  • 1. Data: 2013-03-07 01:20:29
    Temat: PIT do rachunku do 200 zl
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Czesc,

    Czy mozecie mi pomoc wskazac podstawe prawna _niewystawiania_ PITu 11 do
    rachunkow, ktore sa rozliczane wg ryczaltu (UoD brutto <200 zl)? Chodzi mi o
    konkretny art. w ustawie. Przejrzalem UoPDoOF ale albo tam tego nie ma albo
    jestem slepy. Ew. moze to jest w innej ustawie.

    Pewna ksiegowa, przyslala mi PIT 11 i twierdzi, ze "ona nie wie na jakiej
    podstawie nie wpisalem kosztow uzyskania" i jesli nie przedstawie jej
    podstawy prawnej, to mi nadal bedzie w takiej formie przesylala ;)

    Pozdrawiam,
    Vasco

  • 2. Data: 2013-03-07 01:48:43
    Temat: Re: PIT do rachunku do 200 zl
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Vasco wrote:
> [...]
    > podstawie nie wpisalem kosztow uzyskania" i jesli nie przedstawie jej
    > podstawy prawnej, to mi nadal bedzie w takiej formie przesylala ;)

    nie rozumiem o co chodzi w zdaniu "ona nie wie na jakiej podstawie nie
    wpisalem kosztow uzyskania"

  • 3. Data: 2013-03-07 05:35:22
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2013-03-07 01:20, Vasco pisze:
> [...]
    > podstawie nie wpisalem kosztow uzyskania" i jesli nie przedstawie jej
    > podstawy prawnej, to mi nadal bedzie w takiej formie przesylala ;)

    http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/777553.html

    ... podstawą opodatkowania jest cały przychód wynikający z zawartej
    umowy, tzn. że przy obliczaniu takich wynagrodzeń nie pomniejsza się
    przychodu o koszty jego uzyskania (ani też o składki na ubezpieczenie
    społeczne, gdy mamy obowiązek je naliczyć). Poza tym od zryczałtowanego
    podatku nie odlicza się składki na ubezpieczenie zdrowotne jak ma to
    miejsce przy obliczaniu zaliczki na podatek.

    Istotne jest też, aby osoby uzyskujące przychody z umów, od których
    pobrany został zryczałtowany podatek zostały przez organizację
    poinformowane, że po zakończeniu roku nie otrzymają z tego tytułu
    informacji PIT-11, oraz że tych kwot nie wykazuje się w zeznaniu rocznym
    np. PIT-37 gdzie rozliczane są tylko przychody opodatkowane wg skali
    podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o pdof. Zdarza się, bowiem
    że zwlekają one ze złożeniem zeznania podatkowego oczekując na brakujący
    ich zdaniem PIT-11 lub upominają się o jego wystawienie.

    Tamże odnośniki do konkretnych artykułów ustawy.

    --
    spp

  • 4. Data: 2013-03-07 09:10:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > rachunkow, ktore sa rozliczane wg ryczaltu (UoD brutto <200 zl)? Chodzi mi o

    Przy rozliczaniu wg ryczałtu nie pobiera się zaliczki na podatek, tylko
    podatek.

    > Pewna ksiegowa, przyslala mi PIT 11 i twierdzi, ze "ona nie wie na jakiej
    > podstawie nie wpisalem kosztow uzyskania" i jesli nie przedstawie jej
    > podstawy prawnej, to mi nadal bedzie w takiej formie przesylala ;)

    art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

    5a) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma
    należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą
    niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza
    miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18 %
    przychodu,

    Tak w ogóle, to nie wiem czym się przejmujesz - tego dochodu nie
    wpisujesz do swojego PITu. Tylko firma ma problem (zapłaciła za niski
    podatek), przyjdzie kontrola, to sobie księgowa będzie wówczas pytać o
    podstawy prawne.

    Zwróć uwagę, że ta zryczałtowana opłata to jest PODATEK, a nie ZALICZKA
    NA PODATEK.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2013-03-07 10:50:25
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Hej,

    > nie rozumiem o co chodzi w zdaniu "ona nie wie na jakiej podstawie nie
    > wpisalem kosztow uzyskania"

    Ta pani (ksiegowa, ktora wystawila mi PIT 11) uwaza, ze powinienem do
    rachunku wpisac koszty uzyskania przychodu = nie wie, ze umowy <200 zl
    opodatkowuje sie ryczaltem.

