  • 1. Data: 2006-04-15 17:13:11
    Temat: Emigracja na stale do Irlandii a podatki
    Od: "Prawdziwa Blondynka" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    wiem, ze ten temat byl ostatnio wilokrotnie poruszany w mediach, ale wciaz jedno
    nie jest dla mnie jasne:
    do polowy czerwca 2005 uzyskiwalam dochody w Polsce (stawka podatkowa 19%). W
    polowie czerwca roku 2005 (a dokladnie 15 czerwca) wyjechalam na stale do
    Irlandii, gdzie mieszkam i pracuje do dzis, i planuje pozostac jeszcze przez
    wiele lat).
    Czy moge zalozyc, ze moje centrum interesow zyciowych przenioslo sie do Irlandii
    i ze wzgledu na to moje dochody z Irlandii z drugiej polowy 2005 nie powinny
    wplywac na prog podatkowy moich dochodow uzyskanych w Polsce w tej pierwszej
    polowie 2005?

    Pozdrawiam i zycze Wesolych Swiat,
    Prawdziwa Blondynka

  • 2. Data: 2006-04-15 18:50:47
    Temat: Re: Emigracja na stale do Irlandii a podatki
    Od: "jacenty \(R\)" <www(at)goldap.net>

> [...]
    powinny
    > wplywac na prog podatkowy moich dochodow uzyskanych w Polsce w tej

    Wg mnie nie ma to znaczenia, że "centrum interesów..." wyniosło sie w
    połowie 2005 do Irlandii. Rozliczasz się do końca kwietnia 2006 za CAŁY rok
    2005 i wszystkie dochody dochody z 2005 bieżesz pod uwagę (art 3 pkt 1
    ustawy PIT). O ile mnie wiedza nie myli, to z Irlandią umowa jest taka, że
    tamte dochody beda miały wpływ na Twój próg podatkowy (ale od pieniedzy
    zarobionych w Irlandii niezaleznie od zapłaconych tam podatków w PL już nic
    nie dopłacasz - inaczej niż przy dochodach z Angli).

    PS. A zaktualizowałes dane odnośnie miejsca zamieszkania w NIP-3 od razu po
    wyjeździe? No i czy wymeldowałeś się w UG? Bo niektórzy urzędnicy moga
    twierdzić, że jeśli jesteś zameldowany na stałe w PL, to nie mogłes "centrum
    interesów życiowych" przenieść na do innego kraju...

    --
    jacenty
    www.goldap.info.pl

  • 3. Data: 2006-04-15 21:40:39
    Od: "Lukasz Goralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacenty (R)" <www(at)goldap.net> napisał w wiadomości
> [...]
    > "centrum
    > interesów życiowych" przenieść na do innego kraju...

    Polecam poczytac:
    http://www.biznespartner.pl/index.php?id=1061

    Jakkolwiek nie wiem czy do konca zamyka sprawe, chetnie uzupelnie wiedze w
    temacie.

    Pozdrawiam i powodzenia,
    LG

  • 4. Data: 2006-04-15 21:54:50
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Prawdziwa Blondynka wrote:
> [...]
    > wplywac na prog podatkowy moich dochodow uzyskanych w Polsce w tej pierwszej

    zgadywanie co zrobi US to jak rzucanie monetą

    masz dwie wersje.
    a) rozliczyc się na pit-37 z tego co zarobiles w Polsce i wiecej się w
    Polsce już nie rozliczać.

    b) rozliczyć się na pit-36 uwzgledniajac zarobki w Irlandii (wplyną
    tylko na wysokość stawki zastosowanej do polskich pieniedzy, wiec
    ewentulanie trochę doplacisz) i za nastepny rok już zapomniec o Polsce.

    Problem polega na tym, że nikt nie zdefiniował co to jest centrum życiowe.
    Możesz założyć, że twoje centrum życiowe do 15 czerwca było w Polsce, a
    od 15 czerwca w Irlandii, a ponieważ nie da się roku podzielić na dwa,
    więc wybrałeś to państwo gdzie twoje centrum życiowe trwało dłużej czyli
    Irlandię. wówczas rozliczysz się wg wersji a).
    Szczególnie jeśli w Iralndii rozliczasz się tak jak rezydent czyli
    polski zarobek doliczyłaś do zarobków irlandzkich.

    Jeśli tak nie było, to zastosuj wersję b) dopłać parę złotych i miej
    święty spokój.

