamiarem
    wykonywania jej w sposób częstotliwy, wówczas podobnie jak to było
    dotychczas, dostawa gruntów budowlanych nadal nie będzie podlegała
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
    "

    Co znaczy : "i nie ma znamion działalności wykonywanej z zamiarem
    wykonywania jej w sposób częstotliwy,"

    nie zamierzamy pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży inwestować w inną ziemię i
    obracać nią (wtedy miało by to znamiono działalność gospodarczej), tylko
    skonsumować je.

    Nie nabyliśmy tej ziemi, zbywamy naszą własność.

    Czy jest zgodne z prawem - nakazanie osobie prywatnej - płacenia podatku
    VAT?? - przecież osoba prywatna nie ma żadnej możliwości go odliczyć ???

    Z tego co wiem w UE osoby fizyczne sprzedające ziemię nie płacą takiego
    podatku, jak to się ma do prawa polskiego? Czy mogę na tej podstawie
    odwoływać się ???

    Czy można zaskarżyć sam zapis (i jak?) - ponieważ jest na tyle nie jasny, że
    nie rozumiem intencji dlaczego nie zdecydowana się na jasny zapis ??

    i jeszcze jedno ? Gdybyśmy tą ziemię sprzedali w całości nie bylibyśmy
    zobowiązanie do płacenia tego podatku, ale po podziale już jesteśmy ? Czy to
    ma sens ?

    Proszę o pomoc

  • 2. Data: 2004-10-04 16:20:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Oct 2004, wern wrote:
    [...]
    >+ Nie nabyliśmy tej ziemi,

    To jak weszliście w posiadanie ?? Rozbojem ???
    No tak, "działania sprzeczne z prawem" (ustawowo: "nie mogące
    być przedmiotem prawnie skutecznej umowy") są z podatków
    zwolnione :>

    >+ zbywamy naszą własność.

    Niemożliwe.
    To MUSIELIŚCIE nabyć.
    Nie wiem: spadek ? darowizna ?

    >+ Czy jest zgodne z prawem - nakazanie osobie prywatnej - płacenia podatku
    >+ VAT?? - przecież osoba prywatna nie ma żadnej możliwości go odliczyć ???

    To by niczego nie dowodziło :>
    Ale przecież w myśl przytoczonej interpretacji wykazujesz że NIE
    masz płacić podatku... to o co chodzi ??

    >+ Czy można zaskarżyć sam zapis (i jak?) - ponieważ jest na tyle nie jasny, że
    >+ nie rozumiem intencji dlaczego nie zdecydowana się na jasny zapis ??

    Ech... wiesz jakbyśmy chciali mieć prawo do zaskarżania niejasnego
    prawa ? :)
    Ale COŚ masz w ręce: możesz zadać pisemne pytanie swojemu USowi !

    >+ i jeszcze jedno ? Gdybyśmy tą ziemię sprzedali w całości nie bylibyśmy
    >+ zobowiązanie do płacenia tego podatku, ale po podziale już jesteśmy ?

    Jak ty to wydedukowałeś ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)