  • 1. Data: 2006-04-15 17:43:54
    Temat: PIT-38 - wspolny rachunek inwestycyjny
    Od: "Zbykusz" <Z...@p...onet.pl>

    Witam i prosze o pomoc.
    Razem z moja Ciocia bylismy wspolwlascicielami rachunku inwestycyjnego
    w biurze maklerskim. Jedynymi papierami wartosciowymi byly akcje
    pracownicze Cioci, ktore otrzymala po prywatyzacji firmy. Latem 2005
    wszystkie sprzedalismy, a rachunek zostal zlikwidowany. Jesienia Ciocia
    zmarla.
    Obecnie biuro maklerskie przyslalo do obojga PIT-8C. W kazdym z nich
    (zarowno moim jak i Cioci) wymieniona jest cala ilosc sprzedanych akcji
    (nie polowa). Jak rozliczyc sie na PIT-38? Czy mam sam zglosic cala
    sprzedaz jako swoj dochod i w ogole zapomniec o rozliczeniu Cioci? Czy
    tez moze raczej powinienem sporzadzic dwa PIT-38 (jeden na siebie a
    jeden na Ciocie) i w kazdy wpisac polowe sprzedanych akcji? Jak w
    takiej sytuacji podpisac PIT Cioci i kogo wymienic na przelewie
    podatku? Zaznaczam, ze na mocy testamentu jestem jedynym spadkobierca,
    ale sprawa sadowa potrwa jeszcze wiele miesiecy i na pewno nie skonczy
    sie przed terminem skladania PIT-ow.
    Czy ktos ma pomysl jak to rozwiklac?

  • 2. Data: 2006-04-17 21:55:18
    Temat: Re: PIT-38 - wspolny rachunek inwestycyjny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Apr 2006, Zbykusz wrote:

    > (nie polowa).

    Ale z czegoś wynikało że "nie połowa"?

    > Jak rozliczyc sie na PIT-38? Czy mam sam zglosic cala
    > sprzedaz jako swoj dochod i w ogole zapomniec o rozliczeniu Cioci?

    Ja się nie znam (na dochodach kapitałowych w szczególności), ale
    że to dobra podstawa do zabrania głosu ;) to powiem że IMHO tak być
    nie powinno :)

> [...]
    > jeden na Ciocie) i w kazdy wpisac polowe sprzedanych akcji? Jak w
    > takiej sytuacji podpisac PIT Cioci i kogo wymienic na przelewie

    Ordynacja Podatkowa:
    +++
    Art. 97.
    § 1. Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują
    przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa
    i obowiązki spadkodawcy.
    [...]
    Art. 104.
    § 1. Jeżeli spadkodawca był podatnikiem podatku dochodowego
    od osób fizycznych, organ podatkowy informuje spadkobierców,
    na podstawie posiadanych danych, o wysokości dochodu lub
    przychodu spadkodawcy oraz o wysokości wpłaconych zaliczek
    na podatek lub podatku, podając równocześnie przypadającą
    do zapłacenia kwotę podatku lub kwotę nadpłaty.

    § 2. Jeżeli spadkodawca poniósł wydatki uprawniające do ulg
    podatkowych, spadkobierca w terminie 30 dni od dnia otrzymania
    informacji, o której mowa w § 1, zawiadamia organ podatkowy
    o wysokości poniesionych wydatków.

    § 3. Po upływie terminu, o którym mowa w § 2, organ podatkowy
    doręcza spadkobiercom decyzję ustalającą wysokość zobowiązania
    podatkowego lub stwierdzającą nadpłatę.
    ---

    IMO widać nikt nie rozlicza się "za zmarłego" - US rozlicza
    i wydaje decyzję.

    > Zaznaczam, ze na mocy testamentu jestem jedynym spadkobierca,
    > ale sprawa sadowa potrwa jeszcze wiele miesiecy i na pewno nie skonczy
    > sie przed terminem skladania PIT-ow.

    Art. 99. Bieg terminów przewidzianych w art. 68, 70, 71, 77 § 1
    oraz art. 80 § 1 ulega zawieszeniu od dnia śmierci spadkodawcy
    do dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu o stwierdzeniu
    nabycia spadku, nie dłużej jednak niż do dnia, w którym upłynęły
    2 lata od śmierci spadkodawcy.

    Poczytaj okolice art. 100 w Ordynacji :)

    I poczytaj okolice art.1000 (tysiąc, trzy zera ;)) w Kodeksie
    Cywilnym, tudzież pytając o spadki, spadkowadców, spadkobiorców
    itp. groups.google.pl: IMVHO stan prawny jest taki iż spadkobierca
    JEST właścicielem spadku, lecz wobec osób trzecich może się
    dokumentować dopiero stwierdzeniem spadku (przez sąd).

    > Czy ktos ma pomysl jak to rozwiklac?

    Chyba przeczytać przepisy i iść do US!
    Pewnie mają większe doświadczenie... dla statystycznego człowieka to
    "sprawa jednostkowa", dla statystycznego US mającego >100 000 ludzi
    na stanie to codzienność...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-18 07:13:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > podatkowego lub stwierdzającą nadpłatę.
    > ---
    >
    > IMO widać nikt nie rozlicza się "za zmarłego" - US rozlicza

    Dwie rady praktyczne. Niestety sprzeczne.
    1. Często zdarza się, że US zapomimina wydać taką decyzję. Więc może
    nic nie robić. Przypominam, że jak nawet decyzję wydadzą za 5 lat to
    nie będzie odstetek za okres do wydania decyzji.
    2. Niestety jest sprawa tej współwłasności. US może to przeoczyć i
    wydać decyzję na całą kwotę. Niestety w wypadku decyzji dotyczących
    zmarłych istnieje podobno luka w prawie i spadkobierca ani nikt inny
    nie ma prawa odwołania się od takiej decyzji. Więc lepiej byłoby
    poinformować US o szczegółach dotyczących wspólwłasności *przed*
    wydaniem decyzji.