  • 1. Data: 2007-08-28 17:52:16
    Temat: Podatek dochodowy - zakup aut z USA i sprzedaż jednego z nich - osoba fiz. z działalnością
    Od: cinek <c...@W...com>

    Witam

    Sprawa wygląda następująco - jestem osobą fizyczną prowadzącą
    działalność gospodarczą (typowo usługową, żaden handel, PKD obejmuje
    tylko działalność usługową - usługi internetowe); sprowadziłem trzy
    samochody z USA jako osoba fizyczna, na swój użytek prywatny, nie
    firmowy. Nie byłem wcześniej właścicielem żadnego samochodu. Zapłaciłem
    w Urzędzie Celnym opłaty celne, akcyzę oraz podatek VAT za te samochody.
    Na żadnym dokumencie nie ma danych firmy (nazwy, bo firma ma nazwę;
    NIPu), jest tylko imię i nazwisko. Samochody nie są w żaden sposób
    wciągnięte w dokumentację mojej firmy. Jeden samochód (uszkodzony)
    sprzedałem przed upływem pół roku, przed zarejestrowaniem - od przychodu
    powinienem zapłacić podatek dochodowy - z tego co wiem w trybie
    rozliczenia rocznego, jako osoba prywatna. I w tym momencie następuje
    dziwna sytuacja - przyjezdzają do mnie do domu (adres zamieszkania jest
    adresem działalności firmy) z urzędu skarbowego, zaczynają od pytania
    gdzie są samochody, bo oni chcą obejrzeć, bo to zostało sprowadzone na
    firmę itd. Wręczyli mi wezwanie do us - w treści podane było tylko że w
    sprawie sprowadzenia samochodów z USA, poz podawania jakiejkolwiek
    podstawy prawnej. Po stawieniu się u nich i zapytaniu się na jakiej
    podstawie prawnej otrzymałem wezwanie do US usłyszałem że na podstawie
    ustawy o podatku dochodowym (beż żadnego dalszego sprecyzowania).
    Okazało się że starają się powiązać zakup samochodów z moją firmą.
    Pokazałem im dokumenty SAD. Stwierdzili na to tylko że jeśli sprzedam
    samochód przed upływem pół roku po rejestracji to muszę zapłacić podatek
    dochodowy od przychodu. I że mimo pokazania im zezwolenia za działalność
    z PKD twierdzili że mimo tego co mam wpisane w PKD (działalność związana
    z usługami internetowymi) mogłem zawsze coś dopisać za ileśtam złotych i
    handlować samochodami (oczywiście nie rozszerzałem działalności). I nic
    więcej. I tu moje pytanie - czy rzeczywiście podatek dochodowy od tego
    jednego samochodu płacę w trybie rocznym, czy też jako osoba fizyczna
    prowadząca działalność gospodarczą powinienem odprowadzić podatek
    dochodowy w następnym miesiącu po sprzedaży, mimo że kupowałem samochody
    jako osoba prywatna?

    Pozdrawiam
    cinek

  • 2. Data: 2007-08-28 18:37:04
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 28-08-2007 o 19:52:16 cinek <c...@W...com> napisał(a):

> [...]
    > działalność gospodarczą powinienem odprowadzić podatek dochodowy w
    > następnym miesiącu po sprzedaży, mimo że kupowałem samochody jako osoba

    W updof masz źródła przychodów. Sprzedaż rzeczy jest osobnym źródłem
    niż DG.
    Natomiast zakup trzech samochodów i zaraz potem sprzedaż jednego z nich
    śmierdzą na milę DG. Pół biedy że masz zarejestrowaną tą DG,
    ale nawet jeśli zapłacisz w trybie rocznym podatek, to jeśli US się uprze,
    to stwierdzą że w KPiR nie masz wpisanego zakupu towarów handlowych,
    oraz sprzedaży tych towarów, a co za tym idzie księga jest nierzetelna
    - i tego bym się bardziej bał niż niewpłaconego podatku.
    To dałoby im podstawy do sprawy karnej skarbowej i szacowania dochodu.
    To oczywiście czarny scenariusz, ale skoro już się do Ciebie przytaszczyli,
    to możliwe że tak właśnie kombinują.

    Więc musisz udowodnić że to był zakup na cele prywatne, a sprzedaż wyszła
    tylko dlatego,
    że auto było zepsute i nie opłacało się naprawiać. Ale znowu - jak
    udowodnić że zakup
    3 auto za oceanem jest zakupem czysto prywatnym..

  • 3. Data: 2007-08-28 19:08:39
    Od: cinek <c...@W...com>

    cinek pisze:
> [...]
    > wciągnięte w dokumentację mojej firmy. Jeden samochód (uszkodzony)
    > sprzedałem przed upływem pół roku, przed zarejestrowaniem

    i pytanie dodatkowe - czy od sprzedaży tego jednego auta muszę ponownie
    zapłacić podatek VAT? A jeśli tak to od wartości na umowie czy też od
    wartości oszacowanej przez US?

    Pozdrawiam
    cinek

  • 4. Data: 2007-08-28 19:27:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 28-08-2007 o 21:08:39 cinek <c...@W...com> napisał(a):

    > i pytanie dodatkowe - czy od sprzedaży tego jednego auta muszę ponownie
    > zapłacić podatek VAT? A jeśli tak to od wartości na umowie czy też od
    > wartości oszacowanej przez US?

    A to znowu zależy od charakteru tych czynności.
    W ustawie o vat pojęcie działalności gospodarczej jest bardzo szerokie,
    więc - zakładając że te transakcje się pod nie łapią - powinieneś to
    potraktować
    jak normalne zakupy i normalną sprzedaż(włącznie z wystawieniem faktury -
    zakładam
    że jesteś czynnym vatowcem) - do VATu nie ma osobnych źródeł obrotu -
    wszystko wpada do jednego worka,
    czyli m.in. do tych samych ewidencji co regularna DG i do tego samego
    VAT-7.

  • 5. Data: 2007-08-29 11:13:24
    Od: cinek <c...@W...com>

    Witam

    Dzięki za odpowiedzi. Przynajmniej wiem co może w trawie piszczeć.

    Pozdrawiam
    cinek