  • 1. Data: 2003-05-03 11:34:38
    Temat: PIT-40/11A z ZUS - pilne zapytanie
    Od: "MM" <m...@p...USUNTO.onet.pl>

    Witam,
    Sytuacja jest nastepujaca: pewna osoba otrzymuje z ZUS od kilku lat rente
    rodzinna. Co roku ZUS samodzielnie rozliczal ta osobe, czyli przysylal
    zeznanie PIT-40. W 1999 roku ZUS wyslal zapytanie, czy ma jeszcze jakies
    zrodlo dochodow, na co otrzymal odpowiedz przeczaca. Zatem rozliczenia za
    1999, 2000, 2001 roku byly rozliczeniami PIT-40 (skreslone bylo oznaczenie
    PIT-11A). Rozliczenie za 2002 roku zostalo przyslane, ale juz jako PIT-11A.
    W zwiazku z tym, iz kierujac sie sytuacja z lat ubieglych, ze to ZUS
    rozlicza, osoba odklada PIT na polke. 2 maja 2003 zobaczylem u tej osoby ten
    PIT-11A z ZUSu i stwierdzilem, iz powinna ta osoba sama sie rozliczyc, czyli
    zlozyc PIT-37 do 30 kwietnia.
    I tutaj mam pytania:
    1.) Czy mam racje ? Czy ta osoba powinna zlozyc PIT-37 z zeznaniem rocznym ?
    2.) Czy wiarygodnym dla US bedzie wytlumaczenie, iz ta osoba kierowala sie
    sytuacja z lat ubieglych i nie zlozyla zeznania w przekonaniu, iz to ZUS ja
    rozliczy w zwiazku z tym, iz jest to jej jedyny dochod ?
    3.) Czy mozna powolac sie na przepis (ktory znalazlem na drugiej stronie
    PIT-11A z ZUSu), ktory mowi, ze jesli podatnik kwestionuje zasadnosc
    pobrania przez platnika podatku albo jego wysokosc MOZE zlozyc wniosek o
    stwierdzenie nadplaty ? Chodzi o to, ze jesli ktos uwaza, ze nie chce tej
    nadplaty to czy musi skladac zeznanie roczne ? Rozbija sie wszystko o kwote
    do zwrotu ok. 130 zl, a jesli mialaby byc nalozona kara wyzsza to podatnik
    jest stratny, a jesli nie chce nadplaty to panstwo zyskuje.
    Bede wdzieczny za udzielenie pomocy dla mnie i jednoczesnie tej osoby.
    Pozdrawiam,
    Mateusz

  • 2. Data: 2003-05-03 16:16:47
    Temat: Re: PIT-40/11A z ZUS - pilne zapytanie
    Od: "Justysi@W" <j...@p...fm>

    Witam!!!

    Mialam taka sam sytuacje ale w zeszlym roku. Powiem w skrocie:KIEPSKO.

    Ja mimo, ze zlozylam Pit-37 juz po terminie i prosbe-wyjasnienie czemu tak
    sie stalo, ze pit zlozylam pozniej to po 7 miesiacach od tego zdarzenia
    dostalam wezweanie w charakterze podejrzanego o wykroczenie skarbowe. Mialam
    wielkiego stracha i slusznie. Stawialam sie w wyznaczonym miejscu i
    czasie.Pan sie pytal czemu tak sie stalo, jaka jest moja sytuacja
    materialna,gdzie sie ucze, co robi moj maz, ile lat ma corka, jakie sa nasze
    dochody lacznie, itp.I po tych pytaniach paskudny chlop stwierdzil, ze i tak
    musi mi wlepic mandat(ja tez mialam zwrot podatku 160zl) bo ustawodawca nie
    przewidzial za to wykroczenie upomnienia czy czegos podobnego. Najnizsza
    stawa jak sie zaczyna dla mandatow za to wykroczenie to 76zl a ja dostalam
    80zl!!! czyli polowe mi wzieli z tego co mi wczesniej oddali, gorna stawka
    to 1500zl. Tam sie nie "patyczkuja". Chce zaznaczyc, ze znajoma, ktora
    pracuje w tym urzedzie byla sie "wstawic" za mna i tak to nic nie dalo, ani
    moja sytuacja materialana, ani to ze mam male dziecko i ono potrzebuje. Na
    nich takie rzeczy nie dzialaja!!!!Na zaplacenie tego ma sie 7 dni od
    wystawienia. Jak sie dowiedzialam od innych pracujacych w tym urzedzie to
    tych z karno-skarbowego nikt nie cierpi. Oni tam nie maja kolegow...Znam
    ludzi, ktorzy musieli im zaplacic po 300zl bo wg nich cos tam bylo zle.

    Wiem, ze pisze strasznosci ale taka jest prawda i nic sie tam nie da zrobic.
    Jak ja wtedy bylam w urzedzie to bylo jeszcze kilka osob z takimi samymi
    sprawami jak moja czy Wasza. Nie jestescie sami!!!

    Powiem tyle, ze chwala bogu, ze ta osoba ma zwrot podatku a nie, ze musi im
    doplacic bo by ja chyba zjedli.....

    Acha! No i ta osoba niech zlozy tego pita i prosbe o nieukaranie(choc ona
    malo daje,czyt. NIC) i do tej prosby trzeba dokupic znaczek skarbowy za 5zl.
    Uzbroic sie w cierpliwosc i czekac az sie sami odezwa bo teraz i tak nic nie
    zalatwi bo maja co innego na glowie....

    Jak masz jeszcze jakies pytania to pisz, chetnie na nie odpowie.

    ZYCZE Powodzenia bo tam jest bardzo potrzebne.

    TRZYMAJCIE SIE!!!
    Justysi@W z miasta nad Brdą

    j...@p...fm
    "--Kot nie porzuca łapania myszy mimo wynalezienia łapek. Irzykowski K."--