    Pozdrawiam,
    Vasco

  • 6. Data: 2013-03-07 10:53:48
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Hej,

    > http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/777553.html
    > (...)
    > Tamże odnośniki do konkretnych artykułów ustawy.

    Dziękuje, czytalem ten artykul zanim zadalem pytanie i przejrzalem z grubsza
    odnosniki do ustawy. W takim razie musze je jeszcze raz dokladnie
    przeczytac, bo moze pominalem istotny zapis. Dziekuje!!!

    Pozdrawiam,
    Vasco

  • 7. Data: 2013-03-07 11:01:18
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Czesc,

    &
    > Zwróć uwagę, że ta zryczałtowana opłata to jest PODATEK, a nie ZALICZKA NA
    > PODATEK.

    A wiesz, ze to jest zapis, na ktora nie zwrocilem wiekszej uwagi? To jest
    konkretny argument - dzieki!

> [...]
    > pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od
    > tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18 % przychodu,

    Czytalem to, tylko tu wprost nie jest nic napisane o
    wystawieniu/niewystawieniu PIT - i sie boje, ze ksiegowej to nie wystarczy
    :)

> [...]
    > do swojego PITu. Tylko firma ma problem (zapłaciła za niski podatek),
    > przyjdzie kontrola, to sobie księgowa będzie wówczas pytać o podstawy

    Zaplacili wlasciwa kwote podatku - w pozycji zaliczka na podatek mam wpisana
    kwote podatku z mojej umowy (prawidlowa).

    Tez mi sie wydaje, ze to jej problem, bo ja sie prawidlowo rozliczam. Tylko
    w razie niezgodnosci PITow to pewnie najpierw do mnie przyjda, ze zanizylem
    przychod ;) No i wolalem najpierw z kobieta wyjasnic, bo po co mnozyc komus
    klopoty. Wysle jej te podstawy prawne - co z nimi zrobi, to juz jej sprawa.

    Dziekuje bardzo!
    Vasco

  • 8. Data: 2013-03-07 11:10:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-03-07 11:01, Vasco pisze:
    > to pewnie najpierw do mnie przyjda, ze zanizylem
    > przychod;)

    Pewnie przyjdą wpierw do Ciebie, ale szybko się odkręci.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2013-03-07 12:14:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Vasco wrote:
    > Hej,

    > Ta pani (ksiegowa, ktora wystawila mi PIT 11) uwaza, ze powinienem do
    > rachunku wpisac koszty uzyskania przychodu = nie wie, ze umowy <200 zl
    > opodatkowuje sie ryczaltem.

    Aha

    No to obrzuc panią art 30.

    3. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13,
    pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

    Jesli chodzi o koniecznosc wystawiania pit, to zapytaj pani, ktory
    paragraf nakazuje jej wystawienie pit. I wyjdzie ze zaden.

    Liwiusz zaczął dobrze:

    art 39 nakazuje sporzadzenie pit-11 w przypadku pobierania przez
    płatnika ZALICZEK.
    A w przypadku umowy zryczaltowanej pobierany jest PODATEK a nie zaliczka
    na podatek.
    Nie ma zadnego artykułu mówiącego o wystawienia jakiegokolwiek dokumentu
    w zwiazku z pobranym podatkiem.

    Jak chcesz byc kryty, to poleconym wyslij pani ksiegowej ządanie
    sprostowania pit-11 jako, ze nie odzwierciedla on rzeczywistosci.

    Bo sie potem ciebie US bedzie czepiał, ze nie wykazales dochodu.
    I możesz się nie wytłumaczyc. Szczegolnie jak zryczałtowanych umow bylo
    kilka a pani zsumowala kwoty i wyglada to jakbys obok umow
    zryczatlowanych zarobil cos jeszcze.
    do zeznania rocznego tez bym dolaczyl wyjasnienie i tresc pisma
    wyslanego do ksiegowej.
    Niech ja US prostuje, nie ty.

  • 10. Data: 2013-03-07 12:18:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Pewnie przyjdą wpierw do Ciebie, ale szybko się odkręci.

    Boję sie, ze nie tak szybko.
    Szczególnie jak na pit-11 bedą zsumowane kowty kilku umów.
    Wytlumacz sie potem, ze oprócz kilku umów ryczałtowych nie zarobiłeś nic
    wiecej nieryczałtowego.
    Bez potwierdzenia drugiej strony, ze faktycznie było tak jak mówisz
    kiepsko to widzę.