  • 5. Data: 2006-04-18 23:10:31
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    > b) rozliczyć się na pit-36 uwzgledniajac zarobki w Irlandii (wplyną
    > tylko na wysokość stawki zastosowanej do polskich pieniedzy, wiec
    > ewentulanie trochę doplacisz) i za nastepny rok już zapomniec o Polsce.

    specem nie jestem, ale...

    jesli ktos przestaje byc rezydentem w Polce (przenosi centrum interesow
    zyciowych do Irlandii) to w Polsce powinien placic chyba tylko 20%
    ryczaltowy podatek od dochodow uzyskanych na terenie kraju, dobrze mowie?

    sytuacja b) zaklada, ze dana osoba nadal pozostaje rezydentem w Polsce,
    natomiast poniewaz umowa z Irlandia jest dosc korzystna, wiec nie placi sie
    podatkow w Polsce od dochodow z Irlandii co najwyzej moga one miec wplyw na
    wysokosc podatku zaplaconego w Polsce od polskich dochodow

  • 6. Data: 2006-04-18 23:13:43
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

> [...]
    "centrum
    > interesów życiowych" przenieść na do innego kraju...

    wlasnie a jesli ktos wyjezdzajac zagranice nie zna miejsca zamieszkania (np.
    na 2 tygodnie pracodawca funduje mu hotel by poszukal sobie chatki), to moze
    wyslac druk nip3 z adresem zameldowania pustym (co najwyzej wpisujac adres
    do korespondencji jako adres np. rodzicow, brata itd.)?

    czy ja dobrze pamietam, swego czasu byly dwa kruczki

    1) nip3 musza wypelniac tylko polscy rezydenci podatkowi, stad jesli ktos
    wyjezdza i zmienia rezydencje teoretycznie nie jest to koniezne (by wypelnic
    nip3 przed wyjazdem)?

    2) wiem, ze przy wyjezdzie zagranice na dluzszy pobyt w niektorych
    sytuacjach istnieje obowiazek ustanowienia pelnomocnika do doreczen

    czy nadal te przepisy sa aktualne?

  • 7. Data: 2006-04-19 01:25:52
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    lobuziak wrote:

> [...]
    > zyciowych do Irlandii) to w Polsce powinien placic chyba tylko 20%
    > ryczaltowy podatek od dochodow uzyskanych na terenie kraju, dobrze mowie?

    dobrze.
    z wyjątkiem pierwszego roku przeprowadzki, gdzie nie da się rozliczyć
    pół roku tu, a pół roku tam, szczególnie jak ktoś się przeprowadzał
    dokładnie w środku roku.

> [...]
    > podatkow w Polsce od dochodow z Irlandii co najwyzej moga one miec wplyw na
    > wysokosc podatku zaplaconego w Polsce od polskich dochodow

    no i właśnie o to chodzi.
    czy rozliczyć się na 19% jak nierezydent z tego co się w Polsce zarobiło,
    czy rozliczyć sie na wyższy procent jako jeszcze rezydent z tego co się
    w Polsce zarobiło.

  • 8. Data: 2006-04-19 09:48:21
    Od: "lobuziak" <l...@w...pl>

    > dobrze.
    > z wyjątkiem pierwszego roku przeprowadzki, gdzie nie da się rozliczyć
    > pół roku tu, a pół roku tam, szczególnie jak ktoś się przeprowadzał
    > dokładnie w środku roku.

    w teorii zawsze jest tak, ze w jednym roku jest sie rezydentem w maksymalnie
    jednym panstwie lub w zadnym panstwie

    > no i właśnie o to chodzi.
    > czy rozliczyć się na 19% jak nierezydent z tego co się w Polsce zarobiło,
    > czy rozliczyć sie na wyższy procent jako jeszcze rezydent z tego co się
    > w Polsce zarobiło.

    zgodnie ze stara zasada, interpretuj prawo najbardziej niekorzystnie dla
    siebie (podatnika), pewnie wiekszosc osob w pierwszym roku rozliczy sie tak
    jakby byly rezydentami i w Polsce, i w Irlandii badz ewentualnie jako
    rezydent w Polsce i nierezydent w Irlandii

  • 9. Data: 2006-04-19 19:46:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Apr 2006, lobuziak wrote:

    > 2) wiem, ze przy wyjezdzie zagranice na dluzszy pobyt w niektorych
    > sytuacjach istnieje obowiazek ustanowienia pelnomocnika do doreczen
    >
    > czy nadal te przepisy sa aktualne?

    Nadal są. Znajdziesz je w Ordynacji Podatkowej :)
    I dotyczą podatnika, a ściślej - każdego kto może być stroną
    w postępowaniu podatkowym, jasno zapisano ze również nierezydenta,
    że blisko jest (w tekście) to przekleję również czym skutkuje brak
    pełnomocnika (to nie znaczy że TYLKO tym):
    +++
    Art. 147.
    § 1. W razie wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy,
    strona obowiązana jest do ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń.
    § 2. Obowiązek, o którym mowa w § 1, dotyczy również osób fizycznych
    będących nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego.
    § 3. Ustanowienie pełnomocnika do spraw doręczeń zgłaszane jest organowi
    podatkowemu właściwemu w sprawie.
    § 4. W razie niedopełnienia obowiązków przewidzianych w § 1-3 pismo
    uważa się za doręczone:
    1) pod dotychczasowym adresem - w przypadku, o którym mowa w § 1,
    2) pod adresem ostatniego czasowego pobytu - w przypadku,
    o którym mowa w § 2.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)