  • 1. Data: 2003-08-08 17:45:24
    Temat: Pieniadze zarobione bez umowy
    Od: "Adam" <z...@t...podam>

    Mam nastepujace pytanie:

    Przypadek A) Wykonalem dla znajomego usluge "na gebe", to znaczy bez zadnej
    umowy, a on zaplacil mi przelewem z konta swojej firmy na moje konto
    prywatne.

    Przypadek B) Wykonalem usluge dla firmy z zagranicy, na podstawie "umowy
    slownej". Zaplacili mi przelewem na moje prywatne konto w polskim banku, nie
    odprowadzajac u siebie zadnego podatku.

    Czy dobrze rozumuje, ze jezeli wykaze w zeznaniu rocznym te dochody i
    zaplace od nich podatek, to moge spac spokojnie? Czy ktos moze sie do mnie o
    cos przyczepic? A do zleceniodawcow?

    Czy US interesuje, skad otrzymalem zglaszane wynagrodzenie i na mocy jakiej
    umowy, czy jedynie to, abym wykazal, ile w sumie zarobilem?

    Czy gdyby w przypadku B) firma zaplacila u siebie podatek od tego
    wynagrodzenia, to w Polsce moglbym go juz nie placic? (Nie mam z nimi zadnej
    pisemnej umowy)

  • 2. Data: 2003-08-08 22:02:00
    Temat: Re: Pieniadze zarobione bez umowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Aug 2003, Adam wrote:

> [...]
    >+ Czy dobrze rozumuje, ze jezeli wykaze w zeznaniu rocznym te dochody i
    >+ zaplace od nich podatek, to moge spac spokojnie?

    IMHO jest kwestia wysokości podatku.
    Dokładniej: ponieważ przychód "A" nie był nigdzie wykazany choć
    powinien - to nalezy rozważyć czy nie był to "przychód z nieujawnionych
    źródeł" (pasuje jak ulał: podajesz dochód, nie podajesz skąd). Jakby
    kto pytał to stawka z tego tytułu wynosi 75% (tam nie ma przecinka:
    3/4 dochodu to jest podatek !!).
    Dla przypadku "B" - IMHO ustawowe zapisy pozwalają uznać że
    wystarczy zgłosić na zeznaniu rocznym, ale doradcą nie jestem
    i poczekaj co jeszcze grupowicze napiszą :)

    >+ Czy ktos moze sie do mnie o
    >+ cos przyczepic? A do zleceniodawcow?

    Do "A" - IMHO o "ukrywanie kosztów". Biorąc pod uwagę że
    ktoś tu zeznawał iż US przyczepił się o jakieś 2 zł z groszami
    to twój przypadek byłby trudny :]
    [...]
    >+ Czy gdyby w przypadku B) firma zaplacila u siebie podatek od tego
    >+ wynagrodzenia, to w Polsce moglbym go juz nie placic? (Nie mam z nimi zadnej
    >+ pisemnej umowy)

    Ale to zależy czy Polska ma z "tamtym państwem" umowę o zapobieżeniu
    podwójnemu opodatkowaniu :)
    Ustalenia umów są *RÓZNE* !!
    W niektórych przypadkach wygląda to tak, że musisz doliczyć
    dochód i odliczyć podatek; ponieważ u nas jest "progresja"
    - to na skutek "wpadnięcia w próg" (np. z 19% na 30%) być
    może będziesz musiał dopłacić...

    pozdrowienia, Gotfryd